Hoe duurzaam is de batterij van een elektrische auto?

Liander luidde gisteren de noodklok: vorig jaar kwamen er 124.000 woningen en kleine bedrijven met zonnepanelen bij. Hartstikke fijn natuurlijk, al die groene energie, maar het net kan al die extra stroom niet aan. En het ombouwen van het stroomnet gaat niet snel genoeg vanwege een tekort aan technici. Daarom hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen, zodat we onze eigen zonne-energie kunnen opslaan en zo het net kunnen ontlasten. Maar hoe duurzaam zijn batterijen eigenlijk?

Elektrische auto’s

Die vraag kreeg ik al eens eerder voorgelegd in verband met elektrische auto’s. Want hoewel elektrische auto’s emissieloos rijden, is de productie van met name de accu’s zeker niet emissieloos. Zo legde de ANWB uit dat het maken van een brandstofauto eenvoudiger en minder milieubelastend is dan het maken van een e-auto, al maakt de elektrische auto dat in gebruik meer dan goed. Zo blijkt uit onderzoek dat de hogere uitstoot van de productie van een elektrische auto al na 39.000 kilometer gecompenseerd is door de lage uitstoot tijdens het rijden. Als je ervan uitgaat dat een gemiddelde auto 200.000 kilometer meegaat, is een elektrische auto dus behoorlijk wat duurzamer.

Geen nieuwe brandstofauto’s meer

De elektrische auto is dan ook al lang geen auto meer die alleen voor de pioniers bedoeld is. Zo staat in de klimaatplannen van de EU dat er in 2035 geen nieuwe brandstofauto’s meer verkocht mogen worden binnen de Unie.  Bijna alle grote autofabrikanten hebben dan ook al aangekondigd om voor 2030 te stoppen met het bouwen van brandstofauto’s. Sommige landen, waaronder Nederland, Denemarken en Oostenrijk hebben zelfs de ambitie om al in 2030 te stoppen met de verkoop van nieuwe brandstofauto’s en lopen daarmee dus vooruit op het EU-verbod. In dat kader is het misschien dan ook niet heel verrassend dat BloombergNEF voorspelt dat in 2040 wereldwijd twee derde van de auto’s elektrisch zal zijn.

Kobalt en lithium

Goed, dan even terug naar die batterij, want daar zitten kostbare grondstoffen in zoals lithium, grafiet en kobalt. Een deel van de kobalt komt uit illegale mijnen in Congo, schrijft MilieuCentraal. Daar wordt het met de hand uit de grond gehaald en dat werk wordt soms door kinderen gedaan. Daarom roept Amnesty International op om batterijen te maken met minder kobalt. Dat lijkt ook te gebeuren, want in de batterijen die nu worden gemaakt zit al drie keer minder kobalt dan vijf jaar geleden. Vooruitgang dus, op dit punt althans.

Want het mijnen van de verschillende metalen die in auto-batterijen zitten, eist zijn tol. Zo is er 2.273.000 liter water nodig voor het mijnen van 1 ton lithium. In de Atacama zoutvlakten van Chili zorgt het mijnen van lithium bovendien voor afnemende vegetatie, warmere temperaturen en toenemende droogte. Kortom: die batterij van Elektrische auto’s heeft een behoorlijke ecologische voetprint.

Pexels Kindel Media 9800009

Recyclen van de batterijen van auto’s

Hoe lang een batterij (of accu) van een elektrische auto meegaat, is afhankelijk van een aantal factoren: hoeveel je ermee rijdt, hoe vaak je ‘m (snel) oplaadt en helemaal leeg laat lopen en natuurlijk van de accu zelf (want ook daarin bestaan verschillen). Als de accu niet meer volstaat, kan ie een tweede leven krijgen als opslag voor zonne- of windenergie, zo staat te lezen op de site van MilieuCentraal.  In theorie zou je zo’n tweedehands auto-batterij dus moeten kunnen gebruiken als thuisopslag van je zonne-energie zou je zeggen. Geen idee of dat ook daadwerkelijk werkt.

Als de accu helemaal is afgeschreven wordt ie gerecycled. Daarbij worden metalen als aluminium, koper en kobalt (en ook steeds vaker lithium) uit de batterij gehaald en opnieuw gebruikt, stelt MilieuCentraal. Dat gezegd hebbende, schreef de BBC deze maand dat juist Li-batterijen (Lithium Ion, die vaak gebruikt worden voor elektrische auto’s en het (thuis) opslaan van groene energie) juist heel lastig te recyclen zijn.

