Schotland komt met eerste waterstoftrein

In november van dit jaar zal de eerste waterstoftrein door Schotland rijden. Dit plan maakt onderdeel uit van Schotland’s ambitie om in 2035 emissievrij transport te hebben. Het spoor is daar een belangrijk onderdeel van, maar het is ook de bedoeling om de binnenlandse vluchten te decarboniseren,  zoals dat heet, waarbij de uitstoot van CO2 op allerlei manieren wordt beperkt. De streefdatum daarvan ligt in 2040. 

Treinreizen

Treinreizen zijn binnen Europa populairder aan het worden. Dat ligt enerzijds aan de coronapandemie waarmee vliegen een stuk ingewikkelder is geworden. Maar anderzijds ook aan het groeiend bewustzijn van reizigers, die hun ecologische voetprint willen verkleinen. Er wordt hard gewerkt om het spoornet binnen Europa te verbeteren, maar sommige treinreizen zijn nu al sneller dan het vliegtuig. Zo liet een test van de Amsterdamse zender AT5 zien dat je beter met de trein naar Londen kan gaan dan met het vliegtuig. Parijs is ook beter bereikbaar met de trein vanuit Amsterdam en vanuit Parijs is het dan weer sneller om te trein naar Marseille te pakken dan met het vliegtuig.

Waterstoftrein

Ook in Nederland wordt hard gewerkt aan een emissievrij spoor door middel van waterstoftreinen. Vorig jaar werden een aantal testritten gemaakt tussen Leeuwarden en Groningen. Die testen gingen zo goed, dat de provincie Groningen in september aankondigde minstens vier waterstoftreinen te willen kopen voor de stukken zonder elektrische bovenleiding. Op die trajecten rijden nu nog vervuilende dieseltreinen. De eerste waterstoftreinen moeten in 2025 rijden. In 2035 wil de provincie alle dieseltreinen vervangen door waterstof versies. Het doel is om dan ook alle treinen in Noord-Nederland zero emissie te laten rijden.

Groene waterstof

Het Noorden van Nederland lijkt sowieso voorop te lopen op het gebied van waterstof. Zo krijgt Hoogenveen de eerste wijk op waterstof en rijden er al geruime tijd bussen op waterstof in het noorden. In Groningen rijden ook een aantal vuilnis- en veegwagens op waterstof, dat afkomstig is van hernieuwbare bronnen en geproduceerd is met duurzame energie. Op dit moment zijn er overigens nog maar weinig plekken in Nederland waar waterstof van groene stroom gemaakt wordt. Voor de test met de waterstoftrein tussen Leeuwarden en Groningen begin vorig jaar leverde een tijdelijke installatie de groene waterstof. Dus daar valt nog wel wat te doen.

De waterstofauto

Ook op het gebied van auto’s valt er wat dat betreft nog wat te verbeteren. Nederland heeft momenteel vijf tankstations voor waterstofauto’s. Er zijn wel plannen om dit snel uit te breiden en meer tankstations aan te leggen, maar het is de vraag of de waterstofauto de elektrische auto nog gaat inhalen. In het voorjaar van 2019 reden er ongeveer 200 waterstofauto’s rond in ons land (van de 8,531 miljoen). In landen als Duitsland en Japan is rijden op waterstof beduidend populairder.

Elektrisch rijden

Er zijn mensen die beweren dat de waterstofauto uiteindelijk beter is voor het milieu dan de elektrische auto. Dat heeft te maken met de accu van elektrische auto’s, die over het algemeen niet zo duurzaam geproduceerd wordt en bovendien allerlei grondstoffen nodig heeft die gemijnd moeten worden. Een elektrische auto moet dan ook 85.319 kilometer gereden hebben om minder CO2 uit te stoten dan een benzineauto (voordat het voordeel van het schone rijden opweegt tegen de milieu impact van het maken).

