De vervuiler betaalt. Dat wil D66. Het klinkt logisch, maar politiek gezien was dit tot voor kort helemaal niet zo vanzelfsprekend. Al vervuilt de grote industrie het meest, ze betaalt nu nog het minst. Maar dat gaat veranderen, want ook de CO2-uitstoot van grote bedrijven krijgt een prijs in de vorm van een CO2-heffing.
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 voerde ik vaak debatten met andere kandidaat-Kamerleden over de klimaatdoelen van Parijs. Hoe gaan we zorgen dat we een antwoord hebben op de klimaatcrisis? Slechts drie partijen die hun programma hadden laten doorrekenen door het PBL, haalden die doelen ook daadwerkelijk: CU, GroenLinks en D66.
Tijdens die verkiezingsdiscussies bleek vaak dat het CDA en de VVD ook de klimaatdoelen van Parijs wilden halen. Maar een CO2-heffing voor de industrie zagen ze niet zitten. Dat zou de concurrentiepositie van onze grote bedrijven te veel verzwakken.
Een nieuwe groene stap
Desondanks heeft de coalitie in maart 2019, direct na de doorrekening van het ontwerp-klimaatakkoord, besloten om een CO2-heffing in te voeren. De vraag is nu niet meer óf we een CO2-heffing krijgen, maar hoe die er uit gaat zien.
Na het besluit om de kolencentrales te sluiten, de introductie van een vliegtaks en de ontwikkeling van 27 aardgasvrije wijken, zet het kabinet hiermee een nieuwe groene stap.
Want als grote uitstoters meer moeten betalen, dan wordt de prikkel om te kiezen voor schone innovaties ook veel groter. Zo maken we de duurzame keuze de logische keuze. Dit is een belangrijke reden dat D66 in dit kabinet zit.
Schone bedrijven voor de toekomst
D66 wil ook dat bedrijven in ons land vergroenen en niet in een ander land gaan vervuilen. Dan schieten we er tenslotte niks mee op. Tegelijkertijd lopen die grote ondernemingen heus niet zo snel weg. Sinds het kinderwetje van Van Houten roepen bedrijven tenslotte al dat ze ons land verlaten als er bepaald beleid komt.
Met de CO2-heffing wil D66 het klimaatdoel voor de industrie halen, door de vervuiler te laten betalen. Hoe hoog de heffing daarvoor moet zijn, wordt nu onderzocht. Aangezien dit kabinet al bij het Kinderpardon en de doorrekening van het Klimaatakkoord liet zien dat het in staat is politieke verschillen te overbruggen, heb ik er vertrouwen in dat we de puzzel van de CO2-heffing ook gaan leggen.
Want twee van de partijen die met hun programma Parijs haalden, zitten nu in het kabinet: CU en D66. En met coalitiepartijen CDA en de VVD hebben we afgesproken dat we met dit kabinet de doelen van Parijs gaan halen.
Samen gaan we daarom nu voor het beste resultaat: een CO2-heffing die zorgt dat bedrijven hier gaan investeren in schone energie en de groene banen van de toekomst.
4 gedachten over “CO2-heffing: de vervuiler gaat betalen”
reduceert co2 tot 0 (wat ze willen) en kap alle bomen om waar ze nu mee bezig zijn en de ondergaan van de natuur is compleet en ook van ons en het dierenrijk.
het lijkt wel een complete zelfmoord actie.
Met belasting los je niks op. Ik heb een binnenvaartbedrijf. En groener dan dit wordt het niet. Extra belasting betekend dat ik extra bereken voor het transport. Waar de uiteindelijke gebruiker voor de co2 heffing betaald.
Zo zou het ook gaan in de industrie. Want de productie moet gewoon doorgaan. Co2 heffing betekend dus prijsstijgingen en geen groener Nederland.
Wat dacht je Matthijs, als ik het maar expliciet opschrijf en een keer of drie herhaal, dan lijkt het allemaal ‘piece of cake’. Een gelopen wedstrijd, zo van ; ‘Hèhè, dat hebben we gehad’..
Eindelijk, belasting om adem te mogen halen.
Reacties zijn gesloten.