
Elektrische auto’s lijken het modernste van het modernste op autogebied. Maar niets is minder waar.
In 1898 bouwde Ferdinand Porsche, de stichter van het Porsche auto merk, een soort elektrische koets genaamd de P1 (Porsche 1). De auto had een bereik van zo’n 80 kilometer, wat zelfs voor deze tijd helemaal niet slecht is.
In het begintijdperk van de auto experimenteerden auto-ontwerpers met allerlei verschillende vormen van brandstof, ook met elektriciteit. Ferdinand bouwde zijn elektrische auto voor de wagenbouwer Béla Egger & Co. En de auto won in 1899 de race voor beste elektrische auto.
Helaas verloor de elektrische auto later van de benzinemotor. Dit kwam omdat de actieradius van een elektrische auto te klein was, en de auto’s simpelweg niet snel genoeg gingen door de loodzware accu’s. Daardoor verdwenen de elektrische auto’s na groot succes in de jaren ’20 langzaam uit het straatbeeld. Pas aan het begin van de eenentwintigste werd het weer rendabel om elektrische auto’s te produceren.
De P1 staat sinds kort tentoongesteld in het Porsche museum in Stuttgart.
Lees ook
Hoeveel kun je besparen met elektrisch rijden?
Top 10 zuinige elektrische auto’s
Tesla start netwerk superlaadpalen in Europa voor Model S