Puur eten: passie voor eerlijke producten tegen een eerlijke prijs

Onze planeet bezwijkt bijna onder onze consumptiedrift. We kopen, eten en verspillen vooral te veel voedsel. Gemiddeld gaat er jaarlijks zo’n 34,3 kilo eten per huishouden ongebruikt de vuilnisbak in. En veel daarvan bestaat ook nog uit ‘loze’ calorieën, voedsel dat eigenlijk vrij weinig voor je gezondheid doet. Door bewuster te eten worden we niet alleen zelf gezonder, maar de planeet ook. Wim Nijmeijer van Ekoplaza legt uit hoe dat werkt.

Melk die naar water smaakt

Wim Nijmeijer heeft – samen met zijn jeugdvriend en compagnon Ben Kooiker – vijf Ekoplaza winkels en weet alles over een biologische levensstijl. Door zijn winkels, maar ook uit eigen ervaring. “Ik groeide op in Twente tussen de boerderijen en mijn moeder kocht ons eten altijd direct bij de boer. Ik genoot van haar gerechten en heerlijk warme melk. Voor mij was het normaal dat al het eten puur was met veel smaak, maar toen ik als 18-jarige ging studeren in Groningen, kwam ik erachter dat dit niet overal zo was. Melk van de supermarkt smaakte bijvoorbeeld naar water. Dat maakte me eigenlijk een beetje boos. Ik ging op zoek naar puur eten en vond dat in de natuurvoedingswinkel.” Dat er zo’n verschil was tussen de producten van de boer en de producten uit de supermarkt, wakkerde bij Wim een interesse aan in natuurvoedingsproducten en zou zijn latere carrièrepad bepalen.

De tijd ver vooruit

Na zijn studie keerde Wim terug naar Twente, waar de natuurvoeding bleef trekken. “Het waren de jaren ’80 en we zaten in een enorme economische crisis. Er was geen baan te krijgen, maar ik kon wel een vegetarisch restaurant overnemen. Die kans heb ik gepakt. Het paste bij mijn idealen om geen vlees te eten. Eigenlijk waren we onze tijd ver vooruit. Nu is een vegan of vegetarisch restaurant normaal, maar toen was het heel bijzonder. Ik vond het leuk om te doen. Het was alleen geen vetpot, het leverde net meer op dan een uitkering. Op een gegeven moment was het genoeg.”

Wim Nijmeijer in een van zijn winkels.

Een eerste natuurvoedingswinkel

Wim zag dat er een natuurvoedingswinkel in Hengelo te koop was en besloot de stap te wagen. “Het was zo’n winkel waar je als klant het idee had dat je een hinderlijke onderbreking van de koffiepauze van de medewerkers was. Dus ik dacht: ‘dit kan ik beter’. En dat bleek ook zo te zijn. Het ging heel goed, maar ik wilde eigenlijk wat meer.” Samen met Ben kocht hij nog vier winkels, in Deventer, Groningen, Amersfoort en Zwolle. Toen was het genoeg. “Nu komt ons pensioen in zicht. Het is heel leuk dat een aantal van onze kinderen interesse heeft in opvolging.”

Doe mee aan verandering van het voedselsysteem bij Triodos Bank
Triodos Bank pleit al jaren voor een systeem dat geen schade veroorzaakt aan het milieu, de bodem of de biodiversiteit. We financieren initiatieven die dit willen realiseren met het spaar- en beleggingsgeld van onze klanten. Denk aan biologische winkels en restaurants, maar ook biologisch werkende boeren, voedselverwerkende bedrijven en groothandels. Ben jij nieuwsgierig naar duurzaam beleggen? Triodos Groenfonds is het groenste beleggingsfonds van Nederland, waarmee je onder meer investeert in biologische landbouw. Ontdek meer over beginnen met groen beleggen.

Eerlijke producten voor een eerlijke prijs

“Bij Ekoplaza zijn alle producten 100% biologisch, met een eerlijke prijs,” vertelt Wim. “Toch ligt die vaak wel iets hoger dan van niet-biologische producten. Dat is ook te verklaren, alleen zie je dat niet van de buitenkant. Als je biologische en niet-biologische witlof naast elkaar houdt, zie je geen verschil. Maar het verschil zit in de manier waarop de witlof is verbouwd.” De productie van biologische producten is iets duurder, omdat deze kleinschaliger is. Hierdoor kan de boer beter zorgen voor het land en krijgt iedereen in de keten, van vervoerder tot groothandel, een eerlijke prijs. “De witlof groeit in een gezonde bodem, zonder dat er synthetische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en dat is niet alleen veel lekkerder, maar ook veel gezonder.”

Kwaliteit boven kwantiteit

Puur eten heeft dus veel voordelen. Toch is het aandeel van biologische boodschappen in de ‘gewone’ supermarkt heel klein, zo’n 3,2%. “Er is maar een klein deel van de bevolking dat kwaliteit boven alles stelt. In Nederland geeft een gemiddeld huishouden 8% van hun inkomen uit aan eten. Vergeleken met de rest van Europa is dat weinig. We hebben een cultuur waarbij we liever besparen op voeding. Het moet vooral goedkoop zijn.”

Wim weet dat prijs altijd een discussiepunt is. “Maar ik vind – zonder zuur te doen – dat niet altijd terecht. Als ik door de reguliere supermarkt loop en zie wat mensen allemaal in hun karretje leggen, zoals bier, snoep, frisdrank of chips, dan denk ik altijd ‘als je dat nou weglegt, dan ben je al een heel eind’. Als je de onnodige calorieën laat staan, bewuster eet en minder voedsel weggooit, dan is dat niet alleen gezonder en beter voor het milieu, maar ook echt niet duurder.”

Stap voor stap je eetpatroon verduurzamen

Gezonde keuzes maken, heeft te maken met discipline. En dat is best lastig, want er is overal zo veel verleiding. “Ik merk dat zelf niet zo, die verleidingen. Dit is gewoon hoe ik leef. Ik wil niet anders. Misschien heb ik daarom ook makkelijk praten. Mijn prioriteiten zijn duidelijk, maar voor veel mensen die bij mij in de winkel komen, ligt dat iets anders. Sommige mensen willen van het ene op het andere moment hun levensstijl omgooien. En dat raad ik dan altijd af. Het is makkelijker vol te houden als je rustig begint en stap voor stap je eetpatroon aanpast. Ik help mijn klanten dan om te kiezen voor de juiste en pure producten. En weet je waar ik echt gelukkig van word? Van de groeiende groep – vooral jonge – mensen die tegenwoordig plantaardig eten.”

Doe je mee aan de Anders Eten Maand?
Wil je meer weten over gezonde voeding. Voor jou en voor de planeet? Schrijf je dan in voor de Anders Eten Maand. Tijdens de Anders Eten Maand delen we van 1 tot en met 31 oktober via een speciale nieuwsbrief elke week informatie en interviews met inspirerende gamechangers in de voedingsindustrie. Denk aan boeren, producenten van duurzame voedingsmiddelen, influencers, koks en ‘gewone’ mensen die het roer omgooiden. We volgen de laatste trends en vernieuwende ontwikkelingen, delen interessante weetjes en testen zelfs je kennis. Maar we organiseren ook een masterclass en verschillende workshops en maken een online magazine. Inschrijven is gratis en de speciale nieuwsbrief stopt automatisch aan het einde van de maand.

Over de schrijver

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *