Deze tips houden je gezond van kop tot teen

Voedingsdeskundige Juglen Zwaan heeft de handen ineengeslagen met poepdokter Nienke Gottenbos, hormoonspecialist Ralph Moorman en voedingsdeskundige Pascale Naessens. Samen met 11 medisch specialisten schreven ze het boek Gezond van kop tot teen, met praktische tips en adviezen om je lijf weer als een geoliede machine te laten functioneren. HetkanWEL sprak met Juglen en kreeg alvast 8 tips om van kop tot teen gezond te blijven.

1.Zorg goed voor je darmflora

“Als je heel veel bewerkt voedsel eet, raakt je darmflora verstoort. En die darmflora produceert nou juist stoffen, die het functioneren van ons brein en ons immuunsysteem ten goede komt. Over het algemeen geldt: hoe geraffineerder het eten, hoe slechter het is voor onze darmen. Je zou kunnen zeggen: hoe meer ingrediënten er in een product zitten, hoe slechter het voor je gezondheid is. Geraffineerde producten hebben vaak veel calorieën, maar weinig nutriënten. Probeer dus zo puur mogelijk te eten en blijf daarin zo dicht mogelijk bij de natuur. Hoe gezonder je eet, hoe energieker, vrolijker en vriendelijker je bent, is mijn ervaring.”

2.Eet je groente

“Het voedingscentrum in Nederland beveelt een dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente aan. In België is dat al 300 gram. De meesten van ons halen dat niet. Volgens RTL Nieuws eet maar 2% voldoende groente en fruit, volgens de overheid is dit 15%. Die cijfers liggen nogal uit elkaar, maar het is hoe dan ook weinig. Terwijl groente je helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, bij het verminderen van ontstekingen in je lijf en het is gunstig voor je bloedsuikerspiegel.”

“Bij het eten van groente is er tot 800 gram winst te behalen voor je gezondheid. Daarna maakt het niet meer zo veel verschil. Dat klinkt veel natuurlijk, 800 gram groente per dag, maar je mag daar ook peulvruchten, zoals linzen, bij tellen. Of knollen, zoals zoete aardappelen. Koop je groente zo vers mogelijk en maak ze klaar door ze te stomen of roerbakken. Als je ze in water kookt, gaan er namelijk veel nutriënten verloren.”

3.Eet minder koolhydraten

“We zijn een broodland. Als we niet oppassen dan vormt brood (of bijvoorbeeld pasta) de basis voor elke maaltijd. Een boterham is makkelijk en snel klaar te maken, maar bedenk dat een salade of rijst met gewokte groente ook redelijk eenvoudig te maken zijn. Je moet gewoon prioriteiten stellen: besteed je jouw tijd aan het bingewatchen van 3 series (waar je letterlijk ziek van wordt, omdat je veel te lang stilzit) of investeer je in je gezondheid? We worden nu weliswaar ouder, maar we zijn ook eerder ziek. Als je in je gezondheid investeert, is de kans groot dat je minder klachten hebt en de dokter minder gaat zien.”

4.Verminder stress

“Eén van de grootste ziekmakers is stress. Stress kan veroorzaakt worden door een te volle agenda, maar ook door zoiets als emotiemanagement. Hoe ga je bijvoorbeeld om met je interne criticus? Als je stress hebt, gaat je spijsvertering op slot. Alle energie gaat dan naar je spieren, omdat je in fight or flight modus zit, en dus niet naar je darmstelsel. Hierdoor worden voedingsstoffen minder goed opgenomen. Probeer dus voldoende rust in te bouwen en neem de tijd om te reflecteren. Zorg voor een goede planning, knuffel je familieleden of huisdieren, kijk uit met koffie en neem eventueel een beetje magnesium voor het slapen gaan. Dat kan helpen om te ontspannen. Pas ook op, dat je geen stress creëert, omdat je vindt dat je altijd biologisch móet eten, nooit suiker mag én je dagelijkse 10.000 stappen moet halen. Want dan ben je op papier goed bezig, maar als je daardoor stress ervaart, neem je al die gezonde voedingsstoffen niet op en verliest die gezonde leefstijl dus zijn effect.”

5.Blijf in beweging

“Eén keer in de week naar de sportschool of een flinke wandeling is te weinig. Het gaat erom dat je continu beweegt. Dus als je een uur achter je bureau hebt gezeten, ga je even de afwas doen of stofzuigen. Of je doet een 7 minute workout waarmee je al je spiergroepen even aan het werk zet. Stil zitten, werkt ontstekingen in je lijf in de hand. Heel veel moderne ziektes, zoals obesitas, zijn ontstekingsziektes en hebben te maken met het eten van te veel suiker en te weinig bewegen. Die ziektes ontwikkelen zich over de jaren, dus die heb je niet van de ene op de andere dag.”

6.Zorg voor een goede nachtrust

“Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Je brein wordt als het ware schoon gemaakt, waardoor je overdag helderder bent. Hoe ouder je wordt, hoe minder melatonine je aanmaakt, dus hoe minder je slaapt. Voor een goede nachtrust is het slim om je schermen een uur van tevoren uit te doen. Ga mediteren om je hoofd leeg te maken. Zorg ervoor dat je slaapkamer er alleen maar is om te slapen en niet om te malen. En beweeg overdag vooral genoeg, want net als kinderen worden ook volwassen moe van lichamelijke activiteit.”

7.Detox

“We worden in deze tijd gebombardeerd met gifstoffen. Het lichaam ontgift zelf: de nieren, de lever, de hersenen (door te slapen), op celniveau. Als je gezond leeft en gevarieerd en zo puur mogelijk eet, dan heb je hier geen hulp bij nodig in de vorm van supplementen. We zijn vaak op zoek naar quick fixes en wondermiddeltjes om te ontgiften of ons minder moe te voelen, maar daar geloof ik niet zo in. Je moet een helikopterview blijven houden en naar het geheel kijken. Wat is bijvoorbeeld de oorzaak van je vermoeidheid of lusteloosheid?”

“Ik ben vroeger zelf depressief en moe geweest. In die tijd dronk ik elke dag cola, at ik fast food en reed ik op mijn brommertje rond. De huisarts raadde mij pillen aan, die mijn klachten inderdaad zouden verminderen, maar zodra ik weer zou stoppen met die pillen zou ik terug bij af zijn. Ik ben me toen meer gaan verdiepen in voeding en leefstijl: daar zat een disbalans in. Als je dat aanpakt, heb je daar op de lange termijn veel meer aan. Steeds meer artsen zien gelukkig ook, dat er een relatie is tussen gezondheid, voeding en leefstijl.”

8.Boost je immuunsysteem

“Vitamine C, D en zink zijn heel belangrijk voor je immuunsysteem. In principe kan je deze voedingsstoffen het beste uit eten halen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan broccoli, boerenkool, blauwe bessen, pompoenpitten en vette vis. Fast food en suikerpieken in je bloedspiegel door snacks kunnen ons immuunsysteem juist weer verzwakken, net als alcohol. Je lichaam is dan bezig met ontgiften en kan die energie dus niet gebruiken om je immuunsysteem op peil te houden. Heb je toch een dip in je energie? Eet dan bijvoorbeeld een handje rauwe noten, volvette zuivel met wat blauwe bessen of rauwkost met humus. Qua supplementen zijn eigenlijk alleen omega 3, B12 en D nodig om bij te slikken, mits je verder gezond en gevarieerd eet met voldoende groente.”

We mogen een exemplaar van Gezond van kop tot teen weggeven. Wil jij kans maken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en laat ons in een reactie hieronder weten wat jij doet om je gezondheid op peil te houden.

Over de schrijver

27 reacties op “Deze tips houden je gezond van kop tot teen”

  1. Lijkt me een erg interessant boek! Ik ga nu regelmatig wandelen, even gek doen met Mn kinderen en meer tuinieren om in beweging te blijven. En verder lekker gezond blijven eten, sinds een half jaar heb ik dat helemaal te pakken, en ben er zo blij mee!!

