Veel uitslapen maakt dik

 
Een paar dagen geleden schreven we dat veel slapen een positief effect heeft op je gewicht. Minstens negen uur per nacht slaap zou ervoor zorgen dat je ‘obesitas genen’ onderdrukt worden en je dus minder vatbaar bent voor gewichtstoename. Dit wordt bovendien versterkt door het effect dat mensen die weinig slapen meer eten op een dag en zo extra aankomen.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de invloed van slaap op gewicht genuanceerder is. Extra slapen of bijslapen is op lange termijn juist ongezond, stelt onderzoekster Paulien Barf, van Rijksuniversiteit Groningen.

Verhoogde glucose

Veel mensen halen de uren die ze doordeweeks missen in het weekend in. Maar een slaapritme dat niet regelmatig is, kan leiden tot overgewicht en zelfs tot suikerziekte. Barf onderzocht de stofwisseling van muizen die aan periodes van slaaptekort en vervolgens periodes van rust werden onderworpen. Zij kwam tot de conclusie dat een verstoord slaapritme uiteindelijk tot verhoogde glucose waarden leidt, wat gepaard kan gaan met metabole ziekten zoals overgewicht en suikerziekte.

Kortom, slaap is dus belangrijk, maar wel als je een juiste balans en ritme vindt in het aantal uren per nacht.

Bron: Volkskrant

Lees ook

Over de schrijver

1 reactie op “Veel uitslapen maakt dik”

  1. Ach wat weten de gestudeerde mensen het allemaal weer goed….
    Het lijkt me zo dat slaapduur voor iedereen persoonlijk is.
    Mensen die veel spanningen hebben kunnen bv tijdelijk veel slaap nodig hebben. dat mogen
    ze zelf uitmaken. Alleen moeten ze dan geen nachtmerries krijgen of de hele avond voor de
    teevee hangen en allerlei onbenulligheden zien of horror.
    Mensen die vroeg opstaan zijn meestal fitter dan langslapers, maar ik zeg dus:meestal.
    De dag vliegt voorbij als je lang slaapt en sommige mensen willen niets liever.

Reacties zijn uitgeschakeld.