Lease a jeans wil de mode-industrie veranderen

Bron: Muffet - Flickr.com
Bron: Muffet – Flickr.com

Nog tot en met 15 augustus 12.00 uur kun je je opgeven voor de ASN Bank Wereldprijs. Projecten die ondernemend, innovatief, creatief en duurzaam zijn, kunnen zich aanmelden. Dit kunnen projecten zijn van grote bedrijven, maar ook kleine particuliere projecten. Deelnemers aan de ASN Bank Wereldprijs maken kans op € 10.000,- en begeleiding om hun project te professionaliseren en succesvol te maken. Eén van de deelnemers is Mud Jeans. Zij schreven zich in met het Lease a jeans’-project. HetkanWel sprak met Bert van Son over zijn project.
Mud Jeans is een klein bedrijf dat sinds vorig jaar een nieuwe eigenaar heeft, Bert van Son, nadat het een doorstart maakte. Mud Jeans presenteerde in januari 2013 het ludieke concept ‘lease a jeans’. En met succes, want verzoeken om een spijkerbroek te leasen komen vanuit heel Europa. En sinds afgelopen weekend is Mud Jeans ook definitief verkrijgbaar op de Duitse markt.
Simpel
Lease a jeans is simpel: je betaalt een instapbedrag van € 20,- en vervolgens € 5,- per maand. Je mag 12 maanden lang gebruik maken van de duurzame spijkerbroek. Na dat jaar heb je 3 mogelijkheden: je kunt stoppen met het leasen van een jeans en stuurt de broek terug naar Mud Jeans.
Je kunt de broek ook terugsturen en door € 7,50 switchkosten te betalen, krijg je een andere lease-broek opgestuurd. Je betaalt dan opnieuw € 5,- per maand. De laatste optie is om de broek te houden en 4 maanden € 5,- bijbetalen. De broek is dan helemaal van jou. Mocht je na een paar jaar draagplezier besluiten om de broek in te leveren, krijg je de € 20,- instapkosten terug.
Mode-industrie is oneerlijke business
Bert kwam op dit idee na een gesprek over MVO: “We hadden met een aantal mensen een boeiend gesprek over circulaire economie en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De mode-industrie is één van de grootste vervuilers ter wereld en een hele oneerlijke business. De tijd is gekomen dat de consument anders gaat nadenken, maar dat is heel moeilijk. Uiteindelijk gaat iemand toch nog steeds voor de prijs van het kledingstuk.”
Lease a jeans is een creatieve manier om mensen te laten inzien dat de mode-industrie anders moet in de toekomst. Daarnaast is het ook niet duur. En dat terwijl veel duurzame mode nog steeds veel geld kost. “Als de broek wordt teruggestuurd, wordt hij weer helemaal vermalen tot biologisch katoen. Als je dat mengt met nieuw katoen, kun je er weer een nieuwe jeans van maken.”
Lease a fleece
Maar Bert heeft nog meer ideeen: “Ik ben met iemand in gesprek die sneakers maakt met duurzaam rubber. Hij wil denim verwerken in de schoen en daarvoor Mud Jeans gebruiken. Een ander idee is een trui van biologisch katoen. Binnen nu en een paar maanden zullen we ook truien aanbieden in het lease-programma. Het zijn hele mooi, lichtblauwe fleecetruien. Lease a fleece, heet dat project.”
Liefst lokaal
De broeken, en straks ook de truien, worden gemaakt in Italie en de stof komt uit Turkije. Toch zou Bert het liefst lokaal willen werken. “De denim komt uit Turkije, omdat ze daar grote fabrieken met spinners en wevers hebben. Ik wil natuurlijk liever de cirkel zo klein mogelijk houden en de broek laten maken in Nederland of Duitsland, maar die industrie is er niet meer. Het kan ook in Italie, maar dat is nu nog te duur. Daarom laten we het nu nog maken in Turkije. Uiteindelijk hopen we wel de overstap te kunnen maken.
Nog niet genoeg leasers
Bert doet mee met de ASN Bank Wereldprijs om meer bekendheid te geven aan het project: “We hebben nog lang niet genoeg leasers. We moeten echt meer mensen hebben die Mud Jeans kopen of leasen. Omdat we een klein bedrijf met maar 4 werknemers zijn, is er geen geld voor een grote reclamecampagne. Daarnaast is mijn winstmarge vrij laag, dus ik houd geen geld over voor marketing. Wij moeten het hebben van de media die aandacht besteden aan ons. We beginnen wel steeds meer naamsbekendheid te krijgen, maar het heeft tijd nodig.”
Lees ook
Foodiebag: eten is om op te eten
Wat betekent de terugkeer van de wolf voor Nederland?
Win 10.000 euro en veel gratis aandacht voor je duurzame project met de ASN Bank Wereldprijs