Toch is er voor de productie van voldoende groene waterstof om 100 kilometer mee te kunnen rijden ongeveer drie keer zoveel energie nodig als wanneer een vergelijkbare elektrische auto direct op stroom rijdt. Dit berekende Auke Hoekstra van de TU Eindhoven. Manfred Schrödl (hoogleraar van de TU Wenen) kwam uit op 2,4 keer zoveel. Hoe het ook zij: het is meer. Experts verwachten dan ook geen overtap van elektrisch op waterstof. Ook omdat verwacht wordt dat de accu van de elektrische auto’s steeds milieuvriendelijker geproduceerd kan worden. Of, zoals hetkanWEL-oprichter Matthijs Sienot twee jaar geleden schreef: waterstof heeft potentie, elektrisch presteert al. Als het op auto’s aankomt dan.

Wat denk jij? Heeft waterstof de toekomst als het gaat om verwarming van je huis of vervoer? Zoals de waterstoftrein of de waterstofauto? Laat het ons weten door hieronder een reactie te plaatsen. 

Over de schrijver

4 gedachten over “Schotland komt met eerste waterstoftrein”

  1. Ik begrijp het niet helemaal, mijn logica zegt me steeds dat iets niet klopt: Men wil het percentage electrische auto’s opdrijven want ‘is beter voor het milieu” maar meer electrische auto’s betekent meer electriciteitverbruik (is logica) meer electriciteits verbruik vraagt meer electriciteitsproductie. De productie van groene energie is nog steeds beperkt dus als er meer vraag is naar electriciteit moet die van ergens komen toch (is logica) Groene energie van wind, zonnepanelen kun je niet regelen met een knop. Dus regelt men dat er meer energie komt uit kolen-en gas-centrales of kernenergie.( is logica) Maar dat is juist toch NIET de bedoeling ! Mijn conclusie is dus: hoe meer electrische auto’s, hoe meer er energie geproduceert moet worden, dus uit niet-groene energie. Of heb ik het dan helemaal fout ? Kan er iemand mij dat eens uitleggen ? Zou het niet beter zijn dat men de energie van fosiele brandstoffen rechtstreeks omzet in mechanische energie (zoals in gewone outo’s) is dat niet veel efficienter ? Zolang we geen 100% groene energie productie hebben heeft het toch geen zin om electrisch te gaan rijden ? Om maar te zwijgen van de productie van die enorme batterijen, e,z…Of heb ik het dan ergens helemaal fout ? Zou het niet beter zijn om gewoon mensen aan te sporen MINDER energie te gebruiken i.p.v. aan te moedigen een electrische auto aan te kopen ?

  2. Je ziet steeds meer projecten en pilots, in binnen en buitenland, met waterstof en het ziet er naar uit dat deze energiedrager in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen. De TNO rapportage rept ook over toepassing van waterstof in bebouwde omgeving. Wel met een tijdspad, dat n.m.m. veel te lang duurt, n.l. pas in 2030.
    Te zien is dat men o.a. terugdeinst als het gaat om de opwekking die (nog) niet geheel groen is. Duidelijk is echter dat er steeds meer groene stroom beschikbaar komt en die zal door de bestaande elektra-netwerken niet vervoerd moeten wordend. Omgezet in waterstof kan dat vele malen makkelijker en goedkoper, gelet op de reeds bestaande infrastructuur van de gasleidingen in Nederland.
    Ik ben een van de initiatiefnemers van de ecowijk Het Groene spoor Oosterbeek; wij zijn druk doende om te onderzoeken of in onze nieuwe wijk de huizen verwarmd kunnen worden met waterstof.
    en

  3. Hoi. Ik ben blij dat jullie duidelijk aangeven dat waterstof niet of nauwelijks mielieuvriendelijk/duurzaam is. Het wordt meestal opgewekt met grijze energie en bovendien kost de productie heel erg veel energie die ten koste gaat van de energielevering aan andere sectoren en huishoudens (zoals ook in de Wieringermeer). Er wordt vooral goede sier gemaakt dat het emissie vrij is, zoals de trein in Schotland, maar die trein rijdt waarschijnlijk dus helemaal niet emissievrij! Dat moeten jullie dus schrijven! Belangrijker is dat er bij de productie op de eerste plaats gekeken wordt naar de basis: hoe niet alleen te bezuinigen op energie, maar ook bezuinigen op, materialen en energie-arm hergebruik.

Reacties zijn gesloten.