Dat komt omdat Lithium-batterijen bestaan uit veel verschillende onderdelen die kunnen ontploffen als je ze niet zorgvuldig uit elkaar haalt. En zelfs als ze zorgvuldig en correct gedemonteerd worden, zijn de onderdelen niet makkelijk te hergebruiken. Zo is het vooralsnog duurder om de batterijen uit elkaar te halen en te recyclen dan om nieuwe batterijen te maken met kersvers gedolven lithium. Dat maakt het ingewikkeld. Wereldwijd wordt nu dan ook nog maar 5% van de Li-batterijen gerecycled, stelt de BBC. De rest wordt gewoon weggegooid.

De toekomst van de auto-batterij

Nu de nieuwe brandstofauto’s in de nabije toekomst lijken te verdwijnen, wordt de noodzaak om Li-batterijen te recyclen dus alleen maar groter. Met de groei van de elektrische automarkt hebben we immers steeds meer van die dingen nodig. Ook de groeiende noodzaak voor het grootschalig opslaan van duurzaam opgewekte energie zorgt voor een uitdaging. En juist door die op handen zijnde schaalvergroting wordt het interessanter en lucratiever om die batterijen op grote schaal goed te recyclen.

Naast het recyclen, waarin China (als grootste producent van Li-batterijen) vooroploopt, zijn er ook ontwikkelingen voor andersoortige batterijen. Zo werkt de Nederlandse uitvinder Cees van Nimwegen aan een duurzame batterij van basalt, een veelvoorkomende steensoort. En de Amerikaanse Jodie Lutkenhaus, hoogleraar chemische technologie aan de Texas A&M University, werkt aan een batterij van afbreekbare organische stoffen. Er is dus hoop.

Hoe kijk jij naar de batterijen voor auto’s en thuisopslag van groene stroom? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

6 gedachten over “Hoe duurzaam is de batterij van een elektrische auto?”

  1. We zetten te weinig in op voorkomen. Iedereen raast lekker makkelijk alleen in de auto. Stimuleer openbaar vervoer, autodeel projecten, werken en wonen dichterbij elkaar, enz.

    1. Het is prettig om een kort commentaar van Simon Dijk te lezen dat hout snijdt. Niet in het artikel en niet in de commentaren staat dat de noodstroomvoorziening van de Johan Cruijff Arena volledig bestaat uit batterijen van de Nissan LEAF. Nóg leuker is dat er nauwelijks gebruikte batterijen waren te vinden en er dus deels nieuwe werden gebruikt. Kwalitatief zijn ze domweg te goed, al praten we wél over de eerste generatie. De vooruitgang is enorm.

      Dan begint er ook weer iemand over het brandgevaar van batterijen. Onlangs werden nog de cijfers gepubliceerd, waaruit bleek dat ICE’s (in percentage) veel vaker in de hens vliegen. Het melden dat onze stroom nog niet voldoende groen is, is ook een open deur. We lopen zwaar achter. Maar heeft dat heeft niets te maken met de “groene” eigenschappen van een EV. Een batterij-auto is een beschaafde auto die de leefomgeving niet in de stank zet en dus een vorm van rijden met fatsoen.

      De huidige batterij is op termijn volledig anders. Grafeen heeft een behoorlijke kans en in combinatie met zonnecellen kunnen niet-gewenste stoffen vaarwel worden gezet. Een wat lichtvoetig artikel.

      1. Dank u wel voor dit perfecte commentaar, u zegt precies zoals is. Het gejammer over hergebruik van de accu’s (wat gewoon gebeurd, ook in NL), het gezwets over het (spontaan) in brand vliegen, over groene stroom, over dure aanschaf, over de infrastructuur, etc., etc. Daarbij degene die het de grootste commentaar leveren heb zelfs nog nooit EV gereden.

  2. Gezien de regelmatige problemen met in brand vliegende en moeilijk te blussen autoaccu’s lijkt dit mij geen korte termijn oplossing en kunnen we beter wachten op verbetering van het netwerk en gecentraliseerde lokale opslag. Waarbij de kwaliteit en veiligheid van de hergebruikte auto accu’s gemonitord kan worden.

  3. Hergebruik van batterijen die voor auto’s niet meer voldoen, is natuurlijk altijd positief. Echter ben ik bang dat dit niet efficiënt genoeg zal gaan lukken, maar is zeker het proberen waard. Verder ben ik van mening dat elektrische auto’s op dit moment nog helemaal niet zo schoon zijn zoals ook hier weer wordt verkondigd. Zolang er nog geen groene elektriciteit voldoende over is, moet er voor de uitstootberekening uitgegaan worden van grijze elektriciteit, dus zoals o.a. van kolencentrales.

  4. Het opslaan van (zonne) energie thuis juich ik enorm toe. Er is een heel interessante Nederlandse start-up die batterijen aan het ontwikkelen is op basis van zout water (aquabattery.nl). Voor zo’n batterij zijn helemaal geen mijnen nodig 🙂 Ik hoop dan ook dat zij de mogelijkheid krijgen om het verder te ontwikkelen zodat huiseigenaren hun batterijen kunnen gebruiken!

Reacties zijn gesloten.