SolaRoad: wegdek als een groot zonnepaneel

Hoe kunnen we meer duurzame energie opwekken in Nederland zonder ruimte in te leveren? De experts van SolaRoad hebben hét antwoord op deze vraag: fietspaden en wegen die zonne-energie opwekken. Met dit innovatieve project kunnen lantaarnpalen, omliggende woningen en elektrische auto’s van duurzame elektriciteit worden voorzien. Goed idee. Zal een groot deel van het wegoppervlak in Nederland in de toekomst fungeren als zonnepaneel?

Pilot een groot succes

“De vraag is niet óf, maar wanneer precies,” zegt Sten de Wit, woordvoerder van SolaRoad, in een interview met vergelijkingssite Pricewise. In 2014 werd het eerste SolaRoad-fietspad geplaatst in Krommenie. Deze pilot was een groot succes. In het eerste jaar heeft het fietspad, dat 70 meter lang is, al 9.800 kilowattuur opgewekt. Hiermee kunnen drie huishoudens van duurzame energie worden voorzien. “Het resultaat stijgt boven alle verwachtingen uit”, zegt de Wit. Dit jaar wordt het fietspad met 20 meter verlengd en volgend jaar zullen er ook zonne-fietspaden worden aangelegd op andere locaties in Nederland. Maar het blijft niet bij fietspaden; SolaRoad gaat zich ook richten op autowegen. “De testfase richt zich op fietspaden, maar met de switch naar autowegen zijn we ook al aan de slag”, aldus de Wit.

Auto’s opladen tijdens het rijden

Volgens de Wit zijn de wegen binnen tien jaar over heel Nederland te vinden. “We schatten dat in Nederland ongeveer 10.000 km fietspad geschikt is voor de SolaRoad-technologie. Het echte potentieel ligt bij regionale en lokale autowegen. Daar hebben we zo’n 120.000 kilometer van. Als zonnepanelen in één derde van deze wegen zou worden geïntegreerd, dan kunnen alle acht miljoen auto’s die we in Nederland hebben – mits elektrisch – worden gevoed.” De Wit heeft het dan niet alleen over oplaadpunten voor elektrische auto’s, maar ook over een innovatieve techniek die het mogelijk maakt om auto’s tijdens het rijden op deze wegen op te laden.

Duurzaam én goedkoper

In 2020 moet 14% van de energie in Nederland duurzaam worden opgewekt. Dat staat in het energieakkoord. Volgens de Wit kan SolaRoad hieraan bijdragen: “De zon is een krachtige energiebron, maar daarvoor is voldoende ruimte nodig en in Nederland is ruimte schaars. Zonnepanelen integreren in de bestaande bebouwing is dan de beste oplossing. SolaRoads zijn weliswaar duurder dan een gewoon wegdek, maar naar verwachting verdienen de wegen zichzelf terug binnen hun levensduur van twintig jaar. De wegen zijn dus duurzaam én uiteindelijk ook goedkoper dan een normaal wegdek.”

Over de schrijver

2 gedachten over “SolaRoad: wegdek als een groot zonnepaneel”

Reacties zijn gesloten.