Met de trein door Europa: we geven 5 tips

Deze zomer reisde ik samen met mijn vriend met de trein door Europa. Via Frankrijk gingen we naar Zuid-Spanje en via Duitsland kwamen we weer terug naar Nederland. Dat lijkt een hele onderneming -en tot op zekere hoogte is het dat natuurlijk ook- maar het gaat sneller dan je denkt. Zo brengt de TGV je in 6,5 uur van Barcelona naar Parijs, waarna je binnen 3,5 uur met de Thalys in Amsterdam bent (of in 2,5 uur in Rotterdam).

Daarbij komen nog vele voordelen van het reizen met de trein:

  • Comfortabele stoelen met genoeg beenruimte.
  • Het genieten van het veranderende (en soms spectaculaire) uitzicht.
  • Makkelijk in te lassen tussenstops, waardoor je meer van het land ziet.
  • Middenin het centrum van de stad aankomen.
  • Niet hoeven wachten op je bagage.
  • Ook niet 2 uur van tevoren aanwezig hoeven zijn voor het inchecken.
  • Kortom: meer vrijheid en zeker meer avontuur.
  • En als kers op de taart is het ook nog 7 tot 11 keer duurzamer dan het vliegtuig.

Wij maakten gebruik van Interrail: een makkelijke manier om meerdere landen te bezoeken. Om het treinreizen door Europa nog makkelijker te maken, deel ik 5 tips met je.

1. Reserveren

Een belangrijke voorwaarde voor een ontspannen reis is dat je van tevoren al wat treinen reserveert – in ieder geval als je veel hogesnelheidstreinen wil nemen. Hogesnelheidstreinen zijn vaak te duur of uitverkocht om lastminute te boeken. Het beste kan je deze ver van tevoren boeken (bijvoorbeeld twee maanden) óf dus met Interrailreizen. Met Interrail betaal je een vaste prijs, maar ook dan kunnen de plekken vol zijn als je niet reserveert. Anders kan het zomaar zijn dat je plotseling een dag – of zelfs twee – dagen moet wachten voor je naar je gewenst bestemming kunt reizen. Dan zit je bijvoorbeeld vast in Parijs… maar ach, er zijn ergere plekken J

2. Reis, maar met tussenpauzes

Ook hebben we geleerd dat wij het liefste om de drie dagen reizen en niet langer dan zo’n 6 uur per keer. Zo heb je namelijk het gevoel dat je niet alleen maar in de trein zit en kan je ook nog wat anders doen op een dag, zoals een uitgebreide (Spaanse) lunch voor vertrek of een duik in zee. Langer dan zes uur wordt het wel een erg lange zit, vooral in de huidige mondkapjestijden!

Image3 5

3. Snacks, snacks en nog meer te knagen

Een andere belangrijke les is dat je ALTIJD goede snacks moet meenemen – de Spaanse treinen hebben niet altijd een café, en als ze dat wel hebben is die beter voor een drankje dan echt (gezond) eten. Hetzelfde geldt trouwens voor Franse of Duitse treinen. Die hebben vaak wel eten, maar van minder goede kwaliteit en een stuk prijziger. Als je veel en lang reist kun je dus beter zelf verse lekkernijen meenemen.

4. Tijdverdrijf

Het is bewezen dat mensen vooral het begin en het einde van de vakantie onthouden – dus waarom daar dan niet een beetje in investeren? Met een treinreis accepteer je als het ware de reis als onderdeel van je vakantie, in plaats van een nietige noodzakelijkheid. Niets kan op tegen een goed boek, een spannende serie en natuurlijk een goed humeur. Als je echt efficiënt wilt zijn kun je er natuurlijk ook voor kiezen om de reis géén onderdeel te maken van je vakantie maar juist te werken in de trein – dat is pas echt ‘het nieuwe werken’. Dit heb ik zelf ook meerdere keren gedaan (bijvoorbeeld in de Thalys naar Parijs of de trein naar Berlijn) en het kan heel goed werken – zo benut je die treinuren nou echt goed! Zorg dan wel dat je wat taken uitkiest waarvoor je wat minder goede wifi nodig hebt, zoals lezen, schrijven of modelleren. Teams-meetings in de trein zijn wat minder geschikt én waarschijnlijk ook wat minder aangenaam voor je omgeving.

Treinreizen Door Europa

5. Het kostenplaatje

Voor onze maand vakantie met 7 treinreizen waren wij in totaal circa €500 per persoon kwijt aan alle treinen samen. We hebben een Interrailticket gekocht en daar bovenop komen nog reserveringen van hogesnelheidstreinen (hoe verder weg, hoe duurder). Voor rondreizen is deze constructie over het algemeen het goedkoopste, maar dat gaat natuurlijk niet op voor reizen naar één bestemming en terug. Daarvoor kun je waarschijnlijk het beste losse tickets kopen zo’n 2-3 maanden van tevoren. Een goede site voor treintickets is happyrail.com – een website die alle treinaanbieders van Europa lijkt te kennen. Maar het is altijd handig om de resultaten even te vergelijken met bijvoorbeeld NS International. Inderdaad, treinen is waarschijnlijk iets duurder dan vliegen; maar voor een eerlijke vergelijking moet je dan wel de kosten van/naar het vliegveld en de bagage bij dat voordelige ticket optellen. Ikzelf vind een beetje meer betalen voor die extra comfort, uitzichten en natuurlijk de milieuwinst niet zo erg. Maar je moet natuurlijk ook geen ‘dief van je eigen portemonnee’ zijn.

What’s next?

Dus waar de volgende reis heengaat? We hebben nog een huwelijk in Engeland, met een pitstop in Londen. Sinds een jaar rijdt de Eurostar namelijk direct in 4:07 uur van Amsterdam naar Londen – en als je vroeg boekt kan dat voor maar zo’n €80 euro! Een andere trip op de bucketlist is de nachttrein naar Wenen, maar die moet je wel heel vroeg boeken om het een beetje betaalbaar te houden en het is nog de vraag of de boyfriend (van 2 meter) wel in die bedjes past… wellicht is dat een mooie follow-up van dit verhaal.

Lees de blogs over onze treinreis door Europa hier, hier en hier. Wat zijn jouw ervaringen met treinreizen door Europa? En heb je nog aanvullende tips die je graag wilt delen? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver