Consumenten dubbel over duurzaamheid

Uit het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek blijkt dat consumenten niet doen wat ze zeggen rondom duurzaamheid. Van de 914 respondenten geeft 93% aan duurzaamheid belangrijk te vinden. Slechts 67% vindt van zichzelf dat hij of zij duurzaam leeft. Een nog lager percentage, 54%, zegt meer te willen betalen voor duurzame producten. In de praktijk blijkt slechts een fractie van de consumenten dat ook daadwerkelijk te doen.
Het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek is door ‘1.000.000 druppels‘ gehouden om te monitoren hoe Nederlanders denken over duurzaamheid en welke acties ze hieraan verbinden.
Druppel van de Week
1.000.000 druppels is een initiatief van schoonmaakorganisatie Asito. Het heeft tot doel om een miljoen mensen bewuster te maken van hun eigen bijdrage aan duurzaamheid. Om dit doel te bereiken krijgen de deelnemers elke week een gratis duurzame tip toegestuurd, de Druppel van de Week. Eén persoon die zo’n duurzame tip toepast kan worden gezien als een druppel op een gloeiende plaat. Daarom laat 1.000.000 druppels ook zien wat het betekent als een miljoen mensen de tip toepassen. Door dit visueel te maken, wordt de impact van kleine aanpassingen zichtbaar voor de deelnemers.
Bron: Nationaal Duurzaamheidsonderzoek
Lees ook:
Duitse energierevolutie is in handen van burgers
Zo maakt een groene druppel een groene golf
In 5 simpele stappen ben je eco

Over de schrijver

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020