Het is weer appeltijd in Nederland. Hoewel je dat niet echt terugziet in de supermarkten. De Nederlandse telers hebben op dit moment namelijk te maken met onwijs hoge kosten voor de koelingen, verpakkingen en het personeel. Hierdoor zijn de Nederlandse appels te duur en laten veel telers de rijpe appels aan de boom hangen, omdat de kosten niet meer opwegen tegen de baten. Onwijs zonde vinden wij, maar vinden ook Boerschappen en The Happy Activist. Samen met ZLTO zijn ze daarom begonnen met De Kleine Bezorgdienst.
Appels deur-aan-deur verkopen
Met deze kinderactie hoopt Stijn Markusse van Boerschappen dat de rijpe appels zo snel mogelijk verkocht worden. Stijn: “Kinderen kunnen direct bij een teler in de buurt appels kopen tegen kostprijs, en deze appels zelf met een karretje of kruiwagen deur-aan-deur verkopen. De winst is natuurlijk voor de kinderen zelf, zo verdienen ze ook nog een zakcentje.” En verspillen we geen Nederlandse appels.
Hollandse pluk
“Ongelofelijk toch dat er in een gemiddelde supermarkt wel 13 verschillende appelrassen liggen? En dat ongeveer 30% van ver weg komt, tot wel 20.000 kilometer. Dat voelt voor ons niet goed. Waarom eten we niet elk jaar na de Hollandse pluk eerst onze eigen appels? Dan krijgen de telers een eerlijke prijs, de consument een verse en gezonde appel en de supermarkt verdient er ook nog wat aan.”
Doe je mee?
Hebben jouw kinderen deze vakantie wel zin om appels te verkopen? Kijk dan snel of er een appelteler bij jou in de buurt zit! Lees hier onze 24 tips tegen voedselverspilling (wist je bijvoorbeeld dat je appels wekenlang goed kan houden in de koelkast?)