We gaan groente en fruit laseren

In de Zweedse supermarkt moet je niet raar opkijken als je groente of fruit met ingebrande logo’s tegen komt. Dit is namelijk onderdeel van een proef met een splinternieuwe techniek van Nature & More.
Het klinkt misschien een beetje vreemd maar het is voor een goed doel. Door logo’s en informatie op producten te laseren wordt er flink bespaard op verpakkingsmateriaal.
Nature & More
Nature & More is het “trace & tell” merk voor biologische groente en fruit van distributeur Eosta. Zij vertegenwoordigen meer dan duizend biologische en bio-dynamische telers over de hele wereld en opereren vanuit de overtuiging dat ecologie en economie prima samen kunnen gaan. Zo hebben ze bijvoorbeeld het True Cost of Food initiatief gelanceerd en zijn ze altijd op zoek naar manieren om hun producten minder én duurzamer te verpakken.
Groente Laseren
Natural branding
Natural branding is een biologische variant op het aanbrengen van een logo of merkje met laserlicht. Dit proces heeft geen impact op de houdbaarheid, de voedselveiligheid of de smaak van het product. Het zijn puur de oppervlakkige pigmenten van de groente en fruit die worden weggehaald. Natuurlijk begrijpen ze bij Eosta wél dat mensen hier aan moeten wennen. Daarom beginnen ze met het laseren van avocado’s omdat je hier de schil toch niet van op eet. Zo kunnen mensen er langzaam aan wennen.
De eerste supermarkt die openstond voor deze nieuwe techniek is de Zweedse supermarktketen ICA. Zij gaan hun biologische groente en fruit merken met Natural Branding. Op dit moment verkopen ze al biologische avocado’s en zoete aardappelen met ingebrande logo’s.
Je zou je af kunnen vragen of laseren niet evenveel energie kost als het aanbrengen van een sticker, maar dat is gelukkig niet het geval. Voor het aanbrengen van het ingebrande logo is namelijk minder dan 1% nodig ten opzichte van de energie die nodig is voor een sticker.

Een grote impact
Dit project bewijst dat alle kleine beetjes helpen: alleen al door die kleine stickertjes voor avocado’s achterwege te laten zijn er nu al zo’n 725.000 plastic verpakkingen bespaard. Ter illustratie: als je al die stickertjes achter elkaar zou plakken zou je een streep van 217 kilometer kunnen maken!
Volgens Nature & More wegen al die stickers bij elkaar zo’n 2.000 kilo, en als je dat dan weer omrekent in CO2 dan kan je met dezelfde hoeveelheid maar liefst 1,3 rondjes om de aarde rijden met de auto. Zo zie je maar weer dat een kleine verandering een grote impact kan maken.
Wil jij meer weten over Nature & More? Klik dan hier voor de site of Facebookpagina.

Over de schrijver

2 gedachten over “We gaan groente en fruit laseren”

  1. klinkt niet erg best, fruit laseren.
    U heeft het over dat het de smaak en houdbaarheid niet aantast, maar hoe zit het met de vitaminen en mineralen enz.
    Kortom de kwaliteit zeg maar?? Daar horen we niks over.
    Wel goed is natuurlijk dat het veel plastic scheelt. Maar dat zou gewoon geheel achterwege gelaten kunnen worden.
    Fruit HOEFT niet in plastic verpakt te worden. In uiterste geval papieren zakje zoals vroeger. En papier kan later weer bij oud papier.
    Als we het dan over plastic-berg hebben: laten we eens beginnen met verzorgingsproducten, alles in plastic flessen en hoeveel soorten en merken! Je krijgt bijna keuzestress als je ervoor staat.
    En we hebben het niet eens nodig. Gewoon stukje natuurzeep, onverpakt of in papier verpakt, en kun je alles mee doen, haren en lichaam, scheren enz. en er zit geen chemische troep in wat je op je huid smeert (ons grootste orgaan).
    Wasmiddelen net zo, alles zit in plastic. Neem gewoon waspoeder in doos verpakt bv van de Aldi. Wast prima en géén plastic!!
    Echt waar!! Als ik bij de drogist kom is bijna 80% overbodig. Ontwikkelt een leverancier een nieuw model flesje of tube? De oude variant gaat zo naar de afvalberg! En…. het zit allemaal in….. PLASTIC.

  2. klinkt mooi, maar wat zijn de energie en productiekosten van de lasermachine? Overigens juich ik het van harte toe, de stickertjes zijn niet alleen onnodig maar ook onhandig.

Reacties zijn gesloten.