Kunnen we over 5 jaar met een elektrisch vliegtuig op vakantie?

Interview met Maxine de Vries, de eerste Nederlandse, vrouwelijke e-piloot.

Tijdens de Anders reizen maand bij hetkanWEL wordt aandacht besteed aan duurzame manieren van reizen. Ik sprak Maxine de Vries. De eerste vrouw als piloot van een elektrisch vliegtuig in Nederland. Wat is haar drijfveer, hoe ziet zij de toekomst van de luchtvaart en wanneer kunnen wij onze eerste elektrische vlucht maken?

Jij bent de eerste vrouw als piloot van een elektrisch vliegtuig in Nederland. Kan je daar iets meer over vertellen?

“Jazeker. Sinds een jaar mag ik als piloot een elektrisch vliegtuig besturen. Ik ben altijd werkzaam geweest in de luchtvaart sector en in 2016 heb ik voor mijn hobby mijn vliegbrevet gehaald. Alsof het zo moest zijn verhuisde ik in de zomer van 2021 naar Teuge. Een klein plaatsje tussen Apeldoorn en Deventer. Toeval of niet, maar sinds mei 2021 was daar de eerste Nederlandse elektrische vliegschool gevestigd. De vliegtuigen die ze daar hebben zijn van Sloveense makelij en zijn volledig gecertificeerd. Ik ben daar begonnen met elektrisch vliegen en eind 2021 heb ik mijn brevet gehaald. Nou ja, een aantekening in mijn brevet uit 2016 want er bestaat nog geen brevet voor elektrisch vliegen. Het is allemaal nog vrij nieuw en in de pioniersfase.”

Waarom wilde jij elektrisch vliegen?

“Ik heb de voorkeur voor de wat opvallendere vliegtuigen. Zoals hele nieuwe die gemaakt zijn van carbon in plaats van aluminium, en met digitale schermen in plaats van oude knoppen. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat je leert vliegen in een oud vliegtuig. Net alsof je voor je auto rijbewijs rijles krijgt in een oldtimer. Op het persoonlijke vlak was ik ook bezig met verduurzamen. We hadden een elektrische auto, ik at steeds meer vegetarisch en was mij meer bewust van duurzaamheid. Vliegen past daar natuurlijk niet in. Voor mij was het een no-brainer om te kijken hoe ik mijn passie kon verduurzamen. Ik had natuurlijk ook flinke mazzel dat het vliegveld om de hoek zat en ik er lopend naar toe kon.”

“Ik was heel erg geïnteresseerd in de duurzame ontwikkeling van de luchtvaart en ook zoekende wat ik wilde doen. Het is een heel proces geweest, maar langzaam maar zeker kwam ik tot de conclusie dat ik mij wil inzetten voor verduurzaming van de luchtvaart. Niet alleen elektrisch vliegen vind ik belangrijk, maar ik zet mij ook al lange tijd in voor meer diversiteit in de luchtvaart. Het is een vrij conservatieve branche die ongeveer gerund wordt door mannen. 95% van het personeel dat in de cockpit werkt, is man en bij de technici ligt dat percentage nog hoger. Ik wilde altijd al vliegen in een roze vliegtuig en een rolmodel zijn voor andere vrouwen. Daarom vind ik het extra leuk dat ik nu ambassadeur elektrisch vliegen ben bij de E-flight Academy!”

Wat voor verschillen merk je als piloot tussen traditioneel vliegen en elektrisch vliegen?

“Het grootste verschil is dat een elektrisch vliegtuig veel moderner is. Ik vergelijk het vaak met elektrische auto, je hebt de geur niet, er zijn minder trillingen door de motor, en vooral het geluid is anders. Ze zijn flink stiller, maar net als bij elektrische auto waarbij je de banden hoort, hoor je bij het vliegtuig de propeller.”

Er wordt vaak sceptisch gedaan over elektrisch vliegen, met als argument dat we daar nooit ver genoeg mee komen. Hoe ver komt een elektrisch vliegtuig nu en hoe denk jij daar over?

“Nu kan ik een uur vliegen en dan ga ik een uur opladen. De gebruikte accutechnologie is al relatief oud omdat het gehele proces van certificering jaren duurt. Als ik kijk naar de ontwikkelingen dan gaan die heel hard. De nieuwe toestellen die nu in ontwikkeling zijn, die de vliegschool ook gaat gebruiken, hebben een dubbele range. Dus dan kan je ineens 2 uur vliegen.”

