Zo bied je weerstand tegen al die aanbiedingen op Black Friday

Vandaag is het Black Friday. De hele week gieren de aanbiedingen al om onze oren. En dan staan ook nog de feestdagen voor de deur. Hoe bied je nou weerstand tegen al die aanbiedingen en koopprikkels die je krijgt? Wij geven je tips én delen een aantal mooie initiatieven met je, waar je wel met een goed gevoel je cadeaus voor de feestdagen kunt kopen. Zo eindigt dit jaar niet met onnodige spullen én afval.

10.000 spullen

De gemiddelde westerse mens bezit 10.000 dingen. Dat lijkt veel, maar kijk maar eens om je heen. Je komt er best snel aan. Meubels, boeken, messen, vorken, kleding, schilderijen en vloerkleden. Sommige zullen een bijzonder verhaal hebben, maar er zullen ook spullen bij zitten, die je achteloos hebt gekocht. Omdat ze in de aanbieding waren bijvoorbeeld.

Lekker veel dopamine

Tijdens het koopproces van spullen zijn er twee hersengebieden actief; het beloningssysteem en het pijnsysteem. En daar wordt op dagen, zoals Black Friday, enorm op ingespeeld. Als de beloning namelijk groter is dan de pijn (voor je bankrekening), bijvoorbeeld omdat je een enorme korting krijgt, dan trakteren je hersenen je op het gelukshormoon dopamine. En dan ga je ervoor. Maar als de dopamine wegtrekt, wat dan? Dan komt soms het geluk, maar meestal spijt en onverschilligheid.

Weerstand bieden tegen koopprikkels

1. Houd je uitgaven bij, dan weet je waar je gevoelige ‘pijnpunten’ liggen.

2. Zorg dat je weet wat je al hebt, dan besef je dat je geen 5e spijkerbroeken nodig hebt.

3. Doe geen impulsaankopen meer. Als je iets graag wilt hebben, zet het dan op een wensenlijstje en wacht een week met kopen.

4. Maak ook een lijstje van spullen, die je echt nodig hebt.

6. Laat spullen repareren, in plaats van elke keer iets nieuws te kopen. Dan heb je ook minder nieuwe spullen nodig.

7. Breng jezelf niet in verleiding. Vermijd (online) winkels als je niets nodig hebt.

Wat zijn de alternatieven?

Vandaag laten heel veel sociale ondernemingen een ander geluid horen. Zij organiseren ‘Fair Friday’ en staan op tegen massaconsumptie en motiveren tegelijkertijd consumenten om sociaal en duurzaam te kopen.

Meer dan 300 merken en bedrijven, waaronder Dille & Kamille en ANWB, sloten zich aan bij Green Friday. Dit om de negatieve effecten van Black Friday te onderstrepen en tegelijkertijd iets moois te doen: bomen planten met Trees for All.

En heb je dan echt iets nodig, kies dan voor tweedehands spullen of koop iets moois van een duurzame ondernemer. ASN Bank maakte speciaal voor de feestdagen een hele mooie duurzame cadeaugids met allemaal cadeau ideeën van duurzame bedrijven voor mensen van alle leeftijden. En ook het kerstmagazine van het Zero Waste Project is niet alleen mooi vormgegeven, maar staat boordevol met verpakkingsvrije cadeaus. Succes verzekerd.

Over de schrijver

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *