Slow fashion season: meer dan 10.000 mensen kopen deze zomer niks nieuws

Langzaam (of liever gezegd slow) is het nieuwe sleutelwoord. Naast slow food is er (dankzij de vliegschaamte) nu ook slow travel en er is natuurlijk slow fashion. Mode, die er níet op gericht is om zo veel mogelijk te kopen voor zo weinig mogelijk geld, maar die er juist op gericht is om (veel) minder te kopen. Met de zomer begint straks de 2e editie van het slow fashion seizoen. Meer dan 10.000 mensen kopen dan drie maanden lang geen nieuwe kleding.

Besparing van water en CO2-uitstoot

Vorig jaar werd de eerste editie van deze actie georganiseerd. Toen deden wereldwijd 2.600 mensen mee. Dat staat ongeveer gelijk aan een besparing van 92,1 miljoen liter water en 375.400 kg CO2-uitstoot. Dit jaar hebben al meer dan 11.000 mensen zich aangemeld voor de actie. Daarmee besparen ze samen meer dan 360 miljoen liter water en 1.4 miljoen kg CO2-uitstoot.

De cijfers

De mode-industrie is verantwoordelijk voor 8% van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast verbruikt het jaarlijks een hoeveelheid water, die gelijk staat aan 32 miljoen Olympische Zwembaden vol. En dan hebben we het nog niet eens over de arbeidsomstandigheden waaronder onze kleding gemaakt wordt. De overuren, het geweld en de intimidatie waarmee vooral de vrouwelijke naaisters te maken krijgen op hun werkplek en waar we als fastfashion-consument dus medeverantwoordelijk voor zijn.

De kledingconsumptie is sinds 2000 wereldwijd meer dan verdubbeld. We kopen nu ongeveer 60% meer en onze kleding gaat nog maar de helft zo lang mee, voordat we het weggooien.  De Boston Consulting Group en Global Fashion Agenda voorspellen dat die groei ook de komende jaren nog zal toenemen.

Slow fashion season

Daarom vond CollAction het tijd voor actie. Dit eerste officiële crowdacting platform ter wereld wil met dit slow fashion seizoen vooral inspireren om bewuster kleding te kopen. Medeoprichter Ron van den Akker: “We willen mensen bewust maken dat er andere oplossingen zijn – dat er een andere levensstijl of manier van consumeren mogelijk is. Het juiste doen, hoeft niet saai of pijnlijk te zijn. Het kan juist leuk en creatief zijn, vooral als het wordt ondersteund door onze groeiende gemeenschap van CollActivisten. We kunnen wachten totdat de industrie, de regering of andere mensen gaan handelen. Of we kunnen samen een voorbeeld stellen met onze acties.”

Impact hebben

Dat laatste wilde ook Joëlle, één van de deelnemers van vorig jaar. “Ik denk dat het doel van de oefening is om in te zien dat je niet altijd iets nieuws hoeft te kopen. Je kan veel tweedehands vinden en vaak is dit leuker én goedkoper dan bij de reguliere winkelketens. Het is niet alleen leuk om deze pareltjes te zoeken of te ruilen, het is ook veel duurzamer. Ook is het goed om stil te staan dat jij en ik daadwerkelijk impact kunnen hebben door slechts andere keuzes te maken.”

Het is nog mogelijk om mee te doen aan Slow Fashion Season 2019 en 3 maanden lang geen nieuwe kleding te kopen. Je kan je t/m donderdag nog hier registreren voor de actie. We horen natuurlijk ook graag wat jullie van de actie vinden. Laat hieronder je reactie achter.

Over de schrijver

6 reacties op “Slow fashion season: meer dan 10.000 mensen kopen deze zomer niks nieuws”

  1. Marianne hens-van Mosselveld

    Voor mij ook geen nieuwe kleding. Eerst mijn kledingkast uitmesten.
    Dan komt er zeker veel te voorschijn van kleding die ik al jaren miet heb aangedaan en nu weer in de mode zijn.
    Kleding die ik niet meer nodig heb breng ik naad de tweede kans.

  2. Anneke Schouten-Buijs

    geen nieuwe kleding voor mij, deze zomer, eerder een paar T-shirts en polo’s wegdoen om aan het eind van de zomer minder op te hoeven ruimen als het wintergoed van zolder gehaald wordt.

  3. Wat zou je zeggen van slow belastingen!!! Ga lekker zweverig in Den Haag doen en kom eens met feiten wat daar achter de schermen gebeurt en wat voor leugens de mensen voorgespiegeld krijgen!!!

Reacties zijn uitgeschakeld.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020