Het mag dan soms pijn doen in de portemonnee, je hersenen betalen je er dubbel en dwars voor terug: het kopen van biologische producten. Volgens Duits onderzoek worden beloningscentra in de hersenen geactiveerd als je kijkt naar producten met een ecolabel, zelfs als dat geen echte biologische producten zijn.
Het onderzoek werd uitgevoerd in het “Center for Economics and Neuroscience” van de universiteit van Bonn. Mensen werden in een MRI-scanner gelegd, en kregen foto’s van groente en fruit te zien. Ook konden ze met een rietje chocolademelk drinken. Wat bleek: het kijken naar de biologische varianten gaven mensen een goed gevoel. Dat was te zien op de MRI-scans, waar de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor beloningen werden geactiveerd. De onderzoekssubjecten waren bereid om to 40% meer geld neer te leggen voor bioproducten.
Ook bleek dat mensen chocolademelk lekkerder vonden als ze dachten dat het biologisch was. In feite kregen de mensen in de MRI scanner alleen niet-biologische chocolademelk. Het ecolabel zelf was dus verantwoordelijk voor de positievere beoordeling. Bernd Werner, hoofd van het onderzoek: “Het ecolabel roept blijkbaar positieve associaties op, die onze smaakervaring kan beïnvloeden.”
Overigens kan het effect langzamerhand verdwijnen, namelijk als consumenten het kopen van biologische producten de normaalste zaak van de wereld gaan vinden.
Bron: Zeit Online
Lees ook
Is biologisch eten echt gezonder?
Schoon rijden met een e-scooter
5 plantaardige alternatieven voor koemelk
Hersenen belonen het kopen van biologische boodschappen
- Geplaatst door St. Maarten
- 4 april 2012
- Leven
Over de schrijver

St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur