Vanuit milieu overweging een energiezuinige auto kopen? Of beter nog even met je huidige wagen doorrijden? Deze interessante vraag kregen we vorige week van een lezer. Eentje die niet met een simpele ja of nee te beantwoorden is. Dit hangt namelijk af van meerdere factoren. Wij zetten ze hier voor je op een rij, zodat je de beste keuze kan maken voor jouw situatie.
Je oude auto vervangen is in theorie een duurzame keuze
Je oude auto vervangen en een energiezuinige auto kopen kan, theoretisch gezien, bijdragen aan de vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. En toch is de milieu-impact van auto’s veel complexer dan alleen wat er uit de uitlaat komt. Bij de productie van een nieuwe auto worden kostbare hulpbronnen gebruikt, energie verbruikt en broeikasgassen uitgestoten. Dit proces heeft dus ook invloed op het milieu. Daarnaast maakt het een wereld van verschil of je een oude dieselauto rijdt, of een auto op LPG. En schaf je een grote benzineauto aan of kies je voor een tweedehands volledig elektrische auto?
Youngtimers vs nieuwe auto
Youngtimers, auto’s tussen de tien en vijftien jaar oud, zijn over het algemeen het meest milieubelastend. Volgens een eerdere berekening van de TU Delft voor het AD, zijn deze oude auto´s gemiddeld verantwoordelijk voor maar liefst 35% van de stikstofuitstoot in het verkeer. En dit terwijl ze toen maar 17 procent uitmaakten van het totale wagenpark in Nederland.
De nieuwste auto´s hebben de schoonste motoren. Dat komt doordat steeds strengere eisen aan autofabrikanten worden gesteld. Hoe vervuilend je oude auto precies is, hangt vooral af van de leeftijd en brandstofsoort. Maar ook van eventuele technieken die schadelijke uitlaatgassen beperken. Zoals een roetfilter of katalysator.
Een energiezuinige auto kopen, wat is dat?
Vuistregel voor zowel voor het milieu als je portemonnee: hoe kleiner de auto, des te energiezuiniger. En liever een stekkerauto dan een wagen met uitlaat. Elektrische auto’s zijn stiller en schoner dan brandstof varianten. Ook kun je dus beter geen auto kopen die ouder is dan 2005. Dit geldt nog meer voor dieselauto’s dan benzineauto’s.
Wil je een oude auto inwisselen en een energiezuinige auto kopen? Koop bij voorkeur tweedehands. Kijk daarbij kritisch naar de grootte van de auto. Stel jezelf de vraag of je ook aan een kleinere auto voldoende hebt. Wanneer je dan af en toe meer passagiers of bagage hebt, kun je een auto lenen of delen. Van nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstof, kun je gezien de milieubelasting het beste kiezen voor hybride- en CNG (aardgas) auto’s.
Handig: op de website van de ANWB kun je terecht voor een vergelijking van zuinige auto’s.



Maar een nieuwe auto produceren belast het milieu toch ook?
Klopt. De productie en transport van een nieuwe auto vraagt veel energie en grondstoffen. En dit draagt logischerwijs ook bij aan de uitstoot van schadelijke stoffen. Dit kan de milieuvoordelen van het verminderen van de uitlaatemissies van een oude auto tenietdoen. Ook het afdanken van een oude auto belast het milieu. Hoe zitten deze verhoudingen en waar ligt het omslagpunt?
Productie vs gebruik van een auto
Wanneer je kijkt naar de keuze van een oude inwisselen voor een nieuwe auto, dan moet je daar de volledige cyclus in meenemen. Dus alle energie die nodig is van productie tot en met het afdanken. Dit kan berekend worden door een zogenoemde een levenscyclusanalyse (LCA). Een algemene conclusie is nog niet zo eenvoudig. Diverse onderzoeken tonen namelijk verschillende resultaten. Dit komt doordat de berekeningen op een andere manier worden uitgevoerd. Daarbij worden afwijkende aannames gedaan met betrekking tot de plek van productie, CO₂-uitstoot, stroommix, verbruik en verwachte levensduur.
Voor een gemiddelde doken we in de cijfers van Milieu Centraal. En wat blijkt? De productie en het afdanken van een benzine- of dieselauto speelt een kleine rol in de totale milieubelasting. Dit is ongeveer 10 tot 15% bij de productie en 5 tot 10% bij de afdanking. Het grootste percentage van de milieu-impact, zo’n 85%, zit dus in het gebruik. Bij een elektrische auto is dit ongeveer 50%. Dit komt omdat een EV veel zuiniger is in gebruik, maar wel meer energie kost om te maken.
Levensduur
Duurzaamheid zegt niet alleen iets over het verbruik, ook over de levensduur. Hoe langer de auto meegaat, des te duurzamer dit is wanneer je kijkt naar brandstofverbruik en CO₂-uitstoot. Alleen wanneer je een nieuwe auto voor langere tijd gebruikt, geeft dit milieuvoordelen. Tenminste, wanneer je het vergelijkt met de milieu-impact van de productie.
Uit de conclusie van factsheet CO₂ uitstoot elektrische auto van Milieu Centraal blijkt dat een volledig elektrische auto (BEV) duurzamer is dan een brandstofauto. Dit komt door de lagere uitstoot van CO₂ over de gehele levensduur. Deze totale besparing is naar verwachting ongeveer 60% CO₂, vergeleken met een benzineauto.
Recycling en verwerking
Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je een oude auto op milieuvriendelijke manier afdankt. De negatieve impact wordt namelijk geminimaliseerd wanneer je ervoor zorgt dat de oude auto wordt gerecycled volgens de juiste methodes. Het beste lever je je auto hiervoor in bij een bedrijf dat is aangesloten bij Auto Recycling Nederland. Ook kun je soms in aanmerking komen voor een auto recyclagepremie wanneer een milieubelastende auto wordt hergebruikt.
Conclusie
Het gebruik van een auto zorgt dus voor de meeste milieubelasting, uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen. En alhoewel de productie van een elektrische auto dus inderdaad in eerste instantie meer CO₂-uitstoot, staat dit niet in verhouding tot de besparing tijdens het gebruik.
In het algemeen kan het vervangen van een oude auto door een nieuwe, energiezuiniger auto op de lange termijn voordelen opleveren voor het milieu. Hierbij is een volledige elektrische auto de milieuvriendelijkste keus. Het is dus belangrijk om rekening te houden met alle genoemde aspecten zoals de productie-impact, levensduur en verantwoorde afvoer van de oude auto. Daarbij zijn er natuurlijk ook andere manieren die autorijden duurzamer maken.
Ruil jij je auto in voor een energiezuiniger variant? Waarom wel of waarom niet? We horen het graag!
2 gedachten over “Energiezuinige auto kopen of oude auto afrijden: wat is duurzamer?”
Interessante kwestie. Ik mis echter de schaarste van grondstoffen en de manier waarop de grondstoffen worden gedolven. Om die reden vind ik het moreel niet verantwoord om nu een elektrische auto te kopen.
Verandert er iets in het advies als het verhaal van de batterijen meegenomen zou worden? Dat is vaak een argument wat tegen elektrisch wordt gebruikt en die zijn inderdaad niet duurzaam. Het is lastig om op alle criteria te vergelijken, maar dit is wel ook een belangrijke…
Reacties zijn gesloten.