Kledingbank start ‘merkwaardige’ t-shirtlijn

Koop jij wel eens merkkleding? Volgens stichting Kledingbank Eindhoven wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter. Tijd voor actie! De kledingbank startte de ‘merkwaardige’ t-shirtlijn ‘Eindhoven Merkwaardig’ en kaart daarmee de armoedeproblematiek aan.

‘Juiste’ kleding

De t-shirtlijn ‘Eindhoven Merkwaardig‘ steekt de draak met grote merken zoals Lacoste, Nike en Adidas. De bekende merknamen zijn voor de nieuwe t-shirtlijn verdraaid naar ‘Lacosteveel’, ‘Niks’ en ‘Adidasduur’. Bekende Eindhovenaren, zoals Theo Maassen, Bjorn van der Doelen en Bram Reinders, steunen de campagne. In de hedendaagse maatschappij bepaalt kleding vaak wie je bent. Je hoort er niet bij als je niet de ‘juiste’ kleding draagt. Er zijn een heleboel Nederlanders die geen geld hebben voor die ‘juiste’ kleding. Met dit opmerkelijke statement hoopt de kledingbank meer mensen bewust te maken van dit armoedeprobleem.

Succesvolle actie

De actie was erg succesvol: na twee dagen was de organisatie al door de voorraad heen. Er komt geen extra voorraad bij. De kledingbank is blij met het resultaat en focust zich nu weer op het doel van de organisatie: tweedehands kleding doorgeven aan de mensen die het hard nodig hebben. Je kan een donatie geven aan de kledingbank, zodat ze meer mensen kunnen helpen. Met een team van 70 vrijwilligers helpt de kledingbank nu ongeveer 150 mensen per week. In 2019 deden ruim 2000 families een beroep op de kledingbank. Naar verwachting neemt dit aantal de komende jaren toe.

Ook de burgemeester van Eindhoven, John Jorritsma, steunde de actie.

Draag jij ook veel tweedehands kleding? Of wil je vaker tweedehands winkelen en kan je wel wat tips gebruiken hoe je de echte parels vindt in het grote aanbod? Schrijf je dan in voor de hetkanWEL-masterclass op dinsdag 24 november met experts Heleen Hulsmann van Salon Heleen Hulsmann en Anne-Ro Klevant Groen van Fashion for Good. 

Over de schrijver