
Wie wil dat niet: een schone en stille auto voor de deur. Geen wonder dus dat de meerderheid van de wereldbevolking graag een elektrische auto wil. Tenminste, in theorie: er zijn namelijk nog flinke blokkades te overwinnen voordat de elektrische auto een massafenomeen wordt, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Hybride auto’s hebben meer kans om een succes te worden, zeker op de korte termijn.
Consumenten zijn enthousiast over elektrische auto’s. In veel Europese landen is 55 – 70% serieus geïnteresseerd in de aanschaf van een elektrische auto. In ontwikkelende economieën als China, India en Brazilië liggen die cijfers nog hoger: meer dan 85%.
Consumenten stellen echter wel hogere eisen dan fabrikanten nu leveren.
- De gemiddelde reisafstand voor de auto moet 320 km zijn. Nu is dat vaak niet veel meer dan 100 km.
- De auto moet binnen 2 uur opgeladen zijn. Nu duurt dat nog een paar uur langer.
- De prijs moet lager liggen, liefst onder de €14.000, en in ieder geval onder de €22.000.
Gelet op de eisen van de consument en de huidige stand van technologie, zou slechts 2 – 4 van de wereldbevolking op dit moment daadwerkelijk een elektrische auto willen kopen. Dat is nog altijd zo’n 120 tot 240 miljoen mensen, maar het is duidelijk dat er nog veel moet gebeuren voordat onze wegen vollopen met auto’s op batterijen.
De grootste bedreiging vormen innovaties in conventionele verbrandingsmotoren. Volgens Deloitte liggen veel innovaties binnen handbereik voor autofabrikanten en kunnen deze “interesse in elektrische auto’s laten verdampen”. Het rapport denkt daarom dat hybride auto’s vooralsnog de beste kansen hebben. Ze bieden het beste van beide werelden, en zijn beter geschikt om “consumentenverwachtingen, milieubewustzijn en de roep van overheden voor schonere vormen van persoonlijk transport te combineren”.
Bron: nuzakelijk, deloitte.com (pdf)
Win 2 vrijkaarten voor de PechaKucha Night in Utrecht
Lees ook
Elektrisch rijden is schoon en goedkoop
2 gedachten over “Hybrides kansrijker dan elektrische auto”
Klinkt interessant Robert, heb je voorbeelden waar we ons op kunnen oriënteren?
Wordt Deloitte ook al betaald door de grote olie- en auto-jongens? Belachelijk dat er nog steeds geinvesteerd wordt in ontwikkeling van schonere diesel en benzine motoren. Zelfs de hybrides zijn al achterhaald.
Lees het laatste nieuws maar over de echte slimme producenten die investeren in betere akku's, dan weet je dat de elektrische auto binnenkort de vloer aanveegt met de gewone auto's.
Reacties zijn gesloten.