Top 10 schokkende prijsverschillen bij supermarkten in mijn buurt

Zelfs met 25% korting zijn duurzame producten duur bij AH
Zelfs met 25% korting zijn duurzame producten duur bij AH

Consumenten zijn bereid om maximaal zes procent meer te betalen voor producten met een biolabel, zo bleek uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Aangezien wij bij hetkanWel vinden dat de belangrijkste strijd voor een duurzame samenleving wordt geleverd aan de winkelkassa, ging ik met deze nieuw verworven kennis op veldonderzoek bij twee grote supermarkten in mijn buurt: de Albert Heijn en Super de Boer. Beide supermarkten hebben een behoorlijk biologisch aanbod.

Mijn bevindingen waren onthutsend. Biologische producten waren bij de Albert Heijn gemiddeld 30% duurder, terwijl er dit weekend een puur & eerlijk actie werd gehouden, waarbij biologische producten 25% goedkoper waren dan normaal!
Bij Super de Boer waren de producten gemiddeld 85% duurder dan goedkope alternatieven in de vorm van bijvoorbeeld huismerk-producten.

Top 10 prijsverschillen

#1 – Verschil: 168,18%
– Super de Boer, kipfilet, 0,795 euro per ons
– Kipfilet, biologisch, 2,132 euro per ons

#2 – Verschil: 150%
– Euro Tafelaardappelen 0,39 euro per kg
– Aardappelen, 2kg, Naturelle, bio, 0,99 euro per kg

#3 – Verschil: 97,78%
– Groene Koe, bio halfvolle melk, 0,89 euro per liter
– Euro halfvolle melk, 0,45 euro per liter

#4 – Verschil: 69,72%
– Neutraal Eko biologisch ei, 6 st, 1,85 euro
– Super de Boer, scharrel plus, 1,09 euro

#5 – Verschil: 66,67%
– AH Grote aardappelen, 0,60 euro per kg
– AH Bio aardappelen, 1,00 euro per kg

#6 – Verschil: 60,61%
– Biorganic witte rijst, 400 gr, 1,59 euro
– Lassie Toverrijst, 400 gr, 0,99 euro

#7 – Verschil: 28,57%
– Biologische karnemelk, 0,63 euro
– Zaansche Hoeve karnemelk 0,49 euro

#8 – Verschil: 25,76%
– Super de Boer, Biologische kaas, extra belegen 1,50 per ons
– Wapenaar, Extra belegen, 1,19 per ons

#9 – Verschil: 24,51%
– Koffiepads, 36 st, 3,20 euro
– Perla pads, regular, 36 st, 2,57 euro

#10 -Verschil: 24,24%
– AH Macaroni, 500 gr., 0,66 euro
– Bio macaroni, 500 gr., 0,82 euro

Conclusie:
Uit mijn snelle veldonderzoek blijkt duidelijk dat de prijzen voor biologische producten nog veel te hoog zijn om consumenten over de streep te trekken: gemiddeld 58% voor beide supermarkten. Zelfs als er een actie voor wordt gevoerd in de supermarkt, ligt het prijspeil nog steeds significant hoger.
Zo blijven biologische producten ver verwijderd van een doorbraak. Want wie wil structureel anderhalf keer zo veel betalen voor biologische boodschappen? Dat is niet logisch. Zeker niet in een recessie.

Over de schrijver

36 reacties op “Top 10 schokkende prijsverschillen bij supermarkten in mijn buurt”

  1. Dat onderzoek zegt alleen wat over de gemiddelde consument, niet over de bewuste consument. Het is niet zo dat biologisch het de gemiddelde consument naar de zin moet maken, de prijs wordt toch niet gebaseerd op wat mensen willen, maar op wat de productiekosten en de waarde van het product is. Kennelijk begrijpen sommige consumenten niet goed waarom bio duurder is. Zie ook link:
    http://www.biologica.nl/content/consument-wil-nie

  2. Interessant om te lezen dat A-merken hier voor een groot deel als kwalitatief beter worden neergezet, als B en C merken. Het overgrote deel van het prijsverschil zit ‘m bij A-merken in Marketing/Merkgeld, niet in een betere kwaliteit. Wat niet wil zeggen dan A-merken niet iets beter zijn, maar niet evenredig met de hogere prijs.

    Daarnaast koopt de gemiddelde Nederlander gewoon huismerk versproducten, nog een reden waardoor een groot deel van de lijst wel degelijk een generiek goed beeld geeft. Groente, zuivel, vlees, noemt u de A-merken maar eens op, volgens mij stokt het snel.

    Terug naar het onderwerp, laten we een deel van ons belastinggeld inzetten om duurzame producten betaalbaar te krijgen. Wellicht wordt de niet duurzame productie ermee verdrongen.

    En weet je wat. We stoppen de bijtelling van mijn leasehok daar ook in, beetje compenseren 🙂

Reacties zijn uitgeschakeld.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020