Kun je geloven dat in 2016 350 miljoen pakketjes zijn bezorgd? Dat zijn bijna 100.000 pakketjes per dag. Daarvan gingen 152 miljoen pakjes van bedrijven naar consumenten. En dan hebben we het nog niet eens over de pakketjes die weer retour worden gestuurd. Lang niet alle geretourneerde producten kunnen weer opnieuw in de verkoop en worden vernietigd. Zonde! Dat kan anders.
Uit een Duits onderzoek in 2016 onder 850 webwinkels blijkt dat 21 procent van de zendingen beschadigd is. Daarvan kan 44 procent niet meer als nieuw worden verkocht. Niet alle webshops hebben een goed retoursysteem, maar het aantal bestellingen neemt toe. In 2016 hebben Nederlandse consumenten voor ruim 20 miljard euro online aankopen gedaan, dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van 2015. Daarmee stijgt natuurlijk ook het aantal retouren én beschadigingen.
Retourplaza
Het platform Retourplaza springt in op dit probleem en biedt retour gestuurde producten van webwinkels opnieuw aan. Het bedrijf beoordeelt het product, fotografeert de beschadigingen, meldt eventuele ontbrekende onderdelen en geeft het product een passende prijs. De artikelen krijgen zo een tweede kans en het voorkomt verspilling. Onder meer bol.com en Otto werken al met Retourplaza.
Coolblue
Webwinkel Coolblue zorgt er zelf voor dat geretourneerde producten een tweede kans krijgen. Op de webshop kun je Tweedekansjes tegenkomen, de producten die door een klant zijn omgeruild of teruggestuurd. Een retour wordt door Coolblue uitvoerig getest voordat het opnieuw online verschijnt. Op basis daarvan krijgt het product een nieuwe prijs en wordt het ingedeeld in de categorie, nieuwstaat, lichte gebruikerssporen of zichtbare beschadigingen.
Leapp
Dit bedrijf verkoopt gebruikte Apple-producten. Het heeft niet direct te maken met beschadigde retourneringen, maar Leapp voorkomt wel dat ‘afdankertjes’ in de shredder verdwijnen. Een team van 25 techneuten onderzoekt de producten uitvoerig en knapt ze weer op, zodat ze tegen een kleiner prijsje naar een tweede eigenaar kunnen.
Bestel jij vaak pakketjes online? En wanneer stuur je iets retour?
Verder lezen?
Mira Geirnaert wil graag mensen inspireren met mooie en hippe tweedehands kleding. Daarom heeft ze de Kleretoko bedacht: een frisse webshop vol met prachtige tweedehands mode. Neem een kijkje!
1 gedachte over “Deze platformen redden geretourneerde producten”
heel leuk, maar ze gaan uit van de hoogste nieuwprijs! en dan valt de korting op beschadigde producten erg tegen….. wachten op aanbieding is vaak nog steeds goedkoper!
Reacties zijn gesloten.