In de klas is afkijken normaal gesproken natuurlijk uit den boze. Als je het antwoord bij je buurman of buurvrouw `leent`, leer je zelf niks. Bij mij in de klas is dat anders: afkijken moet, het is júist leerzaam!
Al jaren liep ik tegen het probleem aan dat in lessituaties vaak voorkomt: ik stel een vraag, vingers gaan omhoog, en ik kies er een uit. Kinderen die niet uitgekozen worden, zijn teleurgesteld, kinderen die geen vinger opsteken worden niet gestimuleerd tot denken. Om dat te voorkomen, liet ik de klas de antwoorden opschrijven. Maar ja, toen gingen ze dus bij elkaar afkijken.
Ik stelde mezelf de vraag: hoe kan ik dit gebruiken? En ik verzon er dit op. Alle kinderen krijgen nu een wit badkamertegeltje, een whiteboardstift en een schoonmaakdoekje. Bij elke vraag schrijft iedereen een antwoord op: iederéén denkt nu na!
De ene keer gaan op mijn teken alle tegeltjes de lucht in – ronddraaien maar, iedereen mag je antwoord zien. De andere keer zeg ik: leg alle tegeltjes van een tafelgroep tegen elkaar aan en overleg, bespreek, overtuig. Afkijken moet! De vraag: “wie heeft zijn antwoord gewijzigd, en waarom?” is nu de leerzaamste vraag van alle! Omdenken is leuk, en de mogelijkheden dienen zich haast dagelijks aan.
Bron: Omdenken.nl // Hans Aalbersberg
Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.
Meer omdenkcasussen
Wreed klasgenootje dat pest, wordt gestopt
VMBO scholier blijkt slimmer dan de rest
Eco-eiland van PET-flessen wil wereldreis maken
Omdenken: leraar eist dat leerlingen afkijken
- Geplaatst door St. Maarten
- 2 januari 2013
- hetkanWel
Over de schrijver

St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur
3 gedachten over “Omdenken: leraar eist dat leerlingen afkijken”
Precies, miertje, omdenken maakt afkijken tot samenwerken.
Ben ook juf en herken de gedachtengang. Ik zie het echter niet als afkijken, maar als samen de beste oplossing bedenken. De een kan de ander met argumenten overtuigen, er kan zo bv ook een discussie uit volgen! Ook kan de een het antwoord van de ander aanvullen/verbeteren. goed idee die tegeltjes!
Zo is dat!
Reacties zijn gesloten.