Deze tips houden je gezond van kop tot teen

Voedingsdeskundige Juglen Zwaan heeft de handen ineengeslagen met poepdokter Nienke Gottenbos, hormoonspecialist Ralph Moorman en voedingsdeskundige Pascale Naessens. Samen met 11 medisch specialisten schreven ze het boek Gezond van kop tot teen, met praktische tips en adviezen om je lijf weer als een geoliede machine te laten functioneren. HetkanWEL sprak met Juglen en kreeg alvast 8 tips om van kop tot teen gezond te blijven.

1.Zorg goed voor je darmflora

“Als je heel veel bewerkt voedsel eet, raakt je darmflora verstoort. En die darmflora produceert nou juist stoffen, die het functioneren van ons brein en ons immuunsysteem ten goede komt. Over het algemeen geldt: hoe geraffineerder het eten, hoe slechter het is voor onze darmen. Je zou kunnen zeggen: hoe meer ingrediënten er in een product zitten, hoe slechter het voor je gezondheid is. Geraffineerde producten hebben vaak veel calorieën, maar weinig nutriënten. Probeer dus zo puur mogelijk te eten en blijf daarin zo dicht mogelijk bij de natuur. Hoe gezonder je eet, hoe energieker, vrolijker en vriendelijker je bent, is mijn ervaring.”

2.Eet je groente

“Het voedingscentrum in Nederland beveelt een dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente aan. In België is dat al 300 gram. De meesten van ons halen dat niet. Volgens RTL Nieuws eet maar 2% voldoende groente en fruit, volgens de overheid is dit 15%. Die cijfers liggen nogal uit elkaar, maar het is hoe dan ook weinig. Terwijl groente je helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, bij het verminderen van ontstekingen in je lijf en het is gunstig voor je bloedsuikerspiegel.”

“Bij het eten van groente is er tot 800 gram winst te behalen voor je gezondheid. Daarna maakt het niet meer zo veel verschil. Dat klinkt veel natuurlijk, 800 gram groente per dag, maar je mag daar ook peulvruchten, zoals linzen, bij tellen. Of knollen, zoals zoete aardappelen. Koop je groente zo vers mogelijk en maak ze klaar door ze te stomen of roerbakken. Als je ze in water kookt, gaan er namelijk veel nutriënten verloren.”

3.Eet minder koolhydraten

“We zijn een broodland. Als we niet oppassen dan vormt brood (of bijvoorbeeld pasta) de basis voor elke maaltijd. Een boterham is makkelijk en snel klaar te maken, maar bedenk dat een salade of rijst met gewokte groente ook redelijk eenvoudig te maken zijn. Je moet gewoon prioriteiten stellen: besteed je jouw tijd aan het bingewatchen van 3 series (waar je letterlijk ziek van wordt, omdat je veel te lang stilzit) of investeer je in je gezondheid? We worden nu weliswaar ouder, maar we zijn ook eerder ziek. Als je in je gezondheid investeert, is de kans groot dat je minder klachten hebt en de dokter minder gaat zien.”

4.Verminder stress

“Eén van de grootste ziekmakers is stress. Stress kan veroorzaakt worden door een te volle agenda, maar ook door zoiets als emotiemanagement. Hoe ga je bijvoorbeeld om met je interne criticus? Als je stress hebt, gaat je spijsvertering op slot. Alle energie gaat dan naar je spieren, omdat je in fight or flight modus zit, en dus niet naar je darmstelsel. Hierdoor worden voedingsstoffen minder goed opgenomen. Probeer dus voldoende rust in te bouwen en neem de tijd om te reflecteren. Zorg voor een goede planning, knuffel je familieleden of huisdieren, kijk uit met koffie en neem eventueel een beetje magnesium voor het slapen gaan. Dat kan helpen om te ontspannen. Pas ook op, dat je geen stress creëert, omdat je vindt dat je altijd biologisch móet eten, nooit suiker mag én je dagelijkse 10.000 stappen moet halen. Want dan ben je op papier goed bezig, maar als je daardoor stress ervaart, neem je al die gezonde voedingsstoffen niet op en verliest die gezonde leefstijl dus zijn effect.”

