De supersnelle boodschappen-bezorgdiensten zijn in opkomst. Wat vind jij ervan?

In heel veel landen zijn supersnelle boodschappen-bezorgdiensten niet weg te denken uit het straatbeeld. Maar in Nederland wachtten we altijd redelijk geduldig op onze boodschappen. Tot nu. De flits-bezorgdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond en daar is niet iedereen even positief over. De meningen zijn sterk verdeeld. Wat vind jij ervan?

Toen ik een tijdje geleden koffiedronk en uit het raam staarde, viel me op hoeveel bezorgdiensten er door mijn straat rijden. Allerlei verschillende bedrijven met herkenbare kleuren in busjes, op scooters en op de fiets. Ik bedacht me dat we sinds corona pas echt hebben ontdekt hoe gemakkelijk het is om álles thuis te laten bezorgen. En hoe snel bedrijven daarop inspelen.

Razendsnel bij je thuis

Zo is er sinds kort bijvoorbeeld Gorillas, de nieuwe bezorgdienst voor boodschappen. Mijn neefje van 16 was er laaiend enthousiast over. Hij raakte er niet over uitgepraat. “Via de app bestel je een zak chips en wat frisdrank en binnen 10 minuten staat er een bezorger voor je deur. En je betaalt er maar 1,80 euro voor.” Gorillas brengt de boodschappen vanuit een minimagazijn in de buurt op de elektrische fiets razendsnel bij je thuis. En niet alleen mijn neefje was enthousiast, maar ook een vriend, die vertelde dat hij het een uitkomst vond tijdens het koken. “Ben je een ingrediënt vergeten, dan laat je het gewoon bezorgen.” Gorillas is niet de enige flitsbezorger. Ook Flink en Getir bezorgen razendsnel en het FD meldde dat er ook nog andere diensten staan te trappelen om te beginnen.

Voor- en tegenstanders

Is deze bezorgdienst ultieme decadentie voor de toch al verwende stedelingen? Want zeg nou eerlijk; heeft niet iedereen die in de stad woont een buurtsupermarkt op loopafstand?  Of geeft het juist een impuls aan een wijk? De meningen over deze flitsbezorgdiensten zijn verdeeld. Volgens critici is het slecht voor de sociale cohesie in een wijk, want mensen hoeven de deur niet meer uit voor hun boodschappen. Daarnaast is het slecht voor de lokale ondernemers, die het de afgelopen 1,5 jaar toch al heel erg zwaar had. En het salaris van de koeriers ligt volgens vakbond FNV lager dan het minimumloon. Voorstanders vinden deze diensten juist goed voor de lokale werkgelegenheid. En deze bedrijven gebruiken leegstaande winkelpanden als magazijn, waardoor er weer wat leven in komt. Maar winkeliers in de omgeving vinden de afgeplakte ruiten van de magazijnen maar niets.

Snelheid boven duurzaamheid

De bezorgdiensten spelen in op onze gemaks-economie, waarbij we inmiddels gewend zijn dat alles wat we willen of nodig hebben binnen handbereik is. En uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de consumenten hier toch wel warm voor loopt en kiest voor snelheid boven duurzaamheid. Dat deze bedrijven snel zijn, geloof ik wel, maar duurzaam?

Duurzame alternatieven

Gelukkig zijn er ook bedrijven voor wie duurzaamheid de prioriteit is. Via Local Heroes kun je met een app boodschappen doen bij de lokale ondernemer bij jou uit de buurt. Dagelijks verzamelen ze de bestellingen en leggen ze voor je klaar bij een pick-up point, of bezorgen de boodschappen (duurzaam) bij je thuis. Ook het bedrijf Fietskoeriers – een samenwerking tussen verschillende fietskoerierbedrijven – bezorgt duurzaam, snel en efficiënt. En de Deense bezorgdienst Budbee bezorgt 100% fossielvrij. In Stockholm bouwden ze een zelfvoorzienend distributiecentrum.

Duurzaam bezorgen

Maar moeten we dan eigenlijk niet gewoon weer naar de winkel? Dat zou wel milieuvriendelijker zijn, als je lopend of op de fiets gaat. Zeker als je dan ook nog eens duurzame of lokaal geproduceerde producten koopt. Het is alleen voor veel mensen echt geen optie meer. Daarom zet ik nog een aantal tips voor je op een rij waar je rekening mee kunt houden als je iets online bestelt.

  1. Het is een inkopper, maar ik schrijf het toch op: kies voor een duurzame webshop;
  2. Bekijk hoe de webwinkel het pakket bezorgt, met de fiets of met een bus;
  3. Bestel op tijd, dus plan goed, dan is een flitsbezorging niet nodig en kan de webshop duurzamer plannen;
  4. Kies ervoor om je pakje op te halen (op de fiets of lopend natuurlijk). Dan wordt het in een volle bus vervoerd naar het afhaalpunt en dat scheelt weer uitstoot;
  5. Of kies een tijdslot waarvan je zeker weet dat je thuis bent;

Wat vind jij?

Wat vind jij? Laat jij je pakjes bezorgen? Shop je het liefst in een echt winkel? Of maak je gebruik van een bedrijf zoals Local Heroes? Laat het ons weten door deze enquete in te vullen. En ik ben ook op zoek naar iemand die meer weet over de impact op het milieu van deze snelle bezorgdiensten. Mocht je iemand kennen? Dan hoor ik het graag.

Wil je weten wat duurzamer is: online of offline shoppen, lees dan dit blog.

Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers

Over de schrijver

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020