Deze supermarkt baseert de prijzen van producten op CO2-uitstoot

Zweden loopt wel vaker voorop als het om duurzaamheid gaat. Zo opende hier het eerste winkelcentrum met alleen maar circulaire en tweedehands spullen. En nu is er een supermarkt, die de prijzen baseert op de CO2-uitstoot van die producten. Hoe hoger die is, hoe meer je als klant moet betalen. Een goede financiële stimulans dus om voor de producten te gaan met een lagere uitstoot. 

CO2-uitstoot voedselproductie

Onze voedselproductie is verantwoordelijk voor ruim een kwart van de wereldwijde CO2-uitstoot. Zo wordt de helft van de bewoonbare aarde in beslag genomen door landbouw. En gaat 70% van onze zoetwatervoorraad naar diezelfde landbouw. En een gemiddelde maaltijd legt 30.000 kilometer af voordat het bij ons op het bord ligt. En dan hebben we het nog niet eens over de impact van vlees en de intensieve veeteelt.

Climate Store Zweden

We zijn ons steeds meer bewust van de milieu-impact van ons eten en proberen het verschil te maken door bijvoorbeeld vaker vegetarisch of vegan te eten. Of te kiezen voor producten uit de regio. Toch is het niet altijd makkelijk om te weten wat de milieu impact is van de verschillende producten in de supermarkt. Daarom heeft het Zweedse merk Felix de ‘Climate Store’ gelanceerd, waarin alle producten geprijsd zijn op basis van hun CO2-uitstoot. Hoe duurder, hoe groter de milieu-impact. Heel simpel en overzichtelijk. Maar de supermarkt gaat verder.

Co2-Uitstoot

CO2-budget

Om de klimaatimpact te halveren, geeft de winkel de klanten een wekelijks CO2-budget. Om dat voor elkaar te krijgen heeft de winkel z’n eigen betaalmiddel gemaakt: de carbon dioxide equivalents (CO2e). Elke klant mag hiervan wekelijks 18.9 kilo uitgeven. Hierdoor krijg je veel meer een beeld wat de werkelijke kosten van voedsel zijn dan wanneer je in euro’s betaalt, is het idee.

“Het is spannend om te zien hoe klanten reageren op de handel met de CO2e-valuta en of ze erin slagen om binnen hun wekelijks budget te blijven,” zegt marketing manager Thomas Sjöberg van het Zweedse voedingsmerk Felix over de ‘Climate Store’. “Ik denk dat het voor velen een eye-opener zal zijn om te zien hoe bepaalde keuzes van invloed zijn op hun budget als het bijvoorbeeld gaat om dezelfde lunch die ze altijd eten.” De winkel gaat deze herfst van start.

Wat vind jij van dit initiatief? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten. 

Foto: NewFoodMagazine en Vegnews.

Over de schrijver

1 gedachte over “Deze supermarkt baseert de prijzen van producten op CO2-uitstoot”

Reacties zijn gesloten.