Er was een officieel ‘Guiness Book of Records’-wereldrecord voor nodig, maar Greenpeace heeft het voor elkaar: Facebook gaat zijn energieslurpende datacentra op groene stroom laten draaien. Met de campagne ‘Unfriend Coal’ wist Greenpeace 700.000 online actievoerders op de been te brengen in 14 landen die allemaal vonden dat Facebook kolenstroom niet langer mocht ‘liken’. De campagne zorgde bovendien voor een wereldrecord van de meeste Facebook-commentaren in 24 uur.
In het rapport ‘How dirty is your data?‘ maakte Greenpeace duidelijk hoeveel en wat voor soort energie bedrijven als Apple, Facebook en Google gebruiken. De resultaten van dat onderzoek lieten zien dat Facebook lijdt aan een kolenverslaving. Maar die gaat het sociale netwerk nu aanpakken, als gevolg van de maatschappelijke druk die nota bene met het eigen netwerk werd gegenereerd. Inderdaad, de kolenreus ging ten onder aan zijn eigen kracht.
Voortaan kiest Facebook vestigingsplaatsen voor datacenters op basis van de beschikbaarheid van schone energie. Daarnaast wil het de kracht van zijn platform inzetten voor het milieu. Door via het netwerk bijvoorbeeld mensen aan te zetten tot energiebesparing en het gebruik van duurzame energie.
Ook zet het vriendennetwerk zijn lopende onderzoek naar energiebesparing voort en zal het de resultaten delen met andere IT-bedrijven via het zogenaamde Open Commute Project. Greenpeace zal dit actief ondersteunen.
“De inzet van Facebook voor duurzame energie legt de lat hoger voor alle andere IT- en cloud computing bedrijven zoals Apple,Microsoft en Twitter”, stelt Rolf Schipper van Greenpeace. “Onze Facebook-campagne laat zien dat de mensen over de hele wereld willen dat hun sociale netwerken op duurzame energie draaien en niet op steenkool. Greenpeace blijft meten, vergelijken en campagnes voeren om deze sector te vergroenen.”
Facebook & Greenpeace zijn dus erg tevreden met hun samenwerking, maar het magazine Wired plaatst een kritische kanttekening. Het baanbrekende blad vraagt zich af: “Waar zijn de meetbare doelen?” Kijken we naar het cijfer dat Facebook krijgt van vergelijkingssite Rankabrand, dan heeft de sociale media gigant nog een lange weg te gaan. Het bedrijf scoort 1 uit 10. Hoe lang zouden Facebook en Greenpeace eigenlijk vrienden blijven?
Lees ook:
PVV en VVD willen Greenpeace uitzetten of in elk geval aanpakken