De macht van supermarkten is groot. Sommige bedrijven gebruiken deze macht om kleine producenten onder de druk te zetten. Anderen besluiten om hun positie te gebruiken om de voedselindustrie van binnenuit te veranderen.
Niet-biologische voeding wordt duurder
Volgens voorspellingen van economen zullen de komende jaren de prijzen van boodschappen stijgen, omdat de schadelijke milieueffecten worden meegerekend in de prijs. Nu zijn biologische producten nog duurder dan niet-biologische producten, maar in de komende vijf jaar gaat dat waarschijnlijk veranderen. Een goede ontwikkeling, want eindelijk gaat de vervuiler betalen, maar sommige supermarkten wilden daar niet op wachten. Zij besloten nu te kiezen voor het klimaat en de biodiversiteit.
Urban farm verkort het transport
Delhaize België startte vorig jaar in het filiaal in Boondael met een ‘urban farm’ op het dak. Op het dak verbouwt het filiaal groente in de tuin en in de kas. In 2017 konden de klanten dagverse sla kopen, die dezelfde dag was geplukt. Dit jaar breidden ze het assortiment uit met tomaten, aubergine en courgette. Alle producten zijn biologisch en hebben een lage CO2 uitstoot, want vervoer is overbodig. Het doel is dat meerdere filialen een daktuin krijgen en voor Delhaize is het een manier om aandacht te vragen voor duurzame productie en innovatie.
Carrefour begon een ‘zwarte markt’
Ook het Franse Carrefour kwam in actie voor het klimaat en de biodiversiteit. Ze deden dat op een gewaagde manier, tegen de Europese wetten en regels in. Filialen van de Carrefour verkochten namelijk als ‘awareness’ campagne ‘illegale’ producten, op een ‘black market’ in de winkel. Als je aan een ‘black market’ denkt, schieten er misschien vervuilende of ongezonde producten door je hoofd, maar niets was minder waar.
Met de campagne vroeg Carrefour aandacht voor de Europese wetten en regels, die gelden voor het gebruik van zaden. Ze streden tegen de het feit dat we in Europa alleen producten mochten verkopen van geregistreerde, gepatenteerde, hybride zaden. Gemaakt in labaratoria. Deze zaden waren opgenomen in een catalogus, die 97 procent van het aanbod uitsloot. Een doodssteek voor de biodiversiteit, smaak van de producten, de kleine boeren en de variëteit aan gewassen.
De campagne deed behoorlijk wat stof opwaaien, maar bereikte wel zijn doel. Op 19 april 2018 nam het Europees Parlement een wet aan, die het gebruik van andere zaden vrijgaf.
Weet je een voorbeeld in Nederland van een supermarkt die zijn nek uitsteekt? Deel het dan alsjeblieft met ons. We ontvingen al tips over Odin en Ecoplaza, die al jarenlang een goed assortiment hebben en duidelijke principes.
12 gedachten over “Deze rebelse supermarkten verduurzamen de voedselindustrie”
Pingback: A Vegetable Garden as Symbol for Local Food Production - Fair Capital Partners
Pingback: De moestuin als het symbool voor lokale voedselproductie - Fair Capital Partners
daktuinen een prima initiatief, maar als je in de giftige bollenstreek woont, waaien er vele bestrijdingsmiddelen overheen …….
Mijn voorkeur gaat uit naar onafhankelijke biologische winkels die niet zijn aangesloten bij een keten. Daarom kom ik graag bij de biologische ‘supermarkt in het bos’ in Raalte (Ov) – (tevens verkooppunt voor veel kleine biologische producenten in die regio). En bij de boerderijwinkel van De Genneper Hoeve in Eindhoven en Natuurvoeding winkel Balance in Eindhoven. Ook en fijne cooperatieve winkel is verpakkingsarme winkel De Nieuwe Graanschuur in Amersfoort. Denk ook aan biologische boerenmarkten en VoKo’s.
Geweldige actie van Carrefour! Mijn werkgever heeft een ambachtelijk maalbedrijf waarbij er geregeld contacten zijn geweest met supermarktketens om lokaal geproduceerd voedsel te verkopen. Dit sneuvelde altijd op onhaalbare eisen vanuit de hoofdkantoren m.b.t. verplichte schaalgrootte, dure certificaten, schadeclaimverantwoordelijkheid enz. Enige uitzondering tot nog toe hierop is…Ekoplaza.
We leveren daarom ook via alternatieve circuits zoals Rechtstreex: een mooi initiatief dat lokaal geproduceerde producten aan de consument verkoopt.
Delhaize in België verkoopt ook ‘gekke’ appels en peren (zonder ideale vorm) aan een goedkopere prijs, lijkt mij goed te werken.
Ook lovenswaardig: BEES COOP, coöperatieve supermarkt in Schaarbeek.
Als ik het me goed herinner was Carrefour een aantal jaar geleden ook de supermarkt die begon met het (goedkoper) aanbieden van “lelijke/misvormde” groente en fruit. AH heeft dat hier min of meer geadopteerd met hun “buitenbeentjes”, maar echte kruisvaarders heb ik in Nederland (onder de grote jongens) nog niet kunnen ontdekken helaas
En de buitenbeentjes zitten dan ook nog in plastic bakjes met een plastic zak eromheen, dat vind ik jammer, want een buitenbeetje vind ik prima, maar dan zonder al dat plastic.
Ik zou graag een supermarkt willen, die naast de huishoudelijke etc. spullen, behalve biologische, alleen maar voedingsmiddelen heeft ZONDER ( 0 % dus!) allerlei overbodige suikerachtige en zoute toevoegingen!
Wat zou dat mooi zijn! En dan ook alleen ‘echte’ voeding. Wat er nu in supermarkt ligt is voor meer dan 50% overbodig, ongezond, en een samenraapsel van allerlei toevoegingen, smaak-geurversterkers, conserveringsmiddelen enz. enz.
Ik koop alleen onbewerkte produkten. Dan kan je de meeste schappen meteen voorbij lopen.
Ekoplaza is de eerste Nederlandse biologische/organische supermarkt. Online zowel als in vele winkels in het land.
Ik vond deze actie van een Duitse supermarkt ook bbijzonder. Niet zozeer milieuvriendelijk gericht, maar wel met impact.
https://froot.nl/nieuws/duitse-supermarkt-maakt-gedurfd-statement-voor-diversiteit/
Reacties zijn gesloten.