Dit is de beste voeding voor een mooie huid

Als tiener (en eigenlijk ook nog als twintiger en dertiger) gaf ik bakken met geld uit aan dure potjes (chemische) crème, die beloofden dé sleutel te zijn voor een mooie, egale huid. Uiteindelijk kwam ik er na jaren experimenteren (en vele guldens en euro’s later) achter dat de oplossing niet in die potjes zat, maar in mijn eetpatroon. Want pas toen ik veel minder suiker en bewerkt voedsel ging eten en veel meer groente, boekte ik het gewenste resultaat.  

Blijf weg bij suiker

Laten we eens beginnen met suiker, want suiker kan ontstekingsprocessen aanjagen waardoor huidproblemen als acne kunnen verergeren. Maar suiker verhoogt ook je insuline, die de aanmaak van talg stimuleert. En veel talg kan dan weer leiden tot verstoppingen in de huid, ontstekingen en acne. Dus dan is het cirkeltje weer rond. Mijn ervaring is dan ook dat veel geraffineerde suikers leiden tot een onrustige huid. En dan kan je smeren tot je een ons weegt, maar dan is er eigenlijk maar één oplossing: step away from the sugar! Ook omdat beweerd wordt dat suiker de aanmaak van collageen vermindert en de vorming van rimpels dus versterkt.

Veel groente

Het voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Maar de meesten van ons halen dat niet: we eten gemiddeld 130 gram, mede omdat we er pas bij het avondmaal aan beginnen (en dan is 250 gram ineens best veel). Toch speelt groente ook bij een mooie huid een cruciale rol. Zo zitten groenten boordevol vezels, die voor een gezond darmstelsel en een soepele vertering zorgen en dat houdt ontstekingen (ook in de huid) weer in toom. Daarbij spelen gezonde darmbacteriën een cruciale rol voor een stralende huid: ze kunnen namelijk stoffen als butyraat aanmaken uit vezels en dat stimuleert dan weer de aanmaak van collageen (voor dat rimpelloze huidje). Kortom: eet je groente!

Is er dan nog een voorkeur voor bepaalde groente? Ja. Alle groente is goed, maar groene bladgroente is heilig. Daar alleen al moet je dagelijks eigenlijk 150 gram van eten volgens de Schijf for Life van plantaardig diëtist Lobke Faasen. Denk daarbij aan boerenkool, palmkool of spinazie (om wat voorbeelden te noemen). Daarnaast bevatten avocado’s veel gezonde vetten en zijn zoete aardappelen, paprika, broccoli en tomaat heel goed voor je huid.

Chocola

Goed nieuws: de flavonoïden in chocola kunnen de huid minder rimpelig maken en elastisch houden. En dan hebben we het hier natuurlijk over puur, puur, puur! Want in al die andere chocola zit suiker en dat willen we niet (zie hierboven). Nou hoor ik je denken: de flavo-wat? De flavonoïden, dat zijn eigenlijk gewoon antioxidanten die je van nature in plantaardige voedingsmiddelen vindt en die verantwoordelijk zijn voor de kleur van veel groente en fruit. Volgens het voedingscentrum is het geen essentiële voedingsstof, maar als het voor een mooi huidje zorgt, zijn wij voor. Bovendien: chocola! Moeten we nog meer zeggen?  

Pexels Lisa Fotios 918327

Groene thee

De polyfenolen in groene thee kunnen de huid beschermen tegen de schadelijke werking van UV in zonlicht, waarmee we overigens niet willen zeggen dat je geen zonnebrand meer hoeft te smeren. Want dat moet dus wel. Groene thee schijnt ook het vochtgehalte en de elasticiteit van de huid te verbeteren. Overigens is het nooit slim om kokend water op je groene thee te gieten, want dan kook je de bladeren en smaakt je thee vooral bitter. Wacht dus zo’n 30 tot 60 seconden tot het gekookte water is afgekoeld naar 70 tot 75 graden en laat de thee dan tot 5 minuten trekken.

Rode wijn

Goed voor je huid zorgen, is gewoon een feestje, letterlijk. Want ook rode wijn kan een anti-verouderingseffect hebben. Dat komt door de resveratrol, dat in de schil van rode druiven zit. Laboratoriumstudies laten zien dat dit stofje de productie van schadelijke vrije radicalen kan vertragen en dus ook de beschadiging (en veroudering) van de huidcellen. Nou zou je daar tegenin kunnen brengen dat er alcohol in zit en dat is dan weer niet zo goed voor je huid (uitdroging etc), maar als je dan toch voor een glaasje kiest, dan is rode wijn de beste vriendin voor je huid.

Pexels Julia Volk 6350273

Havermout

Net als in groenten zitten er ook in havermout veel vezels, die zorgen voor een gezond darmstelsel. Daarnaast bevat het ook nog eens antioxidanten, vitaminen en mineralen (zoals zink) die goed zijn voor je huid (en haar). Het is dan ook niet voor niks dat veel (DIY) recepten voor gezichtsmaskers, crèmes en aftersun havermout bevatten.

Zeewier

Zeewier wordt ook wel het groene goud genoemd, omdat je er zoveel mee kan (zoals textiel, verpakkingsmateriaal of meubels van maken), maar het belangrijkste blijft natuurlijk eten. De Schijf for Life raadt zelfs aan om dagelijks (gedroogd) zeewier te eten. Zo is het een bron van eiwitten en antioxidanten en goed voor de collageenproductie. Je kan er natuurlijk voor kiezen om wat spirulina door je dagelijkse smoothie te doen (zorgt vaak voor een prachtige diepe kleur bovendien), maar je kan ook gewoon lekker exotisch kiezen voor voldoende (plantaardige) sushi of zeewiersalade. Ik ben van allebei fan.

Walnoten

Walnoten horen (net als kastanjes, pinda’s en hazelnoten) tot de meest duurzame noten, dus dat is dat is al winst. Maar daarnaast bevatten ze ook nog eens meer omega 3 en 6 dan de meeste andere noten. En dat is dan weer goed tegen ontstekingen. Verder bevatten walnoten zink, vitamine E en C en selenium: allemaal essentiële stoffen om de huid stralend gezond te houden. Andere noten en zaden zijn trouwens ook goed voor de huid. Zo bevatten zonnebloempitten ook behoorlijk wat vitamine E, zink en selenium. Allemaal stoffen waar je huid heel blij van wordt.

Over de schrijver