Albert Heijn presenteert zichzelf graag als een duurzame supermarkt. En het is inderdaad de duurzaamste Nederlandse supermarkt als we afgaan op het rapport van merkenvergelijker Rank a Brand, al geeft hun resultaat, een B-score van 11 uit 20, nog geen reden om het predicaat “duurzame supermarkt” te claimen.
Dat label raakt nog verder uit zicht, nu de supermarkt deze week zonder verder overleg heeft besloten om leveranciers 2% minder te betalen voor hun producten. Jumbo deed eerder dit jaar hetzelfde.
De supermarkten maken op deze manier misbruik van hun sterke marktpositie. Boeren worden zonder overleg geconfronteerd met dalende inkomsten, terwijl de marges voor landbouwproducten al laag zijn. Verschillende vakbonden protesteerden daarom gisteren tegen de maatregel bij het hoofdkantoor in Zaandam.
Opvallend was ook de actie van de Youth Food Movement waarbij consumenten zichzelf 2% korting gaven in de Albert Heijn, zoals je kunt zien in het filmpje hieronder. Zestig consumenten verzamelden zich bij de Albert Heijn vestiging op de Dam om zichzelf, gewapend met 2% kortingsstickers, een korting te geven.
De Youth Food Movement licht de actie als volgt toe: “De boer staat machteloos en heeft de actie van Albert Heijn maar te accepteren. Terwijl de landbouw in Nederland staat voor grote uitdagingen. Van boeren wordt verwacht dat ze op een andere manier gaan produceren. Innovatie, duurzame ontwikkeling en dierenwelzijn moeten ergens van betaald worden. Met deze actie laten Albert Heijn en Jumbo zien hier geen boodschap aan te hebben. Maar wie heeft er nou eigenlijk de macht in de voedselketen? Wat Albert Heijn kan, kan de consument ook”.
(advertentie)
De lekkerste streekproducten thuisbezorgd
Streekbox selecteert verse producten van boeren uit de buurt. Net zo duur als in de supermarkt of bij de groenteboer.
Jokers Plakken, Boeren Pakken from Youth Food Movement on Vimeo.
Lees ook:
Streekbox bezorgt verse producten bij je thuis
Bewust consumeren met je smartphone dankzij Boodschapp
Bij supermarkten heerst een foldertjesmentaliteit over duurzaamheid
Klanten geven zichzelf 2% korting bij Albert Heijn
- Geplaatst door Frissewind
- 15 september 2012
- Denken
Over de schrijver

Frissewind
Matthijs Sienot is een van de oprichters van hetkanwel. Tegenwoordig is hij Tweede Kamerlid voor D66. Hij blogt hier nu alleen nog eens per twee weken over het onderwerp 'Klimaat & Energie'. Verder is hij niet meer betrokken bij hetkanwel.
Ga naar alle blogs van deze auteur Frissewind
Matthijs Sienot is een van de oprichters van hetkanwel. Tegenwoordig is hij Tweede Kamerlid voor D66. Hij blogt hier nu alleen nog eens per twee weken over het onderwerp 'Klimaat & Energie'. Verder is hij niet meer betrokken bij hetkanwel.
Ga naar alle blogs van deze auteur
2 gedachten over “Klanten geven zichzelf 2% korting bij Albert Heijn”
Het is heel goed mogelijk om het doel dat Albert Heijn heeft ook op een plezierige en leuke manier te realiseren. Die keuze wordt (nog) niet gemaakt. Het kán dus wel. Tegelijkertijd: geen ruimte aan naïviteit. Het concern streeft naar groei om aandeelhouderswaarde te realiseren. Daarvoor koestert men de klant en legt de prijs bij de leverancier. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het is geen rare keuze. Ik zou wel een andere gemaakt hebben. http://www.marketingtribune.nl/nieuws/albert-heij…
Ik ga geen inkopen meer doen bij AH en Jumbo!! Oproep aan consumenten om te volgen. Kijken wie de langste adem heeft!
Reacties zijn gesloten.