HKW test: natuurlijke zonnebrand van Food for Skin

Na een jaar lang experimenteren is het dan eindelijk zo ver: het Nederlandse bedrijf Food for Skin heeft een 100% natuurlijke zonnebrand uitgebracht zónder witte waas! Het speciale aan Food for Skin is dat zussen Cathy en Angela zoveel mogelijk ingrediënten uit reststromen gebruiken om hun producten zo duurzaam en circulair te produceren. Ze gebruiken ook geen microplastics, parfum of chemicaliën. We testten deze 100% natuurlijke zonnebrand van Food for Skin.

Food for Skin werd anderhalf jaar geleden opgezet door zussen Cathy en Angela, omdat ze maar geen 100% natuurlijke huidverzorging konden vinden die beviel. Ze hebben er hun missie van gemaakt om alle huidverzorgingsproducten schoon te maken en dus te stoppen met het gebruiken van ingrediënten die slecht zijn voor de natuur en voor je huid. Ze ontwikkelden prachtige huidverzorging, die we al eens lieten testen door ons testpanel, met als basis: groenten! Het afgelopen jaar stond voor Angela en Cathy één vraag centraal: wat is ‘goede’ zonnebrandcrème? Nu, na een jaar hard werken, kunnen ze eindelijk zeggen: het is gelukt! Met als resultaat een zonnebrandcrème met SPF 30 voor zowel je lichaam als je gezicht, wel zo makkelijk.

100% natuurlijke zonnebrand

De zonnebrand bevat een natuurlijk, mineraal filter. Dit betekent dat de zonnebrand als een laagje op de huid ligt en niet wordt geabsorbeerd door de huid zoals bij een chemisch filter het geval is. Waarom je beter voor een mineraal filter kunt kiezen heeft niet alleen te maken met onze eigen gezondheid, maar ook met de oceaan. De chemische deeltjes kunnen in ons lichaam en bloed terechtkomen en bepaalde chemische filters hebben een schadelijke werking op het koraal. Het fijne aan de zonnebrand van Food for Skin is dus dat het een mineraal filter bevat wat je beschermt voor zowel UVA, wat zorgt voor veroudering van de huid, als UVB, die zorgt voor het verbranden van je huid.

Witte waas

Een nadeel bij een mineraal filter is dat het vaak zorgt voor een witte waas op je huid. Maar we waren alle drie erg verrast door het feit dat deze zonnebrand echt geen witte waas geeft in tegenstelling tot andere natuurlijke zonnebrand. De kleur van de zonnebrand komt van het filter, zink, wat zorgt voor een witte kleur. Ook zit er een lichte blauwe gloed in van bosbessen, wat ook beschermt tegen UV-straling. Door de voedende oliën geeft de zonnebrand geen witte waas op je huid, maar eerder een gouden glansje.

De geur

Zonnebrand heeft vaak een best sterke, zoete geur waar je van moet houden. Bij de Food for Skin zonnebrand waren we allemaal enthousiast over de geur. Het is namelijk een frisse, niet hele sterke, overheersende geur. De geur komt van de Kakadu Plum, een pruim uit Australië (de footprint compenseren ze additioneel via Trees for All). De olie uit de pit geeft het een subtiele zomerse geur en heeft ook nog eens huidherstellende en hydraterende eigenschappen.

Conclusie

We zijn allemaal erg enthousiast over deze zonnebrand en de mooi vormgegeven tube heeft dan ook zeker een plekje in de koffer verdiend om mee op vakantie te gaan. Het is niet vaak dat je een natuurlijke zonnebrand tegenkomt die geen witte waas geeft als je het goed uitsmeert, dus dat is echt een verademing. Wel zie je de zonnebrand een beetje op je huid ”liggen” als je laag op laag op laag smeert, zo constateerde Wyke die er een hele dag mee door de Franse Alpen wandelde. Door het gebruik van natuurlijke ingrediënten op oliebasis is de zonnebrand een beetje vettig, waardoor het water na het zwemmen als kleine druppels op je huid blijft liggen, maar dat is niet vervelend. Een voordeel daarvan is dat het je huid tegelijkertijd voedt én beschermt. De zonnebrand is beschikbaar als grote tube van 150 mL en als handige kleine tube voor in je tas voor onderweg.

Geur: 5 van de 5 sterren.

Witte waas: 4,5 van de 5 sterren.

Uitsmeren: 5 van de 5 sterren.

Gebruik jij natuurlijke zonnebrand? En wat zijn je ervaringen? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

7 reacties op “HKW test: natuurlijke zonnebrand van Food for Skin”

  1. Angela weer, van Food for Skin 😉 het klopt inderdaad wat Wyke zegt. Het verschil tussen factor (SPF) 30 en 50 is qua bescherming slechts 1%, maar het grote verschil is dat je (in theorie) langer in de zon kunt blijven met een factor 50. De factor betekent letterlijk een factor: vermenigvuldiging. Als je 5 minuten in de zon kunt blijven tot je huid gaat reageren (en geloof me, dat gaat sneller dan je denkt) met bv. prikkend gevoel, kleine rode puntjes, dan kun je dit vermenigvuldigen met de factor.

    Dus bv. 5 minuten voor je huid gaat reageren X factor 30 = 150 minuten. Met factor 50 zou dit zijn: 5 X 50 = 250 minuten. Maar let op: zweten, zwemmen, handdoeken etc. zorgen ervoor dat de bescherming achteruit loopt. Ons advies is dus precies wat Wyke al zei: blijf op het heetst van de dag volledig uit de zon, smeer je regelmatig in (zeker 1x per 2 uur) en gebruik voldoende product/wees niet te zuinig. Je moet echt een laagje aanbrengen.

    We zijn bezig met een factor 50! Dat lukte niet meer voor deze zomer (super moeilijk om geen witte waas te krijgen), maar we maken voortgang en hopen dit begin 2023 te kunnen lanceren.

    Mooie dag,
    Angela

  2. Ik hoop dat ze snel een plastic vrije verpakking maken, want plastic tubes kan niet meer in 2022. Alleen circulaire verpakkingen voor gezonde spullen. Dan zal ik t zeker promoten. Ik wacht af.

  3. Die van Naif vind ik ook heel fijn en was voor mij een ontdekking – prettig qua geur, goed smeerbaar en vooral: nauwelijks witte waas!

  4. Wat goed om te weten dat er nu een (anti)zonnebrandmiddel is dat geen witte waas achter laat en wat makkelijker uitsmeert, hopelijk gaat het ook nog eens lukken om één met een hoger SPF 30 te maken, bv SPF 50 voor kleine kinderen.

    1. Ik lees steeds vaker dat SPF30 voor 97% bescherming biedt, terwijl SPF50 voor 98% bescherming biedt. En omdat mensen met een hogere factor vaak denken dat ze minder hoeven te smeren, kan het juist weer gevaarlijk zijn. Vaak en veel smeren schijnt belangrijker te zijn dan die hogere factor. Blijf je elke twee uur ongeveer insmeren en ga niet tussen 12 en 15 uur in de zon zijn daarbij tips. Maar wie weet komen ze toch nog met een factor 50.

Reacties zijn uitgeschakeld.