Crowdfunding helpt Zelfstroom om Nederland fossielvrij te maken

Bram Leijten, Directeur Zelfstroom
Bram Leijten, Directeur Zelfstroom
Het nieuwe energiebedrijf Zelfstroom heeft binnen 5 weken zijn crowdfunddoel van €100.000 bereikt. Zelfstroom wil bijdragen aan een fossielvrije samenleving. Het bedrijf helpt je aan laadpalen en zonnepanelen en het wil ondertussen de Nederlandse energiemarkt op zijn kop zetten.

„Dit crowdfund succes geeft ons de mogelijkheid om snel meer klanten te werven en bedienen”, zegt Bram Leijten, directeur van Zelfstroom. „De campagne was voor ons eigenlijk een test om te zien wat dit voor ons kon betekenen. Maar ik ben nu een enorme fan van crowdfunding.”

Leijten werd naar aanleiding van de campagne bijvoorbeeld benaderd door duurzame blogger Lars Boelen. Hij schreef niet alleen een heel positief artikel over Zelfstroom, maar hij investeerde ook. Bovendien bestelde hij direct 15 zonnepanelen.

Het inzicht dat je met een crowdfund-campagne meer dan geld ophaalt, onderschrijft Leijten volkomen. Leijten: „We hebben er nu 140 tot 150 nieuwe aandeelhouders bij en daarmee ook ambassadeurs. De aanschaf van zonnepanelen is vooral een kwestie van vertrouwen. Men zegt wel dat in deze handel de buurman de belangrijkste adviseur is. Dan helpt het als je er in een keer 150 ambassadeurs bij hebt.”

Zelfstroom verwacht investeerders 243% rendement in drie jaar te kunnen leveren. Dat was natuurlijk een belangrijke reden voor veel crowdfunders om in te stappen. „Natuurlijk, het milieu is mooi, maar rendement is ook belangrijk. Dat zie je ook bij de overwegingen van klanten om zonnepanelen of auto’s aan te schaffen. In dit geval is dat niet anders.”

Investeerders geloven niet alleen in Zelfstroom omdat zonne-energie de toekomst heeft, maar ook omdat het bedrijf een snelle groeimarkt aanboort: het huren van zonnepanelen en de huur laten betalen met de stroomopbrengst. Dat verdienmodel valt ook goed toe te passen op elektrische auto’s, zodat Zelfstroom zich kan ontwikkelen tot het energiebedrijf van morgen, want er is een grote samenhang tussen de aanschaf van zonnepanelen en elektrische auto’s.

Over de schrijver