De vangrail als energiebron: een Nederlandse wereldprimeur

Noord-Holland heeft de wereldprimeur: voor het eerst zijn er zonnecellen verwerkt in de vangrail. Niet zo’n gek idee, als je erover nadenkt, want in Nederland alleen al staat zo’n 7000 kilometer aan vangrail. Dat is een behoorlijk oppervlak om zonne-energie vandaan te halen. Voorlopig moeten we het doen met een stuk van 72 meter langs de N194 bij Heerhugowaard. Hier moet een proef van een jaar uitwijzen hoeveel stroom de folie met zonnecellen oplevert en hoe het zich houdt onder verschillende weersomstandigheden.

Flexibel folie

Naast de bekende zonnepanelen kunnen zonnecellen ook worden ingebouwd in flexibel folie. Deze technologie is volop in ontwikkeling en het rendement wordt steeds beter. Bovendien zijn de toepassingen van folie vele malen groter dan die van zonnepanelen. “Het gebruik van vaste zonnepanelen tussen de vangrail is uitgesloten,” legt Robert Bezemer van TNO uit aan De Ingenieur.
“De vangrail staat er niet voor niets. Die is er voor de veiligheid en moet de energie van een botsende auto opvangen. Hij is dus stevig en tegelijkertijd voldoende vervormbaar. Zonnepanelen zouden de vangrail veel te stijf maken.”

Kunststof boxen

De folie is geplaatst in kunsstof boxen, die flexibel genoeg zijn om de functie van de vangrail intact te laten. Tegelijkertijd is het materiaal stevig genoeg om de folie te ondersteunen. De lichte bolling aan de bovenkant zorgt voor een gunstige zoninval en voorkomt bovendien dat er water op blijft staan. Ook kan vuil er op deze manier beter afglijden.

Energie voor straatverlichting en matrixborden

De breedte van de folie varieert van 37 tot 50 centimeter. Over de afstand van 72 meter heeft de folie een piekvermogen van ruim 3,3 KW. De stroom gaat in principe naar het electriciteitsnet, maar kan ook lokaal gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan straatverlichting of matrixborden langs de weg.

Verschillende weerstomstandigheden

Bij dit experiement wordt niet alleen onderzocht of op deze manier veilig en duurzaam energie opgewekt kan worden, maar er wordt ook gekeken hoe de folie zich houdt onder verschillende weersomstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan windstoten, maar ook aan vrieskou, sneeuw en hagel. “We monitoren het geheel continu en houden het geheel ook met camera’s in de gaten,“ vertelt Bezemer.
Of de proef succesvol is, wordt in het najaar van 2019 bekend. De volgende stap is dan om te onderzoeken of de folie op grotere schaal kan worden ingezet, langs verschillende soorten wegen.

Geluidswal

In oktober van vorig jaar werd er al een geluidswal van zonnepanelen bij Uden geplaatst. Die geluidswal heeft een lengte van 400 meter en moet 50 huishoudens van stroom voorzien. Voor dit project, Solar Highways, plaatste bouwbedrijf Heijmans in totaal 68 geluidsschermen. Daarmee was dit in één klap het grootste project in Europa met geïntegreerde zonne-geluidsschermen.

Over de schrijver

3 gedachten over “De vangrail als energiebron: een Nederlandse wereldprimeur”

  1. “maar kan ook lokaal gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan straatverlichting ”
    Dan zou je weer opslag van de energie moeten regelen, verlichting is namelijk alleen nodig als het donker wordt, en de zonnepaneel dan juist weinig/geen stroom opwekt.

Reacties zijn gesloten.