gratis openbaar vervoer
bus

Met gratis openbaar vervoer, laat jij dan de auto staan?

Luxemburg maakt als eerste land het openbaar vervoer gratis. Een geweldige stap om het fileprobleem op te lossen en meer aandacht aan het milieu te besteden. De grote vraag is alleen of gratis OV mensen ook echt uit de auto haalt? 

Luxemburg heeft last van files

In Luxemburg wonen maar 600.000 mensen. Het is een heel klein land, maar met een groot fileprobleem. Elke dag komen er zo’n 200.000 mensen uit de buurlanden naar Luxemburg voor werk. In Luxemburg Stad wonen 110.000 mensen en komen er dagelijks 400.000 mensen met de auto naar hun werk. Met het gratis openbaar vervoer hoopt de regering het fileprobleem te verminderen.

Ook in delen van Estland is het OV gratis

In Tallinn de hoofdstad van Estland werd na een referendum besloten om trein en bus gratis te maken. Het begon in 2013, maar inmiddels zijn er ook verschillende provincies met gratis openbaar vervoer.

Minder auto’s op de weg

Gratis OV klinkt heel goed, maar in Trouw stond een artikel over een onderzoek naar de resultaten van gratis openbaar vervoer. In Tallinn bleek dat mensen niet per se minder met de auto gaan, als het openbaar vervoer gratis is. De keuze voor openbaar vervoer bleek minder met de kosten te maken te hebben en meer met de betrouwbaarheid en frequentie. Uit hetzelfde onderzoek bleek wel dat mensen met een lager inkomen meer gingen reizen.
Toch zijn we wel heel benieuwd wat de resultaten in Luxemburg zullen zijn. Zal dit initiatief mensen wel uit de auto de trein in krijgen? Met als resultaat minder files, schone lucht en een leefbare hoofdstad? En kan dit ook in Nederland werken? We zijn benieuwd naar je mening.

Over de schrijver

19 reacties op “Met gratis openbaar vervoer, laat jij dan de auto staan?”

  1. het is niet alleen een kwestie van gratis maken, maar de kwaliteit en beschikbaarheid moet verbeteren, dus minder geld voor wegen , meer voor openbaar vervoera

  2. Ik heb daar al eerder voor gepleit, vanuit regionaal maar ook maatschappelijk oogpunt. Meest belangrijke vind ik dat minima en ouderen ook mobiel blijven, anders worden zei erg beperkt in primiare behoeften. Gratis openbaar vervoer verbeterd hun leven, maar maakt het nog geen luxe leventje. Voor werkelozen en werkenden gelden ook voordelen en met name dat hun arbeidsmobiliteit erg wordt vergroot dankzij gratis openbaar vervoer. Dit kan een gunstig effect hebben op werkgevers en werknemers. Een werkenloze heeft dan een grotere straal waarbinnen men werk kan vinden en zodoende de belastingdruk van jan modaal kan verlagen en voor de werkgever geldt dat men een grotere poule kandidaten heeft om uit te kiezen. Daarnaast kunnen gezinnen ook een goedkopere woning verder weg betrekken en zo eventueel wat meer overhouden in de maand. In weze draagt gratis openbaar vervoer bij aan een betere spreiding van Nederlanders door het land. En dus vanuit regionaal (provinciaal) oogpunt is dan het gevolg dat krimpzones weer kunnen gaan groeien, omdat het voor mensen die werken in de drukkere regio’s, de krimpzones dus ook aantrekkelijker worden om te gaan wonen. Regionale krimp verdient echt Nationale aandacht, krimp komt landelijk voor en dit moet getackeld worden. Ik kan zo nog honderd zaken opnoemen waar gratis openbaar vervoer positieve invloed op heeft. Jammer dat teveel stakeholders er niet aan willen inzake andere belangen. Als je voor dit soort maatregelen bent, dan ben je voor lange termijn strategie. Helaas is den haag door het politiek klimaat teveel gaan geloven in compromissen, soms moet je gewoon effe doordouwen!

  3. Gratis? daar krijgen we spijt van. Want al het schorriermorrie komt dan ook in de trein om vandalisme en ruzie te maken, om te zuipen en mensen lastig te vallen. Om voor gratis vervoer in aanmerking te kunnen komen moeten mensen gescreend worden op motivatie, gedrag en leeftijd.
    De treinen zijn nu al overvol! Dat wordt dan nog erger.
    Vrij reizen alleen voor mensen boven de 60, zwakke mensen, voor lage inkomens van volwassenen en verder zou de trein heel goedkoop moeten worden voor mensen die nu met de auto naar hun werk elders moeten rijden.
    Of op familiebezoek gaan.cursussen en tentoonstellingen.
    Jonge raddraaiers alleen onder begeleiding goedkoper reizen.

  4. Ik zou best weer met het ov willen reizen als het gratis is en: a) de frequentie van het vervoer omhoog gaat, b) de aansluitingen tussen bus en trein beter worden en c) de buitengebieden beter ontsloten worden. Als ik vanaf mijn huidige woonplaats naar Amsterdam wil, doe ik er met de auto een uurtje over, met het ov twee uur. Dat verschil is me te groot.

  5. Voor ons zou t super zijn. Wij hebben geen auto en n laag inkomen en mijn moeder woont 40km van mij vandaan. Als t ov gratis wordt kan ik vaker naar haar toe. Mijn moeder is invalide en kan ik haar ook meer helpen en bij staan nu haar man , mijn vader onlangs is overleden

  6. Ik denk dat het niet alleen met gratis openbaarvervoer gaat redden. Ten eerste zou het fijnmazige moeten worden tussen dorpen en grote steden, kortere aanvoer routes naar het station, ook moeten kernen na 18:00 gewoon bereikbaar moeten blijven, zeg maar tot de laatste treinen gaan.
    Alles bij elkaar kost mega veel geld maar aan de andere kant als mensen daardoor meer kunnen gaan reizen levert dat minder file druk op minder kosten voor aanleg van wegen, want alle nieuwe wegens moeten ook weer onderhouden worden en dat kost ook mega veel geld dus nee gratis lukt niet maar geld verschuiven van aanleg van wegens naar meer ov kan wel denk ik

  7. Het ov gratis is een heel goed plan. Zo kunnen mensen met een kleine beurs en mensen zonder auto ( ja die zijn er ook genoeg) gebruik maken van bus tram.

  8. Hier in Nederland helpt het voor mij niet. Met de bus naar een treinstation kost meer dan een uur. Eerst 8 kilometer naar de bushalte toe. Dan wachten op een bus (te laat, overvol, uitgevallen). Dan trein en nog eens bus, dan 4 kilometer lopen omdat stationsfiets kapot blijkt zijn gemaakt of weg is. Kost ruim twee uur om naar mijn werk te gaan. Met de fiets doe ik er anderhalf uur over. Met de auto 25 minuten als het tegenzit.
    Wat we wel doen is het land oversteken.. auto -treinstation met gratis parkeren en dan naar de randstad reizen waar je met bus en tram werkelijk beter op kunt schieten en je de auto niet kwijt hoeft.
    Het OV in Nederland is ok. Maar ik zie wel dat in negen provincies het OV geen goed alternatief is voor de auto. Als je twintig minuten moet fietsen naar een bushalte is dat wel duidelijk. Vier keer langer onderweg ook wel.
    In Luxemburg heb ik tot nu toe veel gereisd met het OV. Treinstation in het dorp waar ik zat, stap in voor vier euro reis je de hele dag met bus en trein. Drink een wijntje bij het eten, je hoeft alleen maar te wandelen.

  9. Niets is gratis. Graag meer informatie hoe het openbaar vervoer in Luxemburg wordt gefinancierd. Van de belastingen neem ik aan, en daaraan betalen de buitenlanders die daar werken niet mee. Betalen dus de Luxemburgers voor alle reisjes van de buitenlanders met het ov in hun land?

Reacties zijn uitgeschakeld.