Dit is wat een week zonder stress met je lijf doet

Twee weken geleden bleek uit nieuw onderzoek dat Nederlandse werknemers het minste last hebben van burn-outs binnen Europa. Toch kwam het CBS deze week met cijfers waaruit bleek dat maar liefst 16% van de werknemers in 2017 last had van ‘psychische vermoeidheid’ door werk. De meest voorkomende klacht was dat mensen zich na een werkdag volledig leeg voelden. Volgens arbeidspsycholoog Klaran van ’t Vlie komt dit, omdat we nauwelijks nog tijd hebben om even niks te doen, te herstellen en op te laden. Dat vertelde ze deze week aan RTL Nieuws.

Gevolgen van stress

Ondanks het feit dat we op het gebied van burn-outs de hekkensluiter van Europa blijken te zijn, lijken klachten als uitputting, oververmoeidheid en stress steeds vaker voor te komen. Deze klachten trekken een zware wissel op onze gezondheid. Stress kan onder meer een negatieve invloed hebben op slaap, voedingspatroon, hart en mentale gezondheid. Allemaal zaken, die essentieel zijn voor een gezond en gelukkig leven.

Een week zonder stress

In Engeland heeft dr. Glass van de Bupa Health Clinic onderzoek gedaan naar wat een week zonder stress voor je fysieke en geestelijke gezondheid betekent. In de Britse krant The Independent was te lezen tot welke conclusies ze kwam:

  1. Je slaapt beter. Stress kan ervoor zorgen dat je slecht in slaap valt of dat je niet goed door kan slapen en dus meerdere keren per nacht wakker wordt. Hierdoor voel je je overdag moe en leeg en lijkt de dag zich eindeloos voort te slepen.
  2. Je voedingspatroon verbetert. Als je stress hebt, is het niet ongebruikelijk om naar eten te grijpen met een hoog suiker- of vetgehalte. Als we onder druk staan, smeken onze hersenen om zogenaamd ‘comfort food’, omdat dit dopamine aanmaakt. Oftewel: het geluks- of beloningshormoon.
  3. Betere mentale gezondheid. Stress kan klachten veroorzaken als angst en depressie. Als je stressvrij bent kan je helderder nadenken en makkelijker beslissingen maken.
  4. Een gezonder hart. Stress veroorzaakt een hoog adrenaline en cortisol niveau. Dit kan hartproblemen veroorzaken. Het is dus belangrijk om tijd in te ruimen voor ontspanning, zeker in zware tijden.
  5. Verhoogde productiviteit. Door een stressvrije week worden uitdagingen behapbaarder. Hierdoor krijg je het gevoel dat je elke taak aankan.

Hoe zorgen we voor minder stress?

De volgende vraag is dan natuurlijk: hoe houden we die stress een beetje onder controle? Want dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De Britse dokter heeft hiervoor de volgende tips:

  • Mindfulness, meditatie en yoga kan helpen bij het ontspannen van lichaam en geest. Angstige gedachten nemen af en je wordt kalmer.
  • Verminder je alcohol en cafeïne inname. Op korte termijn lijkt dit misschien een goede oplossing om je problemen even los te laten of meer energie te krijgen, maar op de lange termijn leidt het tot meer onrust en stress.
  • Ken je grenzen. Het is niet altijd even makkelijk, maar ‘nee’ zeggen kan voor veel rust zorgen. Dus weet wanneer je aan je maximum zit.
  • Maak tijd vrij voor de leuke dingen in het leven. Vaak hangen we na een dag werk uitgeblust op de bank, maar daar krijg je over het algemeen geen nieuwe energie van. Maak tijd vrij voor dingen te doen die je leuk vindt en waar je dus wél energie van krijgt: spreek af met vrienden of ga bijvoorbeeld naar de film of een concert.
  • Beweeg! Naar buiten gaan om een stukje te fietsen, rennen of wandelen is goed voor lichaam en geest. De frisse lucht geeft letterlijk ruimte om je gedachten op een rijtje te zetten.

Heb jij nog tips om stress te verminderen? Laat het ons dan vooral weten.  

Over de schrijver

3 reacties op “Dit is wat een week zonder stress met je lijf doet”

  1. Ja, langzamer leven!
    We leven in een snelle maatschappij waarin alles direct beschikbaar is, de keuzestress is groot, de druk om alles uit het leven te halen ook.
    Misschien helpt de tijd waarin we leven niet mee, maar langzamer leven is uiteindelijk vooral iets wat in je hoofd moet gebeuren. Minder gaan doen, zodat je je hoofd leeg kunt maken. Anders leren denken, zodat je ruimte kunt creëren voor echte waarde.
    Eén ding tegelijk, altijd! Tevreden zijn, het leven aanraken en alles rustig zijn natuurlijke gang laten gaan. Loslaten dus.
    Afleiding uitbannen, zodat je de kern van je bestaan niet kwijtraakt. Focus, echte aandacht voor alles wat jouw aandacht verdient. Lachen, veel lachen! Maar ook stilstaan om te huilen.
    Ontspanning, tijd voor een potje Monopoly en dan het hele spel in één ruk uitspelen. En creativiteit, omdat in een rustig hoofd nou eenmaal de mooiste ideeën ontstaan.
    Echt contact met de mensen om je heen. Geen duizend volgers op Facebook, maar twee of drie heuse vrienden.
    Je leven voluit absorberen; niet door zoveel mogelijk te doen, maar juist door het meeste af te stoten. Echte aandacht voor die paar dingen die belangrijk voor je zijn en vooral niet rusteloos worden door alle mogelijkheden die je ondertussen niet benut. Loslaten, alweer.
    Vertrouwen op je eigen waarden en die rustig volgen, zonder het gevoel te hebben dat je er met anderen over in discussie moet gaan. Andermans waarden net zo goed respecteren. Snappen dat jouw waarden slechts jouw waarden zijn, maar er wel trouw aan blijven.
    Leren. Groeien. Innerlijk boven uiterlijk. Allemaal, zodat je jezelf weer kunt horen, zodat je ontdekt wat je nou eigenlijk echt voelt en denkt.
    Dát is langzamer leven; zo probeer ik stress en uitputting buiten de deur te houden. 🙂

  2. Apart hoor, dat Nederland als hekkensluiter gezien wordt, terwijl burnout hier zo ongelofelijk vaak voorkomt. Ik vraag me af of de statistieken wel kloppen, gezien ontzettend veel mensen hier met onbehandelde klachten van overspannenheid blijven rondlopen onder het mom van “niet aanstellen” of “iedereen heeft het druk”. Die mensen zie je niet terug in de statistieken. Dat deed ik ook, en uiteindelijk kostte het me 2 jaar om een beetje te herstellen van mijn burnout, en ik ben nog steeds niet 100% terug.

  3. Ik mediteer nu al bijna 3 jaar elke dag heeft mij ontzettend veel geholpen. Ik gebruikte in het begin de applicatie: “headspace”. Maar Calm is ook goed. Nu doe ik het zonder iets en zet ik mijn timer op mijn gsm op 20 minuutjes.

Reacties zijn uitgeschakeld.