Elf natuurlijke anti-depressiva

Het welvarende Nederland lijdt al enige jaren aan een depressieplaag. We worden pillenslikkers en therapeutenverslaafden.

“Hoe gaat het?”
“Mijn psycholoog zegt dat het veel beter gaat.”

Voor sommigen zijn therapeuten en pillen helaas onmisbaar, maar voor velen van ons zijn beginnende depressieve gevoelens gratis te behandelen. Lifestyle coach Shannon Bindler somt daarvoor tien natuurlijke anti-depressiva op, waar wij van hetkanWel een elfde bonustip aan toevoegden.

1) Maak je handen vies

Van tuinieren word je vrolijk en het geeft ontspanning. Medical News Today meldt dat Engelse onderzoekers goede bacteriën in aarde hebben ontdekt die dezelfde invloed op hersenen hebben als anti-depressiva door het vrijkomen van serotine. Ik kan hieraan toevoegen dat zelfs het maaien van een postzegel gras in een nieuwbouwwijk met een elektrische grasmaaier al een zeer goede invloed op je humeur heeft.

2) Mediteer

Meditatie reduceert de kans op een depressie met 50%. Probleem bij mij is dat door meditatie de kans op slapen toeneemt tot 100%. Maar voor iedereen die wakker blijft, is het een aanrader. Ook als je geen last hebt van een depressie, maar gewoon wilt profiteren van de andere voordelen van mediteren.

3) Stook wierook

Help! De hippies hadden gelijk. Wierook werkt: sommige vormen activeren ionen kanalen in de hersenen waar we nog weinig van weten, maar genoeg om te zien dat ze depressies verminderen. (Wanneer komt eindelijk het onderzoek dat die vrije sex van hippies ook een goed idee was?)

Mannen kunnen helemaal opgaan in strijken
Mannen kunnen helemaal opgaan in strijken

4) Eet een gele bloem

St. John’s Wort of Sint-janskruid is een wilde gele bloem die al duizenden jaren wordt gebruikt voor medische doeleinden. Onderzoek bewijst dat de St. John’s Wort helpt tegen milde depressies. Je kunt de gele bloem krijgen in potjes met 250 capsules. Maar misschien kun je ze ook planten in je tuin. Heb je direct een reden om te tuinieren.

5) Eet Sushi

Olie van vette vis is goed voor het welzijn. Het verhoogt het omega 3-gehalte in je bloed. En een sushi is nog lekker bij een Prosecco ook!

6) Beweeg

Onderzoek op onderzoek wijst uit dat bewegen de kans op een depressie aanzienlijk verlaagt. Bovendien moeten al die sushi’s er ook weer afgetraind worden.

7) Gebruik natuurlijke zoetstoffen

Vooral siroop van de Esdoorn doet het goed. Vraag er naar bij je buurtsuper: ‘Maple syrup‘ heet het in het Engels. Stel je voor: reken je af bij de AH, zegt die leuke, mooie caissière “Hoe gaat het?”, wijst dan op je ‘Maple Syrup’ en zegt: “O, ik zie het al! Zullen we een keertje uitgaan dan? Misschien knap je daar van op.”
Maar dat zeggen ze nooit, die leuke caissières van de AH. Wij moeten het doen met een afgemeten: “Spaart u bonuspunten? Wilt u er een tasje bij?” Vind je het gek dat we allemaal depressief zijn in Nederland?!

8) Geniet van de zon

Vitamine D zorgt dat het serotineniveau stijgt in de hersenen. Het advies luidt: geniet onbeschermd van de vroege morgen- of late avondzon, maximaal 15 minuten voor mensen met een lichte huid, 40 minuten voor mensen met een donkerdere huid.
Mensen die net als ik in slaap vallen van mediteren wordt geadviseerd om niet te mediteren in de zon.

9) Lach!

Lachen reduceert de stresshormonen. Zelf word ik bijvoorbeeld erg vrolijk van humoristische Tweets zoals deze van Marten Mantel:
“Dat het stuk pizza dat ik eet net nog vast zat aan de vloer wil nog niet zeggen dat er geen smaak meer aan zit, minachtend kijkende duif!”
“Ik zag iemand recht voor mijn ogen een misdaad begaan! Signalement: Ze droeg Birkenstocks. Delict: Ze droeg Birkenstocks.”

