Is de elektrische auto een eco-leugen?

Een elektrische BMW conceptauto. Foto: Beckstei,Flickr

Elektrische auto’s dragen nauwelijks bij aan de afname van CO2 uitstoot. Zuinigere benzine-auto’s zijn daarvoor veel geschikter. Deze opmerkelijke conclusie kwam gisteren in het nieuws en zou afkomstig zijn van het gerenommeerde Duitse Instituut voor Toegepaste Ecologie, het “Öko-institut”. In enkele Duitse bladen wordt de elektrische auto zelfs een “eco-leugen” genoemd.
Elektrische auto’s hebben een groen imago. Uit een berekening van het Öko-institut blijkt echter dat de afname van CO2 uitstoot door elektrische auto’s maar beperkt is. Als er in 2030 enkele miljoenen elektrische auto’s rondrijden in Duitsland zou dat maar 6% minder CO2 uitstoot schelen, aldus het onderzoek. Zuinigere benzineauto’s hebben een veel grotere impact: een reductie van 25%.
Dit komt omdat de groei van het aantal elektrische auto’s de vraag naar stroom zal doen stijgen. Als al die nieuwe elektrische auto’s met groene stroom opgeladen zouden worden, zou dat een groot deel van de beschikbare capaciteit verbruiken. Anderen worden daardoor gedwongen om vieze kolenstroom te gebruiken.
Het Öko-institut pleit daarom voor de ontwikkeling van meer duurzame energie. Maar Duitse autobladen, zoals Auto-news-blog.de en Autozeitung.de, vinden het onderzoek van het Öko-institut voldoende reden om de elektrische auto een “eco-leugen” te noemen.
Het Öko-instut heeft daarop gisteren in reactie een nieuw persbericht uit doen gaan. Het instituut pleit voor “echte oplossingen in plaats van negatieve krantenkoppen.” Op lange termijn is de “tijdige en versnelde” ontwikkeling van een hernieuwbare en schone energievoorziening de manier om de milieu-impact van auto’s te verlagen.
Bron: taz.de, Autozeitung.de, Auto-news-blog.de, oeko.de.
Lees ook
Zonnestroom voordeliger dan stroom van energieleveranciers
Experts zien weinig in zuinige kolen van PVV
Mercedes-Benz innoveert het beste in duurzame mobiliteit

Over de schrijver

19 reacties op “Is de elektrische auto een eco-leugen?”

  1. Het rendement van een brandstofmotor is nog geen 30%, het rendement van een elektromotor is 90%. Een brandstofmotor is van nature een energieverspiller: heel veel warmte, heel veel geluid en de cilinders gaan continu op en neer om een ronddraaiende beweging tot stand te brengen. Zeer inefficiënt. Verder moet je de olie (diesel, benzine, gas) continu rondrijden in tankwagens en rondvaren in schepen. Dat kost ook enorm veel energie. Dat los je op met waterstof: je maakt het lokaal, gebruikt het lokaal en het weegt heel weinig ten opzichte van de opgeslagen energie (volume is uiteraard wel stuk groter.)
    Ik durf te beweren, dat als je alle olie in een elektriciteitscentrale zou verstoken voor elektrische energie voor elektrische auto's in plaats van er autobrandstof van te maken, dat dit een hoger rendement en dus schonere lucht oplevert dan in ons huidige model. En dan heb ik het nog niet eens over de schonere lucht die je sowieso krijgt door elektrisch te rijden.
    Waterstof:
    Waterstof zal het elektro-ecosysteem verder helpen doordat alle "overtollige" elektrische energie (windmolens in de nacht, zonnecellen op zondag, standaard overcapaciteit van centrales) gemakkelijk kan worden opgeslagen en hergebruikt. Natuurlijk heb je daar ook verlies, maar normaal gesproken wordt elektrische overcapaciteit niet benut, weggegooid of er moet soms zelf voor worden betaald.

Reacties zijn uitgeschakeld.