Dit jaar geen volle papierbakken meer op pakjesavond en kerstavond, want wij doken vlak voor de feestdagen in de wereld van het duurzaam inpakken. We zetten een aantal simpele alternatieven voor inpakpapier op een rij, waar we een goede tutorial bij zochten en die we daarna zelf uitprobeerden. Succes verzekerd, want het is gemakkelijker dan je denkt.
Zoek je op Pinterest of Google naar ideeën om duurzaam in te pakken, dan vind je de mooiste creaties. Helaas zijn de ideeën voor de minder getalenteerde creatieveling onder ons vaak ingewikkelder of tijdrovender dan je denkt. Of je hebt net niet de goede spullen in huis. Voordat de moed je in de schoenen zinkt en je naar de voorbedrukte FSC rol grijpt of milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal lees wel even verder, want deze ideeën zijn echt snel uitvoerbaar, origineel en gemakkelijk. En zie je het echt niet zitten om te knutselen, dan eerst een optie die je kunt kopen.
Als je zelf niet wil gaan knutselen, dan kun je ook een bijzondere cadeauverpakking kopen. Bijvoorbeeld van Atelier Revive. Deze cadeauverpakkingen zien er niet alleen ontzettend mooi uit, maar ze zijn ook de oplossing voor een wegwerpverpakking. Ze zijn gemaakt van restmaterialen, stoffen die soms ongebruikt in de vuilcontainer zouden belanden. En je kunt ze telkens opnieuw gebruiken. Daarnaast worden de cadeauverpakkingen in Atelier Revive gemaakt door vrouwen met verschillende achtergronden, voor wie het soms lastig is om aan werk te komen. Omdat ze niet perfect Nederlands spreken bijvoorbeeld. En dat maakt deze verpakking alleen maar nog mooier.

De krant van gister is oud nieuws, of niet? Je kunt een oude krant ook redden uit de papierbak en hem een tweede leven geven: als inpakpapier. Je kunt het cadeau gewoon traditioneel inpakken en er een mooi lintje omheen doen, of je kunt er in vijf minuten een simpele origami gift bag van maken.

Voor het inpakken met krantenpapier hebben we nog wel twee tips. De inkt waarmee de krant gedrukt is, geeft altijd nog een beetje af. Voor veel cadeaus is dat geen probleem, maar voor een witte knuffel is het minder geschikt. En kijk vooral goed welke pagina je gebruikt. Een beetje vrolijk nieuws, de horoscoop of een puzzel is leuker dan een natuurramp.
Net als met krantenpapier is het inpakken van cadeaus met pagina’s uit tijdschriften eenvoudig en leuk. Vaak vind je in een tijdschrift mooie afbeeldingen, die het prima doen als pakpapier. Je plakt een paar pagina’s aan elkaar vast, inpakken, bloem of blad uit de tuin er op en klaar ben je. Je kunt ook een strik maken van oude tijdschriften om nog op je cadeau te plakken, maar dat vonden wij eigenlijk al een beetje te ingewikkeld.
Furoshiki is een Japanse traditionele manier van inpakken. Als je iemand een cadeau geeft, verpak je het in een mooie doek. Dat kan bijvoorbeeld ook een sjaal zijn of iets wat je nog hebt liggen. De doek moet alleen niet te dik zijn. De traditie is dat de ontvanger het cadeau uitpakt en de doek weer teruggeeft aan de gever. Duurzamer dan dat wordt het niet. Bekijk de video hieronder hoe je dat kunt doet.
Een leuk weetje is dat het cosmeticabedrijf Lush haar producten ook verpakt in Furoshiki’s, gemaakt van gerecyclede PET flessen. Op jaarbasis worden zo meer dan 50.000 plastic flessen hergebruikt en vervangt deze methode duizenden kilo’s inpakpapier.
Naast doeken kun je cadeaus ook inpakken in een synthetisch materiaal dat tyvek heet. Tyvek lijkt op papier. Je kunt het beschrijven en bedrukken, maar het scheurt niet, is vloeistofdicht en waterdamp doorlatend. Van tyvek maakt YURR Studio prachtig vormgegeven cadeaupapier met een missie. Je pakt een cadeau in en de ontvanger bewaart het papier. Hij of zij geeft het daarna weer door met een volgend cadeau, het cadeaupapier is onverwoestbaar en krijgt zo een eigen leven en een eigen verhaal.

Inpakken kan eigenlijk in alles wat je thuis voor handen hebt. Denk bijvoorbeeld ook aan doosjes die je met de post hebt ontvangen, wc-rollen, keukenrollen, papieren tasjes van winkels en nog veel meer. Met een kleine tekening, een veer, een lief kaartje, een blad van een boom, een bloem of een strik maak je overal iets origineels van.
Asceline Groot is partner bij hetkanWEL, onderzoeker, specialist op het gebied van duurzame trends en ontwikkelingen en co-auteur van het boek 'hetkanWEL. Voor een groener, eerlijker en leuker leven'. Daarnaast heeft ze een PhD aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed onderzoek hoe social enterprises hun ideeën ontwikkelen.