Enjoy the dip
Geniet van je dip – de wereld ligt aan je voeten

10) Geniet van je dip

Een milde depressie maakt je sterker, het kan een gezonde herijking betekenen van je persoonlijke omstandigheden. Simpelweg erkennen dat we ons een beetje depressief voelen, kan de eerste stap zijn op weg naar verandering.
Ja, dat is lekker zeg! Ben ik eindelijk een beetje depressief, schrijft Marten Mantel weer een leuke Tweet. Zo kom ik er nooit aan toe om mezelf te veranderen.

11) Geniet van inspirerende beelden

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik erg opgewekt wordt van de ongekend creatieve photoshopper Erik Johansson. Hij zorgde voor de afbeeldingen bij deze post. Als dat geen natuurlijke anti-depressiva is!
[adrotate banner=”34″]

Over de schrijver

19 reacties op “Elf natuurlijke anti-depressiva”

  1. Pingback: Elf natuurlijke anti-depressiva | Health Bytes

  2. Pingback: 9 gezondheidsvoordelen van zonlicht - hetkanWel.nl

  3. Eerste belangrijke is: Weten waardoor een depressie ontstaat, wat het eigenlijk is. Jarenlange therapieën allemaal leuk, maar als je de basis niet snapt, kom je er niet uit. mij heeft het lezen van boeken over het probleem het meest geholpen. Daarna begreep ik pas alles wat de therapieën mij hadden willen vertellen. boeken als : Niet morgen maar nu, Als liefde pijndoet en je weet niet waarom.. en diverse andere titels leggen allemaal uit waar de oorzaak in KAN zitten en hoe je dan in DAT geval het beste ervan af kan komen.
    Zonder de basiskennis, weet je misschien helemaal niet waar het om gaat.

  4. Ik heb lang een depressie gehad. Na ontelbare gesprekken met psychologen en groepstherapie bleek de remedie toch simpel. Stop met jezelf zielig te vinden, accepteer je depressie als iets wat bij je hoort en altijd terug kan komen (het zit er nu eenmaal in en hangt samen met wat je doet) en stop met in problemen denken. Als ik drie dagen in bed ga liggen ben ik zo weer depressief, maar ik weet nu wat ik moet doen om eruit te blijven. Minder denken, meer naar mijn lijf luisteren, keuzes maken waar ik echt achter sta (al gaat het maar om welke smaak thee je kiest), juist mensen opzoeken als ik mij verschrikkelijk voel in plaats van mijzelf opsluiten in huis. Soms lukt het niet om het negatieve gevoel weg te krijgen, maar dan probeer ik het verdriet om te zetten naar boosheid: een actieve emotie in plaats van een passieve, veel functioneler. Dan fiets ik bijvoorbeeld mijn boosheid er uit tot ik weer kan genieten van de natuur om mij heen.

    Het zal niet voor iedereen zo werken, maar het heeft mij wel geholpen afscheid te nemen van lange dagen huilend alleen op de bank.

  5. Pingback: Elf natuurlijke anti-depressiva « Rotterdam Zuid

  6. St John's Wort= Sint Janskruid. Is effectief bij depressies, werkt wel pas na twee maanden echt goed. Verder opletten want werkt ook bloedverdunnend, wat een groot probleem kan zijn als je geopereerd moet worden. Gebruik het in samenspraak met je arts.
    Maple syrup = Ahornsiroop.
    Allebei heel gewoon.
    Deze tips zijn allemaal heel waardevol, wat niet zegt dat er niet meestal veel meer nodig is.
    Massage, goed gesprek, echt plezier hebben met goede vrienden, luisterend oor.
    Als je echt hulp wil neem een stap die je kunt nemen. Mijn ervaring is gewoon kleine stappen.
    Persoonlijk heb ik niet veel gehad aan professionele hulpverleners, maar de eerste stap doen bracht me toch wel waar ik zijn moest.

  7. Pingback: Sporten halveert de kans op een depressie. « Kruidengeneeskunde.com

Reacties zijn uitgeschakeld.