
Tijdens de autoshow in Genève heeft Peugeot een nieuw prototype gepresenteerd, dat Frankrijk weer op de kaart kan zetten als autofabrikant. Het Franse automerk toonde de Hybrid Air aan het publiek: een auto die goedkoper wordt dan de Toyota Prius, meer dan 33 km kan rijden op 1 liter brandstof én gedeeltelijk op lucht rijdt. Met deze auto hoopt het noodlijdende autobedrijf zichzelf weer op de wereldkaart te zetten.
Verliezen
De laatste tijd gaat het niet zo goed met Peugeot. Wereldwijd werden er 8,8% minder auto’s van het bedrijf verkocht. Dit was voor het zesde achtereenvolgende jaar dat de verkopen daalden, met als gevolg dat het bedrijf bijna een vijfde van de 40.000 werknemers in de komende twee jaar zou moeten ontslaan. Deze Hybrid Air, waar een groep van 100 mensen al 3 jaar in het grootste geheim aan werkt, brengt hopelijk verandering in dat vooruitzicht.
Hybrid Air
De Hybrid Air zal pas in 2016 in productie worden genomen, maar Peugeot kon er nu alvast veel over vertellen. De auto rijdt deels op lucht en deels op gewone brandstof. Door het gebruik van een nieuwe technologie en de afwezigheid van een accu, zoals bij de Prius wel het geval is, kan deze auto veel voordeliger geproduceerd worden. Ook kan men extra geld besparen doordat de auto een laag verbruik heeft. De Hybrid Air heeft verschillende overeenkomsten met een Prius, zo wordt de energie van het remmen of afremmen opnieuw gebruikt. In dit geval echter niet om de accu op te laden, maar om stikstof in de tank te comprimeren en deze vrij te geven als het gaspedaal wordt ingedrukt. Hierdoor wordt de auto voortbewogen.
Kiwi
De hoeveelheid energie die op deze manier vrijkomt, is maar klein. Projectleider Karim Mokaddem: “We hebben de prototypes Kiwi Een, Kiwi Twee, enzovoorts genoemd, omdat de hoeveelheid energie in de tank gelijk is aan de hoeveelheid in een kiwi.’ Het duurt dan ook niet lang voor de auto over moet schakelen op het gebruik van brandstof. Toch maakt het systeem de auto’s zuiniger, zeker als deze regelmatig stops moeten maken. Als het Peugeot lukt om het prototype om te zetten in auto’s die daadwerkelijk van de band kunnen rollen, bewijst het bedrijf dat het alles in zich heeft om toch nog jaren mee te gaan.
Bron: The Guardian
Lees ook:
50% besparen op je elektriciteitsrekening, het kan met e-inzicht
Shell wil bodemprijs voor CO2 om uitstoot te drukken
Eerste lichting IJslandse vulkaanbrandstof naar Nederland verscheept
7 gedachten over “Peugeot werkt aan auto die rijdt op lucht”
Jammer van al deze negatieve reacties ,het is in ieder geval een lovenswaardige poging van Peugeot om tot een zuiniger rijdend autoconcept te komen.Deze ontwikkelingen gaan meestal op voortschrijdend inzicht ,met de beperkingen van de bijbehorende natuurwetten duren deze ontwikkelingen vaak lang,maar lijken niet onmogelijk.
Het was meen ik het indiase Tata dat met de ontwikkeling van een kleine auto op perslucht met een behoorlijk bereik een eind op weg was naar een productie model.
Dom bericht dus, dat zijn we gewend van HKW.
En wat levert de perslucht? Precies, een doodordinaire verbrandingsmotor (rendement nog geen 40%)
nog even en ze halen de bodemplaat eruit….. krijg je er sportschoenen bij. Dat concept bestaat al sinds de Jura-tijd geloof ik? Als dit het niveau van innovatie is in europa dan kunnen we beter nu alvast sluiten.
Bijzonder dat deze auto geen accu nodig heeft. Wat als je je verlichting aan hebt of je airco? Wordt dit dan gevoed door de kleine hoeveelheid energie van het remmen? of door de stikstof? En wat als je je verlichting vergeten bent voor een half uur? Kan je dan al niet meer je auto starten? Ik moet wel zeggen dat het een uniek concept is, en ik hoop ook dat dit verder ontwikkeld wordt zodat we geen fossiele brandstof meer nodig hebben.
De auto rijdt dus niet werkelijk op lucht, maar slaat rem-energie op als druk in een stikstofvat. Je verliest dus niet zoveel energie meer door het remmen.
Ook zo'n wazig bericht, deze benzine auto rijdt niet op lucht maar op perslucht. Nieuw, neen vijf jaar terug kwam Tata al met zo'n auto. Aan deze perluchtmotor wordt al vanaf 1991 gewerkt. http://www.technischweekblad.nl/franse-auto-op-pe…
Reacties zijn gesloten.