Amerikaanse autofabrikanten en marketeers breken zich het hoofd over het rare gedrag van jonge Amerikanen. De Facebook-generatie (ook wel Millennials of de Generatie Y genoemd) koopt geen auto’s. Ze fietsen graag en lopen is ook in onder jongeren. Komt dat door de crisis (tenslotte kopen jongeren ook geen huizen) of is er meer aan de hand (jonge mensen trouwen ook minder)?
Uit onderzoek blijkt dat steeds minder jongeren hun rijbewijs halen. Het Amerikaanse ideaal was altijd op je 16e je rijbewijs halen en dan meteen een auto kopen. Dat is veranderd. In 2008 had de helft van de 19-jarigen zijn/haar rijbewijs gehaald; in 1998 was dat nog tweederde. Voor de verkoop van nieuwe auto’s zijn de cijfers nog dramatischer.
The Atlantic zet de economische (werkloosheid, crisis, ingestorte huizenmarkt) en sociologische trends (jongeren hebben een langere adolescentie, groeiend milieubewustzijn) op een rij. Omdat jongeren ook aangeven dat ze liever in de stad wonen dan in de suburbs of op het platteland (80 procent heeft een voorkeur voor een stedelijke woonomgeving) zou de afnemende belangstelling voor auto’s wel eens blijvend kunnen zijn, denkt het weekblad.
Fietsenfabrikanten en -winkels varen er wel bij. Afgelopen jaar is het aantal verkochte fietsen met 13 procent gestegen in de Verenigde Staten. Ook steeds meer Amerikaanse forensen kiezen voor de fiets.
Bron: 360, het beste uit de internationale pers.
De nieuwe 360 bevat een dossier over voedsel voor de wereld. Koop 360 in de kiosk, de app store of neem een voordelig kennismakingsabonnement (8 nummers voor 15 euro). Volg 360 ook op Twitter of Facebook.
Meer van 360
Europa wordt paradijs voor werkgevers
De oude Grieken wisten al dat broccoli gezond is
Slecht onderwijs zorgt voor onveiligheid
Jonge Amerikanen willen fietsen, geen auto’s
- Geplaatst door St. Maarten
- 26 maart 2012
- hetkanWel
Over de schrijver

St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur