Steeds meer kledingmerken hebben een duurzame collectie, maken hun producten van biologisch katoen of verkopen items van gerecycled materiaal. Duurzame mode is allang niet meer te vinden in een goed verstopt hoekje van het internet of die ene winkel in Amsterdam. Fijn nieuws, want zo wordt het makkelijker om bewust te shoppen. Maar hoe weet je nu zeker dat het om écht eerlijke kleding gaat? En hoe herken je greenwashing? HetkanWEL vroeg om tips aan duurzaamheids-expert Marieke Eyskoot.
1.Let op de verificatie
Om maar met de deur in huis te vallen: ‘’Een kreet als groen, eco of duurzaam is niet beschermd, dat kun je zo op je product zetten’’, vertelt Marieke. Dit betekent dat je de merken niet op hun blauwe ogen kunt geloven als ze zulke termen gebruiken. Het is belangrijk dat er onafhankelijke instanties zijn die verifiëren wat zij zeggen. Kijk dus bijvoorbeeld of een merk is aangesloten bij Fair Wear Foundation, materialen gebruikt die het keurmerk Global Organic Textile Standard (GOTS) hebben of check wat de NGO de Schone Kleren Campagne over het label zegt.
2.Kijk op de social media kanalen en website
Wat staat er op de website van het merk? Leggen ze duidelijk uit wat hun duurzame beleid is, en vooral ook wat ze concreet doen? Delen ze voorbeelden van daadwerkelijke acties of blijft het bij vage plannen en ideeën? Is het merk transparant, bijvoorbeeld over in welke fabriek(en) de kledingstukken worden geproduceerd? Hebben ze het over onderwerpen als leefbaar loon, materiaalgebruik, vrouwenrechten, dierenrechten, werkuren en inclusiviteit? En vertellen ze eerlijk waar ze nog moeten verbeteren, en hoe ze dat gaan doen?
3.Vraag het merk zelf
Het ligt misschien wat voor de hand, maar je kunt natuurlijk ook het merk zelf benaderen met je vragen. Zoek hun e-mailadres op de site of vul het contactformulier in, benader het personeel in de winkel of post je vraag op social media. “Zo kan iedereen je vraag zien en ook of en hoe het merk antwoordt”, aldus Marieke. Hoe vaker ze vragen krijgen, hoe meer ze merken dat hun klanten duurzaamheid zeer belangrijk vinden. En als een merk kan laten zien dat ze deze vragen serieus nemen, zullen klanten ook geneigd zijn om meer bij ze kopen.
4.Bekijk de volledige collectie
‘’Sommige merken hebben één duurzaam item of een duurzame collectie, maar produceren daarnaast veel gangbare items’’, vertelt Marieke. ‘’Vervolgens zetten ze de duurzamere collectie in de etalage om zo de aandacht af te leiden van de rest van de kledingstukken.’’ Kijk dus altijd naar het volledige plaatje, en probeer in te schatten welk deel hiervan duurzaam is. Overigens – wil je graag bij een merk een kledingstuk kopen en hebben ze een bewuste collectie, koop dan vooral daarvan. Dan heeft het label door dat dit deel van de collectie goed verkoopt en wordt hopelijk een steeds groter deel van het assortiment beter.
5.Betere wereld voor mens, dier en milieu
Het kledingstuk dat je wilt aanschaffen is gemaakt van biologisch katoen en wordt op een duurzame manier bij je thuis bezorgd, dus dan het is duurzaam. Toch? Dat hoeft niet, want duurzaamheid houdt niet op bij de grondstoffen en het vervoer. Duurzaam betekent volgens Marieke: ‘’gemaakt met respect voor mensen en onze omgeving, zonder uitbuiting en uitsluiting’’. De kleding moet ook gemaakt worden onder goede arbeidsomstandigheden. De arbeiders moeten een leefbaar loon betaald krijgen en hebben recht op goede arbeidsvoorwaarden zoals fatsoenlijke werkuren, ziekteverlof en een veilige werkplek. Daarnaast is het dierenwelzijn van belang: worden de kledingstukken zonder dierenleed geproduceerd?
6.Zoek recensies op van andere klanten
Iets wat ook goed kan helpen is om op zoek te gaan naar ervaringen van andere mensen, tipt Marieke. Wat wordt er online over een merk geschreven? Delen andere klanten positieve verhalen over de reacties van het merk op vragen over duurzaamheid, de kwaliteit van de items of hun groene imago? Of kom je juist veel negatieve verhalen tegen? Let hierbij ook goed op gesponsorde berichten en vergelijk verschillende verhalen met elkaar.
7.Consequent duurzaam
Een kledingstuk kan nog zo duurzaam geproduceerd worden, daarmee is het nog niet duurzaam. Denk bijvoorbeeld eens aan het verpakkingsmateriaal of het vervoer. Gebruikt een merk fietskoeriers om jouw pakketje af te leveren? En zitten de items in een grote doos vol extra plastic opvulling of zijn ze milieuvriendelijk verpakt?
8.Luister naar je eigen gevoel
Wat zegt je gevoel? Voelt het goed om iets van dit merk aan te schaffen? Geloof je de uitingen van een bedrijf? Heb je het idee dat ze inderdaad hun best doen om eerlijke kleding te produceren? Dan zou je iets van het merk kunnen kopen. En natuurlijk moet je daar ook kritisch bij blijven, zodat je enkel de kledingstukken koopt die je daadwerkelijk gaat dragen en waarvan je lang plezier zult hebben. Stel jezelf daarom altijd eerst de vraag: heb ik dit echt nodig? Of kan ik dit ook tweedehands kopen?
Wil je meer weten over duurzame mode of een duurzame lifestyle? Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij je huidverzorging, hoe zit het precies met groene stroom en heeft het wel zin om je CO2- uitstoot te compenseren? Op deze en tal van andere vragen geeft Marieke Eyskoot antwoord in haar boek Dit is een goede gids – voor een duurzame lifestyle. Natuurlijk kun je Marieke ook volgen op Instagram waar ze regelmatig praktische tips en tricks deelt die je meteen kunt toepassen in je eigen dagelijkse leven.
Om je een beetje op weg te helpen, hebben we alvast een paar gidsen voor je gemaakt met tips voor duurzame merken: