Elk jaar weer worden we overspoeld door de aanbiedingen en overal zien we de grote letters: BLACK FRIDAY. De aanbiedingen vliegen je om de oren, de een nog gekker dan de ander. Hoewel het nog maar rond 2015 naar ons is toegewaaid, is het aantal deelnemende winkels gestaag gegroeid. Maar steeds meer mensen en bedrijven zetten zich af tegen Black Friday door zich aan te sluiten bij het initiatief Green Friday. In plaats van te consumeren kiezen ze ervoor om terug te geven aan de natuur. We gaan terug naar de oorsprong van Black Friday en zetten een aantal Green Friday initiatieven voor je op een rij.
Waar komt Black Friday vandaan?
De term Black Friday werd voor het eerst gebruikt in 1869, maar had toen nog niks te maken met shoppen. Op een vrijdag in september in het jaar 1869 kochten twee handelaren zo veel mogelijk goud als ze konden in de hoop de goudprijs omhoog te laten gaan. Deze actie kwam aan het licht met als resultaat geen hoge goudprijs maar een ingestorte beurs.
Black Friday zoals wij het kennen, hordes mensen die hun leven wagen om de beste deals te pakken te krijgen, is in de jaren 50 ontstaan in Amerika. Deze term werd door de politie in Philadelphia, een stad in de Amerikaanse staat Pennsylvania, gebruikt om de chaos te omschrijven die zich voordeed op deze dag. De dag na Thanksgiving maar ook de dag voor een grote Army-Navy voetbalwedstrijd. De stad stroomde vol met shoppers en toeristen en dat was heel wat voor de politie om onder controle te houden. Omdat deze term een negatieve associatie had is er nog een poging geweest om het te veranderen naar ‘Big Friday’, maar tevergeefs. De negatieve associatie is langzaamaan vergeten, Black Friday it is.
Hoe is Green Friday opgezet?
Green Friday is in 2017 geïnitieerd door het Envie netwerk. Het Envie netwerk zet zich in voor een inclusievere, ondersteunende en klimaat bewustere maatschappij. Het doel van Green Friday was om de Fransen bewust te maken van verantwoorde consumptie door mensen te herinneren dat iedere aankoop een impact heeft. Dit is uiteraard niet alleen in Frankrijk een probleem en daarom is Green Friday ook al snel een begrip geworden in Nederland. Het principe van Green Friday is om mensen bewust te maken van verantwoorde consumptie en om de problemen omtrent het klimaat en sociale aspecten centraal te zetten. Door de switch te maken van Black Friday naar Green Friday verschuift de focus van kwantiteit naar kwaliteit en duurzaamheid.
Hoe kan je zelf je steentje bijdragen aan Green Friday? We zetten een aantal initiatieven voor je op een rij.
1. Trees for All
Tijdens Black Friday staat consumeren centraal. Trees for All wil dit graag omdraaien. In plaats van nemen willen ze geven. Op jaarlijkse basis verdwijnen er ongeveer 10 miljard bomen en daar willen ze wat voor teruggeven aan de natuur.
Wil je zelf ook wat teruggeven aan de natuur? Bij Trees for All kan je nu shoppen in het bos, hoe tof is dat. Door de Green Friday deals kan je nu al voor tien euro twee bomen planten. Met zo’n kleine bijdrage draag je samen met Trees for All bij aan een groenere en mooiere wereld.
Overigens kan je ook via TreesPlease bomen doneren door met één druk op de knop een gratis app aan je browser toe te voegen. Bij elke aankoop die je online doet, gaat er geld naar het planten van bomen zonder dat het jou geld kost. Hoe mooi is dat? Die bomen komen trouwens terecht bij het project van Roeland Lelieveld: Africa Wood Grow waar we eerder dit jaar al over schreven: hij plant duizenden bomen in Kenia van zijn eigen spaargeld.
2. Kringloopwinkels
Dit jaar zetten alle 100% kringloopwinkels van de BKN zich in voor Green Friday. Green Friday 1=1, dat is de slogan van het initiatief opgezet door de kringlooporganisatie Het Goed. Zo willen ze de consument laten weten dat je met 1 kg hergebruikte spullen al 1 kg CO2 bespaart in vergelijking tot het kopen van nieuwe spullen. Voor het derde jaar op rij zetten zij zich in voor Green Friday en dit jaar staat de teller al op 23 miljoen kg CO2 wat is bespaard. Met deze actie laten de 100% kringloopwinkels zien dat je wel degelijk een impact kan hebben op het milieu door te kiezen voor tweedehands winkelen. Het Goed roept je op om “bewust te kopen en herbruikbare spullen een tweede leven te geven: laat zien dat het écht anders kan. Samen maken we het groen.”
3. Dille & Kamille
“Geluk zit bij ons niet in korting maar in iets goeds doen voor de natuur.” Het plan van Dille & Kamille was om 1000 m2 aan bomen te planten samen met Trees for All in Nederland en Costa Rica. Dit jaar hebben Mud Jeans, Plantsome, The Green Beauty Market en nog een aantal andere merken zich bij Dille & Kamille aangesloten. Door deze samenwerkingen gaan ze nu wel 2500 m2 bos aanplanten in Nederland, België en Costa Rica.
4. Bring Back Friday – IKEA
Om Black Friday duurzamer te maken dit jaar heeft IKEA de actie ‘Bring Back Friday’ gestart. Je kunt je IKEA-meubel aanmelden op de website en een tijdslot kiezen om het terug te brengen. Er zijn drie categorieën; gebruikt (30%), normaal (40%) en als nieuw (50%). Normaal gesproken krijg je bij een meubelstuk wat een paar kleine beschadigingen heeft 40% korting, maar tot en met 3 december wordt dit maar liefst verdubbeld. Heb je een meubelstuk wat eruitziet als nieuw dan kan je zelfs het hele aankoopbedrag terugkrijgen. Deze ingeleverde meubelstukken worden als een tweedehands meubelstuk verkocht in de koopjeshoek. IKEA stimuleert je op haar beurt om met de tegoedbon iets slims en duurzaams voor je huis te kopen. Niet getreurd als je meubel helaas niet voldoet aan de voorwaarden, dan kan je het altijd nog naar bijvoorbeeld de kringloopwinkel Het Goed brengen of laten ophalen.
5. BuyWorld
“Door samen stukjes Aarde te kopen, kunnen we het leven op Aarde beschermen, kunnen we de prachtige natuur redden, de teruggang in biodiversiteit stoppen en zelfs de klimaatcrisis een halt toe roepen.” Dat is het idee achter BuyWorld, collectief de aarde beschermen. HetkanWEL heeft Gerard van Dorth geïnterviewd, waar hij meer vertelt over het idee achter BuyWorld en hoe het precies werkt. Al vanaf €0,99 kun je een stukje aarde kopen, voor jezelf of om cadeau te geven.
Door het steunen van de bovenstaande initiatieven kan je zelf bijdragen aan Green Friday. Maar het kan ook zo simpel zijn als een lange boswandeling of wat extra aandacht aan je planten geven. We moeten terug naar de kern van Thanksgiving; let’s be thankful for nature and give back.
Ken jij nog andere Green Friday initiatieven? Laat het ons weten in de reacties!