  2. Zelf heb ik darmtherapie afgerond en ken ik de noodzaak van gezonde darmflora en ontlasting. Ik doe het gewoon. Ik drop deze zo voor jullie neus. Zoals Ome Willem ooit eens tijdens een liedje zong: Lust je ook een broodje poep? https://www.youtube.com/watch?v=tTMf5mtyPcA NEEEEEEEE! hahaha 😀 Nou ik krijg al constipatie als ik er aan denk maar zou dolgraag dit boek willen lezen en dan mijn omgeving met tips en adviezen besmeuren. ik heb nu al een lijstje in mijn hoofd van mensen aan wie ik dit boek van o.a. de poepdokter (Nienke) zou willen uitlenen. Het zou voor iedereen namelijk goed zijn om je immuunsysteem te zien als een oranje metertje op het dashboard van je auto. Jaaaaaaa, ik schijt graag mee! Ik vertel nou eenmaal graag bullshit. Niet perse over shit, maar iemand zei mij: “I bet your ass is jealous of the amounts of shit that comes out of your mouth.” Iedereen die dit leest, zullen we samen gewoon in opkomst komen tegen het poep-taboe? Wie dit boek ook wint, zorg ervoor dat je boek een doorgeefboek is die niet stoffig in een kast blijft liggen. Wat ik verder aan gezondheid doe is seizoensgebonden eten via een lidmaatschap nu al 3 jaar supergezond lid. Streekboeren kun je steunen door je aan te sluiten bij destreekboer.nl, Boerschappen of Boeren & Buren.

  3. Doe graag mee ad verloting, eet elke dag veel groente , zoveel mogelijk buiten bewegen en om `n uur of 4 : 2 paranoten , 2 gedr. abrikozen en 2 gedr. pruimen als tussendoortje. Veel havermout , doe alles op de fiets…..

  4. Ik zou heeel graag het boek willen winnen om nog meer te leren en te kunnen doen voor mijn gezondheid en voor hen die me lief zijn, want ze noemen me nu al klazien uit Zalk omdat ik iedereen probeer te helpen me gezondheid en goede leefwijze!

  5. Ik leg mijn gezonde tussendoortjes (fruit, noten en snoepgroenten) pakklaar. En zo vergeet ik ze niet. En ik kom minder in de verlei g iets minder gezonds te eten.

    1. Wat een interessant boek! Leuk dat het visie geeft vanuit verschillende kennisdomeinen. Ik probeer zoveel mogelijk buiten te zijn, eet veel zelf gekweekte groente en heel weinig vlees. Geen vlees zou nog beter zijn maar mijn huisgenoten zijn niet mee.iswchien kan ik ze overtuigen met dit boek?

  6. Ben al 20 jaar bezig met voeding, sinds ik erachter kwam hoe slecht zuivel is.Het meeste weet ik wel maar Het kan altijd beter denk ik. Mooi hoe deze specialisten hun krachten hebben gebundeld!

    1. grietje vander mijnsbrugge

      Wat een mooi initiatief! Ik ben een grote fan van Pascale Naessens. Door haar boeken maken wij lekkere gezonde gevarieerde gerechten voor de kinderen ( en onszelf) we doen alles op de fiets en bewegen elke dag een uur buiten.
      Dagelijks mediteren is er sinds Covid-19 ook bijgekomen.

    1. Ik let met name goed op mijn voeding en voldoende beweging. Wel zou ik wat neer aan stressreductie kunnen doen en wat relaxter door het leven willen gaan.

  7. Elke dag naar buiten, als het rustig is. Bij elke maaltijd fruit en/of groente. En zo min mogelijk gluten voor mij. Lijkt mij dat ik nog wel wat informatie kan halen uit het boek.

    1. Klinkt als een boeiend boek! Ben benieuwd naar de onderbouwing van de adviezen. Heb zelf behoefte aan wat praktische inspiratie voor zowel mezelf, mijn vriend en mijn patiënten. Ik heb een actief beroep, beweeg geregeld, heb een moestuin op het balkon, snuffel graag in kookboeken naar nieuwe recepten, probeer stil te staan bij hoe ik me voel. Altijd leuk om meer te lezen hierover!

  8. – auto de deur uit
    – plantaardig gaan eten
    – elke dag bewegen (wandelen, rennen, thee halen/ plassen, in de tuin scharrelen)
    – plastic verminderen (bijzonder lastig in deze maatschappij, dat wel)
    – vriendelijk/ vrolijk zijn, net zoals behulpzaam

    en… ik voel mij fit! 😉

  9. Wat super leuk!
    Ik kreeg de diagnose pds, en minder stress en betere voeding helpt zeker
    Leuk artikel, ik ben heel benieuwd of dit boek mijn leven nog meer kan verbeteren

    fijne dav

Reacties zijn uitgeschakeld.