Elektrische scooters: hoe zuinig zijn ze eigenlijk?

Klimaatverandering wordt steeds meer zichtbaar om ons heen. Extreme neerslag of juist lange periodes van extreme droogte, het komt helaas steeds vaker voor en heeft grote gevolgen. Het is daarom belangrijk om je CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Dat kan bijvoorbeeld door een elektrische scooter aan te schaffen in plaats van eentje op benzine. Maar hoe zuinig is die eigenlijk? We zoeken het uit.

Elektrische scooter vs. benzinescooter

Een elektrische scooter is zuiniger en schoner dan een brommer op benzine. Hij rijdt namelijk op elektriciteit en stoot daardoor tijdens het rijden geen CO2 uit. Dat is bij een brommer op benzine wel het geval.

Een E-scooter stoot daarentegen wel indirect uitlaatgassen uit, doordat gas vrijkomt tijdens het opwekken van elektriciteit. De verwachting is wel dat de elektriciteit in de toekomst groener en schoner wordt opgewekt, waardoor de indirecte uitstoot afneemt.

Het produceren van elektrische bromfietsen levert meer CO2-uitstoot op dan bij een op benzine. Maar al met al is de uitstoot van een elektrische variant een stuk minder: per kilometer 1,5 tot 3 keer minder.

Een elektrische brommer heeft wel een kleinere actieradius. Met de meeste modellen haal je met een volle accu ‘slechts’ 80 kilometer, terwijl je met een brommer met volle tank wel 200 kilometer rijdt.

Vanaf 2025 alle nieuwe scooters elektrisch

Dat elektrische bromfietsen zuiniger zijn dan hun benzineslurpende tegenhangers, blijkt ook uit het Klimaatakkoord. Hier is namelijk in opgenomen dat vanaf 2025 alle nieuw verkochte brommers met een maximumsnelheid van 25 km/u elektrisch moeten rijden. Vanaf 2030 geldt dit ook voor motorische tweewielers met een maximale snelheid van 45 km/u. Omdat een E-scooter een hoge acceleratiesnelheid heeft, is het niet onverstandig om een goede bromfietsverzekering te hebben. Snel op kunnen trekken brengt risico’s met zich mee.

Zo rij je zuiniger

Een elektrische scooter is beter voor het milieu als je zuinig rijdt. Trek niet op met maximaal vermogen en rijd regelmatig wat langzamer dan de toegestane snelheid. Als je constant hard rijdt, verbruik je namelijk meer energie en moet het voertuig sneller aan de oplader. Ook snel optrekken, hoe fijn dat ook is met een E-scooter, is niet heel energievriendelijk.

Elektrische scooter beter voor je portemonnee

Elektrische brommers zijn niet alleen beter voor het klimaat, maar ook voor je portemonnee. Het is namelijk vier tot vijf keer goedkoper dan rijden op benzine, doordat je geen dure brandstof hoeft te betalen. Een voordeel is wel dat je een E-scooter overal kunt opladen (veel modellen hebben een uitneembare accu die je óók nog gewoon aan het stopcontact kunt opladen) en dat dit veel minder geld kost – gemiddeld 30 eurocent per 100 kilometer – dan het voltanken van je benzinebrommer. Die kost namelijk gemiddeld € 4,25 per 100 kilometer. Zo zijn E-scooters ineens helemaal niet zo duur! Genoeg redenen dus om elektrisch te gaan rijden.

Over de schrijver