Eiland in Zuid-Holland vervoert energie per bus

August Brill, Flickr
August Brill, Flickr
Op allerlei plekken in ons land wordt enthousiast getimmerd aan de wereld van morgen. Van universiteitsgebouwen tot duurzame start-ups, van gemeentes tot culturele hotspots. Om een overzicht te krijgen van al die mooie ontwikkelingen maken we een 12-delige serie, waarin elke keer een andere provincie in de schijnwerpers staat. Vandaag het derde deel: Zuid-Holland.
“Er gebeurt heel veel in Zuid-Holland”, vertelt Marco van Steekelenburg van de Provincie Zuid-Holland, verantwoordelijk voor Energietransitie & Innovatie. “Zuid-Holland telt 3,5 miljoen inwoners. Dat is één op de vijf Nederlanders. In de steden wonen mensen dicht op elkaar, maar we hebben gelukkig ook nog wijdse en open landschappen: het Groene Hart, de kust, rivieren en meren. We hebben grote multinationals zoals Unilever en Shell, maar ook een hele vruchtbare voedingsbodem voor start-ups.”

1. Kennis en innovatie

“We hebben de ongelooflijk luxe positie dat we maar liefst drie universiteiten hebben”, vertelt Marco van Steekelenburg. “We hebben de techniek uit Delft, de Life Science uit Leiden en de financiële kennis in Rotterdam. Dat is een fantastische combinatie. Bovendien zijn er nog allerlei ROC’s en Hoge Scholen waar getalenteerde mensen studeren.”
The Green Village is een levend laboratorium op de TU-campus waar onderzoek wordt gedaan naar nieuwe, duurzame en innovatieve energieoplossingen. Van Steekelenburg: “ Ze hebben er bijvoorbeeld een jaren ’70 huis geüpgraded tot een nul-op-de-meter woning. Verder staat er één van de vijf waterstofauto’s van Nederland, en de eerste die energie levert. Het is eigenlijk een kleine energiecentrale: er komt een stekker uit in plaats van er in.”
Energy Island (Goeree-Overflakkee) heeft als doel gesteld om in 2020 energieneutraal te zijn. Van Steekelenburg: “ Het eiland is relatief dun bevolkt waardoor er ruimte is voor veel windmolens. Bij veel wind en geringe energievraag, kunnen we overtollig windstroom opslaan door waterstof te produceren. We gaan ons busvervoer naar het eiland op waterstof laten rijden. Zo krijgen we een systeem waar we energie van het eiland afhalen met een bus in plaats van met een kabel. Die bus kan bijvoorbeeld weer over de innovatieve N470 naar The Green Village rijden en met alle opgeslagen waterstof het net voeden.”
.

Over de schrijver