Franse supermarkt behaalt groot succes met verkoop kromme groente en lelijk fruit

Kijk, dat zet zoden aan de dijk! Wat een inspirerende campagne van Intermarché! Worden er nu eindelijk grootschalige stappen gezet tegen de enorme voedselverspilling? Wanneer sluiten de Nederlandse supermarkten een deal met onze AGF-sector?

Intermarché lanceerde een prachtige campagne over De Groteske Appel, De Bizarre Aardappel, De Afschrikwekkende Sinaasappel, De Mislukte Citroen, De Misvormde Aubergine, De Lelijke Wortel en De Onfortuinlijke Mandarijn.

Minder verspilling én betaalbaarder gezonder eten
Door deze lelijke groente en fruit met 30% korting te verkopen, hoeven telers ze niet weg te gooien én kunnen consumenten zich eerder veroorloven om hun aanbevolen dagelijkse vijf stuks groente en fruit te eten. Om klanten te overtuigen van de kwaliteit en de smaak stonden er soep en vruchtensappen van mislukte groente en fruit in de schappen. De pilot was een enorm succes: 24% meer klanten en lege schappen in de winkels, en juichende reacties bij het publiek en in de media.

Andere Franse supermarkten volgen
Vanwege logistieke problemen rollen Intermarché en Leclerc de campagne jammer genoeg (nog?) niet landelijk uit. Ze laten het aan individuele winkels over om mee te doen. Collega-supermarkten willen ondertussen niet achterblijven: Auchan en Monoprix komen nu met vergelijkbare initiatieven. Carrefour sloot een verdrag met het Franse ministerie van Landbouw en start diverse campagnes tegen verspilling. In Groot-Brittannië probeert Tesco de misvormde groenten en fruit te verkopen.

Wettelijke maatregelen
De Europese Unie heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar tegen de voedselverspilling. Daarmee is het thema ook bij alle overheden nog eens extra op de kaart gezet. Het Waalse parlement heeft inmiddels een wet aangenomen tegen levensmiddelverspilling door supermarkten. Het weggooien van onverkoopbare, nog eetbare producten is per direct verboden. In het ergste geval dreigt het verlies van de verkooplicentie. Waalse supermarkten zijn nu wettelijk verplicht om hun onverkoopbare waren af te staan aan liefdadigheidsinstellingen.

Welke Nederlandse supermarkt komt in actie?
Nederlandse supermarkten kondigden aan dat ze in 2014 minimaal twee publiekscampagnes tegen voedselverspilling gingen lanceren. Hallo Jumbo, Albert Heijn, Plus en andere Nederlandse supermarktketens!? Natuurlijk vinden we dat een prima idee, want inderdaad – een groot deel van de voedselverspilling komt voor rekening van ons consumenten. Maar tientallen procenten van alle geproduceerde groenten en fruit bereikt de winkels niet eens.. Het gevolg: wij betalen meer dan nodig en/of telers hebben onnodig een veel lagere omzet. Wie van jullie gaat om tafel met de AGF-sector en tilt initiatieven als Ugly Food en Kromkommer naar een 100x hoger plan??

Heb jij al een stip gezet op onze kaart?
Steun Nudge, consumentenplatform voor een duurzame samenleving: www.nudge.nl
.

Dit stuk is eerder gepubliceerd op Nudge en met toestemming overgenomen.

[adrotate group=”39″]

Leestip van Bol.com:

[bol_bestsellers limit=”2″ block_id=”bol__bestsellers” cat_id=”11791″ name=”Inglorious” sub_id=”” title=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”650″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

11 reacties op “Franse supermarkt behaalt groot succes met verkoop kromme groente en lelijk fruit”

  1. Pingback: Tegenaanval op voedselverspillende reclame geopend - hetkanWel.nl

  2. Pingback: AH legt kromme groentes in de (online) supermarkt - hetkanWel.nl

  3. Pingback: Kromkommer leest Franse supermarkt de les over verkoopsucces kromme groente » hetkanWel.nl

  4. Door een nieuwe wetgeving bij Carrefour om verspilling tegen te gaan (wat positief is), zien wij de keerzijde van de medaille. De etenswaren worden verkocht tot en met de vervaldatum. De dag nadien wordt het afgekeurd dus ook niet meer weggegeven aan liefdadigheidsinstellingen. De hoop is verminderd en in plaats van 6 à 8 kratten met gevarieerde levensmiddelen, moeten we ons tevreden stellen met maximum 2. Wij zijn vrijwilligers om dit te vervoeren waar de voedselbedeling voor de vierde wereld gebeurt en krijgen geen cent voor onze brandstof. Het loont de moeite niet meer om te rijden en het is frustrerend om de mensen die er op rekenen niet meer voldoende te kunnen helpen! Iedereen weet dat een vervaldatum een richtlijn is en dat het niet daarom niet meer te consumeren is. Als alles uiteindelijk in de vuilnisbak belandt, is het dan niet ECHT verspilling?

  5. Het doet mij genoegen dat er aandacht komt voor het verspillen van voedsel. Ik was toen 10 jaar en nu 87 Met mijn zeepkist ging ik naar de tuinders in het dorp Terbregge bij Hillegersberg om doorgedraaide groenten te halen. o.a. komkommers en tomaten. Vanwege de crisis kwam dat mooi uit. Dat heeft tot in de oorlogsjaren geduurd tot en met de suikerbieten periode. Ik weet dus van de hoed en de rand en heb daardoor de waarde van voedsel leren waarderen. Daar kwam nog bij, de razzia met nauwelijks te eten gedurende 17 weken. Daarna gevlucht om het te kunnen navertellen, zoals nu.

    vriendelijke groet van: H.Bast

  6. Pingback: BOINNK!!! | De Fransen hebben ‘t door.

  7. Graag zie ik dat verspilling wordt gestopt, helemaal nu prijzen hoge huis reiken voor gezonde voeding en er een wereldwijd probleem is om alle mondjes te voeden. Ik doe graag mee!!

    1. Ik heb ooit een uitzending op tv gezien van een man die zijn gezin al jarenlang voedde met weggegooide artikelen uit containers van winkels en daarmee ook heel veel andere mensen hielp.

      De man zag er beslist niet uit als een “zwerver”, maar netjes en ook zijn gezin !

      Hij werd gearresteerd wegens diefstal, maar vrijgesproken.

      Het is toch te gek om los te lopen zoiets, liever weggooien dan mensen helpen, zoiets druist tegen elk gevoel van menselijkheid in.

      Dit is een goed initiatief en als het daar kan. kan het hier OOK !!!

      Klim op de barricaden en HELP !

Reacties zijn uitgeschakeld.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020