Meal preppen: zo heb je in 15 minuten een gezonde maaltijd op tafel

Mijn zoon steekt zijn hoofd om de hoek van mijn werkkamer. “Mam, ik heb honger. Wat gaan we eten”? Ik kijk snel op de klok, klap mijn laptop dicht, loop naar de keuken en een kwartier later staat het eten op tafel. Hoe ik dat zo snel voor elkaar kreeg? Tegenwoordig doe ik aan meal preppen.

Meal preppen

Meal preppen is een leuk woord voor het vooraf voorbereiden van je maaltijden. Vooral als je door de week weinig tijd, gezonder wil eten of bijvoorbeeld wat vaker plantaardig wil koken, dan is meal preppen een uitkomst. Je kunt alles vast voorsnijden, maar ook de maaltijden alvast koken. Vervolgens bewaar je alles in de ijskast of je vriest de maaltijden in. ’s Avonds hoef je de maaltijden dan alleen op te warmen, of nog even snel te bakken of braden. Je kunt hierbij denken aan een pastasaus, soep of verschillende soorten groenten. Wat nog een mooie bijkomstigheid is, is dat meal preppen ook voedselverspilling tegengaat. Je gebruikt namelijk alleen wat je nodig hebt.

Hoeveel tijd zou ik besparen

Ik moest wel even een drempel over, voordat ik begon met meal preppen. Lang geleden deed een goede – extreem georganiseerde – vriendin al aan meal preppen. Kwam je bij haar eten, dan stond er binnen een half uur een restaurantwaardig diner op tafel. Ik was er toen behoorlijk van onder de indruk, maar ik vond het ook een beetje omslachtig. Het idee dat ik in een dag moest bedenken wat ik de hele week zou eten, een uur of twee in de supermarkt ging doorbrengen en daarna nog de hele middag in de keuken (want dat deed zij), vond ik iets te veel van het goede. Hoeveel tijd ik door de week ook zou besparen.

Vers en uit het seizoen

Toch ben ik nu ook overstag en dat had vooral met het thuiswerken te maken. Ik werd er namelijk een beetje lui van in de keuken. Na een hele dag thuis werken, had ik zelden nog zin om ook nog uitgebreid te koken. Het resultaat was dat we op een gegeven moment twee keer in de week een pasta pesto met een salade aten en dat kwam ons allemaal onze neus uit. Het moest dus anders, maar ik wilde het mezelf wel een beetje gemakkelijk maken. En daar hielp Rechstreex me mee. Ik kende Rechstreex al van de verse, seizoensgebonden producten van boeren en makers uit de buurt, die ik bij het wijkpunt kan ophalen. En nu hadden ze ook een meal prepper.

Een krat vol vegetarische producten

De meal prepper van Rechstreex is een krat vol vegetarische producten, met recepten, waarmee je 2 lunches en 2 diners kunt maken. Als je het krat ophaalt heb je ongeveer 2 uur nodig om alles voor te bereiden, maar binnen een kwartier heb je daarna een gezonde, lekkere lunch of diner op tafel staan. Muziekje erbij en lekker snijden maar. Als je de recepten volgt, is het ontzettend goed te doen. Je moet er wel rekening mee houden, dat je een heleboel bakjes nodig hebt, die je goed kunt afsluiten. En ruimte in je ijskast. Maar dan heb je ook wat, want het is niet alleen gemakkelijk, maar ook ontzettend lekker. Wil je het zelf ook een keer proberen? Dan geven we je 8 tips.

Tips voor het meal preppen

  1. Maak een eetplanning, voor een paar dagen of een week of bestel een maaltijdbox. Zo hoef je niet zelf na te denke wat je wil eten én geen boodschappen te doen.
  2. Als je boodschappen gaat doen, neem dan een lijst mee met alles wat je nodig hebt. Dit voorkomt dat je te veel, of producten koopt die je eigenlijk niet nodig hebt.
  3. Bereid jezelf goed voor, dus zorg dat je echt de tijd hebt om het in een keer af te maken. Een nette keuken en opgeruimde ijskast helpt ook.
  4. Zorg dat je genoeg bakjes hebt, die je goed kunt afsluiten. Als je gaat invriezen, is het handig om er op te schrijven wat er in zit en een datum toe te voegen.
  5. Bewaar bereid eten maximaal 2 dagen in de ijskast. Wil je het langer bewaren? Vries het dan in.
  6. Wil je een maaltijd eten uit de vriezer? Leg het dan de avond ervoor in de ijskast.
  7. Een weekmenu – of een krat met recepten, zoals dat van Rechtstreex – helpt om voedselverspilling tegen te gaan. Het is meer dan genoeg, maar je houdt ook niets over.
  8. Op de website Eetmaatje kun je porties rijst, pasta, bonen, aardappels en couscous afmeten.

Ik ben heel benieuwd of jij ook aan het meal preppen bent. Deel je je ervaring en tips met ons?

Wij mogen een meal prepper van Rechtstreex weggeven, waarmee je 2 lunches en 2 diners kunt maken. Wat moet je doen om kans te maken? Woon je in Den Haag of Rotterdam, laat dan een reactie achter onder dit bericht waarin je ons vertelt waarom jij deze meal prepper goed kunt gebruiken!

Over de schrijver

17 reacties op “Meal preppen: zo heb je in 15 minuten een gezonde maaltijd op tafel”

  1. het zal mij ontzettend helpen om toch een goeie gezonde maaldtijd en lunch te nemen en niette gaan snacken als ik te moe ben, en dan maar snel de bekende uitsmijter te maken. emmy

  2. Het lijkt me erg inspirerend om iets heel anders te eten dan de gebruikelijk salades tussen de middag en snelle hap s’ avonds! Want inderdaad na een dag thuiswerken heb je vaak geen inspiratie meer! Leuk een Rechtstreex oefenbox!

  3. Wow! Mealpreppen ook voor lunch! Wat zou jij k dat graag uitproberen, het k verval zo vaak in ‘hetzelfde’ maaltje dus Rechtstreex kan mijn creativiteit aanzwengelen, en dat deel ik graag met de mensen om mij heen!

  4. Lijkt mij een fijne en gezonde manier van koken. Ik had er wel eens eerder over gelezen. Dit lijkt mij een mooie kans om het eens in het echt te proberen… Lijkt mij heerlijk!!

  5. Door de week ben ik altijd laat thuis en heb dan eigenlijk al zin in eten, maar dan duurt het nog zeker 1/2 uur voordat het klaar is. In het weekend heb ik tijd om voor te bereiden en te koken. Ga het zeker uit proberen. Een mealprepper pakket van rechtstreexs is een leuke manier om me daarbij op weg te helpen, dus daar kom ik graag voor in aanmerking!

  6. Dit lijkt me echt super handig. Wij willen altijd gezond en vegetarisch eten, maar de gerechten zijn vaak saai door te weinig tijd en inspiratie. Voor ons zou dit dus perfect zijn!

Reacties zijn uitgeschakeld.