SolarCity kwam in 2012 op de beurs, en heeft sinds dien een ongekende groei doorgemaakt. Het aandeel is in 2 jaar bijna vertienvoudigd van 8 dollar in 2012 tot 74 dollar op dit moment, en dat in een economisch moeilijke tijd. Het succes is te verklaren doordat het bedrijf twee dingen ontzettend goed doet.
1. Merkvorming. Zonnepanelen zijn een duurzaam en “goed” product in de ogen van de consument, maar wel een beetje vaag. Op het moment dat er een duidelijke naam aan verbonden wordt, zijn mensen veel sneller geneigd om het product ook daadwerkelijk te kopen.
2. Leasecontracten. De focus van het bedrijf is niet het verkopen en installeren van zonnepanelen, maar het aanbieden van lange termijn leasecontracten. Dit wordt een ontzorgconstructie genoemd, mensen betalen per maand in plaats van in één keer een groot bedrag te moeten neertellen. Hierdoor is de drempel voor zonnepanelen veel lager.
De zonnepanelen worden de komende jaren steeds goedkoper en efficiënter. Volgens Elon Musk is dan ook zeer aantrekkelijk om nu te investeren. Solarcity heeft op dit moment zo’n 80.000 betalende klanten, en gaat er vanuit dat ze er binnen 4 jaar een miljoen hebben. De energie van de zon raakt over zo’n 5 miljard jaar, totdat het zo ver is, is er nog veel geld te verdienen in de zonne-energie business.
Lees ook de rest van de inzichten van Musk in de Washington Post.
Lees ook
Zelf een energiecoöperatie starten
[adrotate group=”2″]
De groenste energieleveranciers van 2014 zijn bekend