5.Blijf in beweging

“Eén keer in de week naar de sportschool of een flinke wandeling is te weinig. Het gaat erom dat je continu beweegt. Dus als je een uur achter je bureau hebt gezeten, ga je even de afwas doen of stofzuigen. Of je doet een 7 minute workout waarmee je al je spiergroepen even aan het werk zet. Stil zitten, werkt ontstekingen in je lijf in de hand. Heel veel moderne ziektes, zoals obesitas, zijn ontstekingsziektes en hebben te maken met het eten van te veel suiker en te weinig bewegen. Die ziektes ontwikkelen zich over de jaren, dus die heb je niet van de ene op de andere dag.”

6.Zorg voor een goede nachtrust

“Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Je brein wordt als het ware schoon gemaakt, waardoor je overdag helderder bent. Hoe ouder je wordt, hoe minder melatonine je aanmaakt, dus hoe minder je slaapt. Voor een goede nachtrust is het slim om je schermen een uur van tevoren uit te doen. Ga mediteren om je hoofd leeg te maken. Zorg ervoor dat je slaapkamer er alleen maar is om te slapen en niet om te malen. En beweeg overdag vooral genoeg, want net als kinderen worden ook volwassen moe van lichamelijke activiteit.”

7.Detox

“We worden in deze tijd gebombardeerd met gifstoffen. Het lichaam ontgift zelf: de nieren, de lever, de hersenen (door te slapen), op celniveau. Als je gezond leeft en gevarieerd en zo puur mogelijk eet, dan heb je hier geen hulp bij nodig in de vorm van supplementen. We zijn vaak op zoek naar quick fixes en wondermiddeltjes om te ontgiften of ons minder moe te voelen, maar daar geloof ik niet zo in. Je moet een helikopterview blijven houden en naar het geheel kijken. Wat is bijvoorbeeld de oorzaak van je vermoeidheid of lusteloosheid?”

“Ik ben vroeger zelf depressief en moe geweest. In die tijd dronk ik elke dag cola, at ik fast food en reed ik op mijn brommertje rond. De huisarts raadde mij pillen aan, die mijn klachten inderdaad zouden verminderen, maar zodra ik weer zou stoppen met die pillen zou ik terug bij af zijn. Ik ben me toen meer gaan verdiepen in voeding en leefstijl: daar zat een disbalans in. Als je dat aanpakt, heb je daar op de lange termijn veel meer aan. Steeds meer artsen zien gelukkig ook, dat er een relatie is tussen gezondheid, voeding en leefstijl.”

8.Boost je immuunsysteem

“Vitamine C, D en zink zijn heel belangrijk voor je immuunsysteem. In principe kan je deze voedingsstoffen het beste uit eten halen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan broccoli, boerenkool, blauwe bessen, pompoenpitten en vette vis. Fast food en suikerpieken in je bloedspiegel door snacks kunnen ons immuunsysteem juist weer verzwakken, net als alcohol. Je lichaam is dan bezig met ontgiften en kan die energie dus niet gebruiken om je immuunsysteem op peil te houden. Heb je toch een dip in je energie? Eet dan bijvoorbeeld een handje rauwe noten, volvette zuivel met wat blauwe bessen of rauwkost met humus. Qua supplementen zijn eigenlijk alleen omega 3, B12 en D nodig om bij te slikken, mits je verder gezond en gevarieerd eet met voldoende groente.”

We mogen een exemplaar van Gezond van kop tot teen weggeven. Wil jij kans maken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en laat ons in een reactie hieronder weten wat jij doet om je gezondheid op peil te houden.

Over de schrijver

27 reacties op “Deze tips houden je gezond van kop tot teen”

  1. Omdat ik niet alleen mezelf daar heel blij mee maak, maar ook mijn dochter. Zij maakt een moeilijke tijd door. Werkt keihard aan haar bijna burn-out door te bewegen, mediteren én goed eten. Dit boek zou zeker helpen.

  2. Het is voor mij nog steeds een uitdaging om variatie te hebben in voeding. Ik ben een lastige eter. Het moet bij mij gevarieerd zijn zeker lekker zijn anders eet ik niets. Ongezond eten wil ik ook niet. Bij mij zit de uitdaging vooral in zuivel en brood en hoe eet ik gevarieerd en hoe kan ik toch lekker eten en er vooral voor zorgen dat ik op gewicht blijf en niet afval.

  3. Oh WOW, wat lijkt me dat een fantastisch boek. Geniaal idee om die knappe koppen bij elkaar te steken en zo’n compleet boekwerk te produceren!

    Wat doe ik allemaal om gezond te blijven? Vaak een frisse neus halen en regelmatig een flink stuk wandelen, vooral groente, fruit en noten eten. Geen vlees, vrijwel geen dierlijke producten, veel thee en water drinken, kurkuma in mijn haverontbijt, vitamine D, B12 en CBD slikken en een superfoodpoeder met allemaal essentiële mineralen etc. gebruiken.

    Elke dag mediteren, koud afdouchen, afstemmen op innerlijke rust, vertrouwen en het ‘grote geheel’. Me verbinden met fijne mensen, genieten van wat wel allemaal is, dankbaar zijn voor wat ik heb en wat er is, fijne dingen doen, kijken naar wat er wel allemaal kan i.p.v. niet, nog duidelijker kiezen voor wat ik wil doen. Eerlijk gezegd niet heel erg anders dan normaal, maar nu gebeurt er meer online.

  4. Warm ontbijten, soep voor lunch met evt een boterham of cracker en een vegetarische avondmaaltijd. Ik eet al 25 jaar vegetarisch, Maar de verleidingen zijn wel eens moeilijk te weerstaan. Dan toch een koekje of een paasei. Kan het boek mij van mijn tussendoortjes afhelpen?

  5. Het lijkt me een zeer waardevol boek. Het zou heel fijn zijn om ermee aan de slag te gaan. Ik kan het zeker gebruiken, mijn immuunsysteem heeft een krachtige boost nodig.

  6. Op dit moment in een erg drukke periode ben ik afgedwaald van mijn echte programma, maar ga wel weer terug:
    Dat betekent: maar af en toe brood, liefst zelfgebakken met veel noten erin. Veel groente, ook bij ontbijt en lunch. ‘s Avonds eten stomen en eigenlijk alleen groenten, kikkererwten en af en toe een haring of sardientjes. Goede oliën door de kommen met groente. En toegevoegd als pil vitamine C en D. Ik ben benieuwd wat Juglen met zijn boek nog voor nieuws brengt, en het zal zeker een steuntje in de rug zijn om weer volop het goede spoor te betreden 🙂 Ik ben al lid van de Nieuwsbrief, dus opnieuw id worden lijkt me overbodig.

  7. iedere ochtend gember aftreksel en geiten yoghurt en fruit en Gold EM en lichte lunches de rest van de dag heel veel van Pascale Naessens . En in deze corona-tijd nemen we ‘s morgens gefermenteerde shiitake en heel de dag door effectieve micro-organisme zoals whipe and clean of microferm. 100 PROCENT GARANTIE denken we dat we geen corona krijgen.

  8. Wat mooi dat er zo’n boek uit komt want in de wereld van voedsel moet nog veel worden verandert. En die verandering begint bij mij! En hopelijk nog duizenden met mij zodat producenten van voedsel naar ons luisteren i.p.v. andersom (of gewoon maar kopen wat op de schappen ligt). Heel nieuwsgierig naar dit boek want ook al ben ik een bewuste consument, mijn leven wil ik nog meer op een hoger plan hebben:-)

  9. Ik eet iedere dag tussen de 600-800 gram groente, ik eet geen zuivel en zelden gluten. Eet veel minder vlees. Beweeg iedere dag minimaal een half uur, doe aan yoga, meditatie en de ademshalingsoefeningen van Wim hof tegen stress.

Reacties zijn uitgeschakeld.