Een Amerikaans bedrijf met de opmerkelijke naam “Organic Transit” (letterlijk vertaald: biologisch transport) maakt deze grappige kruising tussen een (elektrische) fiets en een auto. De ELF rijdt met een kleine elektromotor, maar kan ook aangedreven worden met een trapper. Vergelijkbaar met een elektrische fiets, dus, ware het niet dat er ook een dak op zit. In het dak zitten zonnepanelen verwerkt, die de elektromotor en accu van elektriciteit voorzien.
Lees ook
[adrotate group=”2″]
6 dingen die je moet weten over elektrische auto’s
We verkopen onze auto in de crisis, maar kopen duurdere fietsen
Volgens de fabrikant kan de ELF 1800 mijl rijden op een hoeveelheid energie vergelijkbaar met 1 gallon benzine. Oftewel: 766 km op 1 liter. Daarvoor moet je wel zo’n 4.000 dollar neerleggen, maar voor Europeanen die zo bijna 2.000 euro neerleggen voor een elektrische fiets, is dit prijskaartje vast te overzien, gezien de extra voordelen.
Bron: Slashgear
ELF: groen rijden met kruising tussen elektrische auto en fiets
- Geplaatst door St. Maarten
- 6 juni 2013
- hetkanWel
Over de schrijver

St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur
11 reacties op “ELF: groen rijden met kruising tussen elektrische auto en fiets”
waar zijn deze te koop elf enzo
heb je al reactie ontvangen, waar de elf te koop is. Zover ik nu ben, zou ikzelf moeten importeren maar ben benieuwd of u een ander verkooppunt weet.
is de camper uitvoering al ergens te koop in NL?
heb je al reactie ontvangen, waar de elf te koop is. Zover ik nu ben, zou ikzelf moeten importeren maar ben benieuwd of u een ander verkooppunt weet.
Lijkt me ideaal als je droog kunt fietsen met ondersteunig, maar kan er dan ook een klein benzine motertje in zodat je op B wegen 60KM kunt gaan.. kom ik ook mee op het strand enzo…
Het blijft dus een olieslaaf.
Waarom ziet hij er zo sullig uit!!!…ik kan nog wel wat mooire ontwerpen verzinnen…en maak er dan gelijk een schuifdeur in,
ik neem aan dat deze geheel van alumnium is…
O, het moet ook nog mooi zijn. Als werking al een probleem is….
Loodrechte instraling in Nederland 1000 W/m2 dus bij 2 m2 2000 watt.
rendement zonnecellen 15% (is gangbaar al hoger) dus 300 Watt.
Toegegeven dit is maximaal, dus niet zo heel vaak het geval, maar met een redelijke accu voor opslag terwijl ELF stilstaat kom je al een heel eind.
Volgens bovenstaande reactie van AOD zou een uur zon per dag dus voor een uur rijplezier moeten kunnen zorgen.
Maar ik verwacht dat met een ELF meer vermogen nodig zal zijn om de maximum snelheid van 25 km/h met ondersteuning te kunnen halen.
Idd, rekenfout. Blijft de periode dat de zon achter de wolken zit. En rijplezier? Is dat wat de verslaafde oliejunk voor ogen heeft? Dat rijplezier heb ik tot nu toe alleen in de trein gehad. Ik en vooral kinderen genieten daarvan. Ze gaan zitten zingen. Als dat geen bewijs is..
Rekensommetje:
Wettelijk toegstaan vermogen 250 watt bij 36 volt, stroomsterkte bijna 7 ampere. Half uurtje rijden 125 wattuur.
Oppervlakte zonnepaneel:
Max. 2 m2. Opbrengst bij loodrechte instraling (in Nederland onmogelijk) 150 wattuur. Zou in de tropen dus mogelijk zijn. In Nederland bij stralend weer beperkt tot 600 x 15% = 90 wattuur. Twee m2 is ietwat overbemeten voor een ligfiets.
Conclusie, oplichtverhaal.
Reacties zijn uitgeschakeld.