Net als met elektrisch rijden, is er vaak kritiek over de grondstoffen die eindig zijn en die nodig zijn voor de accu. Wat is daar jou reactie op?

“Ik vind het belangrijk om hier bewust over te zijn. Er zijn inderdaad materialen en grondstoffen nodig voor een elektrisch vliegtuig. Er moet zeker nog een duurzame slag gemaakt worden in de mijnbouw en productie maar ook in het gebruik moeten we bewuste keuzes maken.”

Hoe zie jij de toekomst van de luchtvaart?

“Het blijft een grote uitdaging, zeker als je kijkt naar de range. Ik verwacht dan ook niet dat we intercontinentaal vliegen op korte termijn kunnen elektrificeren. Voor korte afstanden is volledig elektrisch wel een goede keuze omdat het heel efficiënt is als je het vergelijkt met een brandstof motor. Ik durf wel te zeggen dat we over een jaar of vijf een e-ticket kunnen kopen. Het wordt wel anders dan dat het nu is, want je zal vaker korte hopjes maken.”

“Als ik denk aan de planeet waar we er maar één van hebben zou ik zeggen: doe een combinatie van een goede elektrische trein verbinding, in combinatie met een elektrisch vliegtuig. Dus bijvoorbeeld met de trein naar Athene, en dan verder naar een eiland met een elektrisch vliegtuig. Zeker op plekken waar de treinverbinding goed is, zou ik kiezen voor de trein, zoals bijvoorbeeld van Amsterdam naar Parijs. Tussen de ABC-eilanden is elektrisch vliegen bijvoorbeeld een goede optie.”

Schrijf je in voor de Anders Reizen Maand 
Van 9 januari tot 13 februari 2023 organiseert hetkanWEL samen met Better Places en Avontuur Dichtbij de Anders Reizen Maand. In deze maand komen er extra veel blogs online over andere, meer duurzame manieren van reizen. Wil jij niks missen van deze heerlijke wegdroommaand? Schrijf je dan in en ontvang een maand lang wekelijks de Anders Reizen Nieuwsbrief en maak ook nog kans op een citytrip naar Nijmegen. 

Het blijft wel belangrijk dat we hele bewuste keuzes maken. Is het echt nodig om te vliegen?

“Als het gaat over reizen en vakantie doe het dan een keer per zoveel jaar, of met de trein. Daar waar het niet anders kan, op goede manier compenseren. Ik vind het ook belangrijk dat we gaan kijken naar True Pricing. Dat we met elkaar de daadwerkelijke prijs gaan betalen. Nu is vliegen veel te goedkoop. Het argument om niet de trein te pakken, komt omdat de trein vaak duurder is. Ik hoop dat de prijzen  dichter bij elkaar komen te liggen en hoop dat mensen bereid zijn om de daadwerkelijke prijs te betalen.”

Tot slot: Ik heb vrienden in Nieuw-Zeeland wonen waar ik graag nog eens een keer naar toe ga. Wanneer kan ik die lange vlucht elektrisch maken?

“Toevallig zit in Nieuw-Zeeland een vliegschool die met dezelfde vliegtuigen vliegt als waar ik in vlieg, dus ook daar zijn ze er mee bezig. Sowieso zal het een reis worden waarbij je beter kan genieten van de reis zelf, dan pas op het moment dat je je bestemming hebt bereikt. Een beetje zoals vroeger. Toen zaten mensen ook weken lang op een boot om op vakantie te gaan. Ik denk dat het op een gegeven moment wel kan, alleen dan niet zoals nu met één tussenlanding, maar met veel meer tussenlandingen. Als je dat voor lief neemt, zal het niet lang meer duren voordat je naar de andere kant van de wereld kan vliegen, daar geloof ik echt in.”

Maxine is bezig met mooie plannen om de luchtvaart te verduurzamen. Wil je digitaal meevliegen met Maxine in een elektrisch vliegtuig? Dat kan tijdens haar solo-examenvlucht. Duurzamer kan niet ;). Je kan Maxine en haar e-vlieg avonturen ook op haar Insta volgen.

Fotocredits: De foto’s bij dit artikel zijn afkomstig van en eigendom van Cristian Schrik en Maxine de Vries.

Over de schrijver