SeeFeel maakt duurzame mode met extra informatie voor mensen met een visuele beperking

In Nederland zijn ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend. Eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stil gestaan, dat het dan heel lastig kan zijn om zelfstandig kleding te kopen. Denk alleen al aan de teksten op de labels. Als je die niet goed kunt lezen, dan is dat behoorlijk lastig. Of hoe vind je de juiste kleur?

Ik ontmoette Rachel Lourens (27), die daar wel bij stil stond. Tijdens haar studie Fashion & Textiles wilde ze impact maken met haar afstudeeropdracht. Ze kwam op het idee om een duurzame kledingcollectie te ontwerpen, met extra aandacht voor mensen met een visuele beperking. Maar dan wel op zo’n manier dat het voor iedereen draagbaar en mooi is. Zo ontstond het label SeeFeel, inclusieve mode, duurzaam, sociaal en draagbaar voor iedereen.

Zien = voelen en luisteren

De jurken, tops, shirts en broeken zijn gemaakt van zachte stoffen, en hebben bijzondere details die je kunt voelen. “Ik heb natuurlijk onderzoek gedaan naar de behoeften van mensen die niet of niet goed kunnen zien”, vertelt Rachel. “De kaartjes aan de kleding bleken een heikel punt. De letters zijn vaak heel klein en onleesbaar en niet alle informatie die je nodig hebt als slechtziende staan erop.” SeeFeel doet dat anders. De kaartjes hebben een 3D-logo met informatie in braille. Daarmee lees je niet alleen de maat, maar ook wat voor soort kleding stuk het is en welke kleur het heeft. Elke kledingstuk heeft aan de buitenkant een klein label, daarmee weet je wat de voor- en achterkant is. Superhandig! Bovendien staat er een QR-code op het kledingkaartje, die je kunt scannen met je telefoon. Op die manier kan je luisteren naar informatie over het kledingstuk, via de website van SeeFeel.

Alles moet kloppen

“Ik wil dat alles klopt. Duurzame stoffen, verantwoorde productie omstandigheden en inclusief. Dat is hard werken maar ook bijzonder leuk om te doen. Ik vind het heel belangrijk om mensen niet in een hokje te plaatsen. Dat klinkt misschien gek voor iemand die inclusieve mode voor een specifieke doelgroep ontwerpt. Maar de kleding die ik maak kan door iedereen gedragen worden, sterker nog, ik hoop dat dat gebeurt. Het heeft alleen iets extra’s, waardoor mensen die niet goed kunnen zien, het zelfstandig kunnen kopen. En ook als het eenmaal is gekocht, is het zoveel makkelijker om uit je eigen kledingkast het kledingstuk te kiezen wat je wilt dragen, omdat je precies voelt, welke jurk of broek je van de hanger haalt.” Rachel werkt nog aan een specifiek kleurensysteem in de labels, zodat je ook weet welke kleur je kiest.

De droom van Rachel

De eerste SeeFeel-collectie is net af, en te zien -en te beluisteren via de QR-code- in de webshop van Rachel. “Natuurlijk wil ik heel graag dat de collectie ook in winkels hangt, want dan kun je de kleding aanraken en voelen. Ik ben op zoek naar winkels die mijn collectie zouden willen opnemen in hun assortiment. Het liefst in elke provincie minimaal één winkel. Mijn droom is dat iedereen volop kan meedoen in de samenleving en zelfstandig kleding kan kopen. Ja, dat zou mijn ideaal zijn.”

Als je Rachel wilt helpen met haar missie, en misschien een tip hebt voor een winkel waarvan je denkt: dáár zou de collectie van SeeFeel helemaal kunnen passen, laat het hieronder vooral weten in de comments.

Foto’s Jelien Cnossen – Tigelaar

Over de schrijver

2 reacties op “SeeFeel maakt duurzame mode met extra informatie voor mensen met een visuele beperking”

Reacties zijn uitgeschakeld.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020