De beurswaarde van Volkswagen is gekelderd nadat de Amerikaanse milieudienst EPA afgelopen vrijdag bekend maakte dat enkele honderdduizenden VW’s in de VS terug moeten naar de garage, omdat ze niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act. Dit kan de autobouwer ruim 33.000 euro per auto gaan kosten, in totaal krap 16 miljard.
Om dat bedrag even in perspectief te plaatsen: de operationele winst van het Volkswagen-concern, exclusief de Chinese deelnemingen, lag het afgelopen jaar op 12,7 miljard euro. Het is dus niet verwonderlijk dat beleggers hun Volkswagen-aandelen massaal van de hand doen.
Volgens EPA heeft Volkswagen bij milieutests bewust gesjoemeld met software om te zorgen voor een kunstmatig lage uitstoot van stikstofoxiden, terwijl de werkelijke emissie bij normaal rijgedrag tot 40 keer hoger ligt.
Volkswagen maakt software die controleurs misleidt
De software zou gemaakt zijn om controleurs te misleiden. Speciale chips in de auto kunnen herkennen wanneer de auto een testcyclus aan het rijden is. Vervolgens kan de auto de instellingen van de motor zo veranderen, dat er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten. Op het moment dat een ‘gewone’ automobilist daarna in de auto rijdt, schiet het voertuig terug naar de minder milieuvriendelijke instellingen.
Deze ontdekking van EPA krijgt waarschijnlijk een flinke internationale staart. ACE, de op een na grootste autoclub van Duitsland, acht het op grond van eigen onderzoek zeer waarschijnlijk dat VW ook in eigen land gesjoemeld heeft. Het vermoedt bovendien dat Volkswagen niet de enige autofabrikant is, die gesjoemeld heeft met de milieutests.
Milieudefensie in Nederland is niet verrast door het nieuws. Volgens woordvoerder Ivo Stumpe maken meer autofabrikanten zich hier schuldig aan. “Wij wisten dat er volop gefraudeerd werd, maar Volkswagen is nu gewoon op heterdaad betrapt. Ze zijn er gloeiend bij.”
Die uitspraak van Milieudefensie heeft er in Utrecht weer toe geleid dat de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht wil dat het gerechtelijke onderzoek naar de milieuzone opnieuw wordt geopend.
De ophef en de felle beursreactie laat zien dat het milieu niet meer genegeerd kan worden door grote bedrijven. De hand lichten met milieuregels wordt genadeloos afgestraft, niet alleen door publieke verontwaardiging maar nu ook door bedrijfsontrichtende boetes. Autofabrikanten kunnen daarom beter slimme software schrijven waarmee ze bijvoorbeeld zonneauto’s verder ontwikkelen. Er rijden al veelbelovende modellen rond die ‚eindeloos’ kunnen rijden. Die zijn ook echt schoon, dus fabrikanten kunnen al hun kennis steken in de verdere ontwikkeling van deze wagens.